گروه سیاسی: شهید شهریاری طراح تئوری مربوط به ساخت نسل جدید رآکتورهای هسته‌ای بود که با فعالیت در پروژه سزامی توسط صهیونیست‌ها شناسایی شد و به شهادت رسید.

دو سال پس از ترور این شهید و دستگیری تروریست‌ها، ادعای حقوق بشر دولت‌های آمریکا و انگلیس بنا به‌دست داشتن سازمان‌های جاسوسی‌شان در ترور دانشمندان هسته‌ای رنگ باخته است.مجید شهریاری در آذرماه سال 89 در مسیر دانشگاه شهید بهشتی مورد هدف تروریستی قرار گرفت و به شهادت رسید، همان زمان فریدون عباسی، رئیس فعلی سازمان انرژی اتمی کشورمان هم مورد هدف موتورسوارانی قرار می‌گیرد که با چسباندن یک وسیله انفجاری به‌خودرویش قصد ترور او را می‌کنند که عباسی از این انفجار جان سالم به در می‌برد.

تیرماه امسال وزارت اطلاعات در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که با عنایات الهی، کلیه‌ عوامل دخیل در ترور شهیدان شهریاری، احمدی روشن و قشقایی، مورد شناسایی قرار گرفته و بازداشت شده‌اند. در این اطلاعیه اشاره شده بود که اطلاعات و مستندات موجود گویای اتکای تمام‌عیار آن ساختار تروریستی به اطلاعات، ارتباطات، پایگاه‌ها و سایر امکانات حمایتی چند سرویس پر ادعای غربی و در رأس آنها CIA و MI6 و تعدادی از مزدوران منطقه‌ای آنهاست.

مردادماه امسال پخش مستندی با نام «کلوپ ترور» روایت پیروزمندانه سربازان گمنام امام زمان (عج) در انهدام و ضربه‌زدن به شبکه تروریستی «مثلث سیاه» یعنی آمریکا، انگلیس و اسرائیل بود. این مستند روایتی از تلاش سربازان گمنام امام زمان برای دستگیری تیم ترور شهدای هسته‌ای کشورمان یعنی دکتر مسعود علیمحمدی، دکتر مجید شهریاری، مهندس داریوش رضایی‌نژاد، دکتر مصطفی احمدی‌روشن و دوست و همکارش رضا قشقایی وهمچنین دکتر فریدون عباسی‌ بود.

از بین این عوامل ترور، پیش از همه مجید جمالی‌فشی، عامل ترور مسعود علیمحمدی دستگیر و اعدام شده بود. بهزاد عبدلی، فیروزه یگانه با اسم مستعار ساناز، مریم زرگر و رامتین مهدوی موسایی و آرش خرد‌کیش با اسم‌های مستعار فرشید، بهزاد و آران، اعضای تیمی هستند که راه جمالی فشی را پیموده و در انتظار عاقبت او نیز هستند.

اعضای تیم ترور در پادگانی در حومه تل‌آویو مستقر شده بودند و شیوه کلاسیک ترور اسرائیلی که پیش از این در کشورهای عربی- اسلامی توسط رژیم صهیونیستی انجام می‌شد را فرا می‌گرفتند.سرکرده تیم تروری که مجید شهریاری را به شهادت رساندند همان آرش خردکیش بود که در اعترافاتش گفته بود«من بمب را به در جلوی سمت راست ماشین چسباندم، بعد ما سریع دور شدیم از محل و وارد بلوار اوشان شدیم و از انتهای اتوبان امام علی آمدیم و وارد اتوبان شدیم».

سال 89 و دو روز قبل از ترور مجید شهریاری، جان ساورز رئیس سازمان جاسوسی MI6 گفته بود که برای مقابله با برنامه هسته‌ای ایران باید از راه‌حل‌هایی غیردیپلماتیک استمداد جست. همین گفته و سخن باعث شد که سال بعد در نخستین سالگرد ترور مجید شهریاری، دانشجویان در مقابل سفارت انگلیس در ایران تجمع کنند و این تجمع به تسخیر سفارت دولت انگلیس منجر شد. از آن مقطع تاکنون هم روابط ایران و انگلیس قطع است.

دیروز سخنران ویژه برنامه سالگرد شهادت مجید شهریاری کسی جز فریدون عباسی نبود. کسی که 16سال با شهریاری همکاری تنگاتنگ داشت و به این سابقه هم اشارتی کرد. او گفت که در طول 16سال همکاری با شهید شهریاری شاهد همراهی و صبوری همسر ایشان بودم. وی شهید شهریاری را شبیه آیات ابتدایی سوره بقره توصیف کرد و افزود: هیچ مقاله و کتابی نمی‌توانست به اندازه‌ای که شهادت شهید شهریاری، ایشان را معرفی کرد، این شخصیت را به دنیا بشناساند.

رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان با اشاره به چند بعدی‌بودن شهید شهریاری، عنوان کرد: این شهید بزرگوار می‌توانست افراد مختلفی را در کنار هم جمع کند و در کنار کار علمی، تقوا و هویت ملی را به آنها آموزش دهد.عباسی با اشاره به توانمندی شهید شهریاری در حوزه‌های استادی، پژوهش‌های نظری و تجربی، مدیریت و برنامه‌ریزی، گفت: با توجه به همه این توانمندی‌ها در مواقعی که واقعا نیاز بود، شهید شهریاری خود شخصا به تجهیز آزمایشگاه می‌پرداخت و هیچ‌ابایی از این کار نداشت.

وی در مورد سخاوت علمی شهید شهریاری، گفت: در بحث تولید سوخت، دکتر شهریاری اصرار عجیبی به مسئولان مجتمع رآکتور هسته‌ای اصفهان داشت تا اطلاعاتش را در قالب یک نرم افرار طراحی کند و به آنها آموزش دهد.رئیس سازمان انرژی اتمی کشور تأکید کرد: با تلاشی که دکتر شهریاری در این زمینه انجام داد این سوخت تولید شد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، عباسی در ادامه گفت: دکتر شهریاری در حدود بیش از 500دانشجو در حوزه محاسبات هسته‌ای تربیت کرد و اینها همه بیانگر تلاش علمی این شهید بزرگوار است. وی با اشاره به اینکه شهید شهریاری مؤسس رشته کاربرد پرتوها بوده است، تصریح کرد: شهید شهریاری تلاش می‌کرد تا این رشته در زندگی مردم خودش را نشان دهد و از این‌رو ما در سازمان انرژی اتمی معاونتی را به همین نام ایجاد کردیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی تشریح کرد: اگر دو هدف اساسی از دستیابی به انرژی هسته‌ای را بتوان نام برد یکی تولید انرژی و دیگری کاربرد پرتوها در زندگی مردم است.وی گفت: شهید شهریاری پنج، شش سال پیش تلاش کرد تا «خرما پرتودهی» را که منجر به کاهش هزینه‌های نگهداری در سردخانه می‌شود آغاز کند که خوشبختانه امروز شاهد آن هستیم که به‌دست شاگردان این شهید بزرگوار این برنامه در استان مرکزی آغاز شده است. او شهید شهریاری را خط شکن برنامه‌های هسته‌ای دانست و عنوان کرد: شهید شهریاری با انجام شبیه‌سازی‌ و محاسبات هسته‌ای به کمک کارخانه سوخت رفت و توانست UF6غنی شده را به کیک زرد تبدیل کند و به مهندسین آنجا نشان دهد که این کار خطری ندارد.

کد خبر 192707

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز