چهارشنبه ۸ آذر ۱۳۹۱ - ۰۵:۵۱
۰ نفر

گروه ادب و هنر - احمد افشار: سومین دوره جشنواره مردمی فیلم «عمار» امسال نیز در دی ماه برگزار می‌شود.

جشنواره مردمی فیلم عمار

به گفته برگزارکنندگان، این جشنواره با تمرکز بر موضوع انقلاب اسلامی، سعی دارد گفتمان جدیدی را در سینمای کشور ایجاد کند. نخستین نشست خبری سومین دوره این جشنواره صبح دیروز با حضور وحید جلیلی رئیس شورای سیاستگذاری سومین جشنواره مردمی فیلم عمار، نادر طالب‌زاده دبیر جشنواره و حامد بامروت نژاد دبیر اجرایی در دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی برگزار شد. در ابتدای این نشست وحید جلیلی به روند شکل‌گیری جشنواره مردمی فیلم عمار اشاره کرد و گفت: این جشنواره در دوره سوم هم در پنج محور بیداری اسلامی‌، تاریخ انقلاب اسلامی، نقد درون‌گفتمانی، فتنه 88 و جنگ نرم برگزار می‌شود و تاکنون تعداد قابل توجهی از فیلمسازان جوان حزب‌اللهی در آن شرکت کرده‌اند.

جلیلی با بیان اینکه این رقابت سینمایی، روزنه‌ای برای کسانی است که نگاه متفاوتی به فیلمسازی دارند، افزود: جشنواره عمار امیدوار است فضایی ایجاد کند که جریان جدید فیلمسازی که مخالف فضای روشنفکری و غربزده است، از زیر آوار فراموشی خارج شود.

بخش دیگر سخنان جلیلی با گلایه از صدا و سیما همراه بود، او تأکید کرد: برای تحقق این موضوع لازم است عدالت رسانه‌ای در کشور رعایت شود؛ مدت هاست با مسئولان صدا وسیما برای نمایش فیلم‌های برگزیده دوره‌های گذشته این جشنواره نامه‌نگاری کرده‌ایم اما تا‌کنون بی‌نتیجه مانده است.

جلیلی افزود: امیدواریم شبکه مستند و سایر بخش‌های مختلف تلویزیون به جشنواره عمار به چشم یک فرصت نگاه کنند، نه به چشم تهدید. امیدواریم دوستان عنایت بیشتری به نسل جدید فیلمسازان انقلاب داشته باشند. رئیس شورای سیاستگذاری سومین جشنواره مردمی فیلم عمار ادامه داد: این رقابت سینمایی با تمرکز بر موضوع انقلاب اسلامی، سعی دارد گفتمان جدیدی را بر فضای سینمایی کشور ایجاد کند، چراکه خلأ جشنواره‌ای با این موضوع در کشور احساس می‌شود. به گفته وی، در 20سال گذشته حتی یک فیلم راجع به انقلاب اسلامی ساخته نشده است و حتی در جشنواره فیلم فجر که همزمان با سالگرد پیروزی انقلاب برگزار می‌شود، ده‌ها فیلم با موضوع خیانت نمایش داده می‌شود؛ این سؤالی است که رسانه‌ها باید آن را پیگیری کنند. رئیس شورای سیاستگذاری سومین دوره جشنواره مردمی فیلم عمار به اکران مردمی فیلم‌های این دوره جشنواره نیز اشاره کرد و گفت: از تمام ظرفیت‌های لازم برای نمایش آثار جشنواره در شهرستان‌ها، روستاها، مساجد و دانشگاه‌های سراسر کشور استفاده می‌کنیم.

وی افزود: همزمان با برگزاری جشنواره فیلم عمار، جلساتی با حضور صاحب‌نظران و فیلمسازان جوان به‌منظور نقد و بررسی آثار و آموزش تکنیک‌های فیلمسازی برگزار خواهد شد.جلیلی درباره زمان و محل برگزاری جشنواره فیلم عمار نیز گفت: این جشنواره همچون دو دوره گذشته همزمان با حماسه 9دی در تهران برگزار می‌شود و مذاکراتی برای برگزاری آن در سینما فلسطین انجام شده اما هنوز قطعی نشده است.

طالب‌زاده: جشنواره عمار رشد داشته است

در ادامه‌ نادر طالب‌زاده، دبیر سومین دوره جشنواره مردمی فیلم عمار با ابراز خوشحالی از دبیری سومین دوره جشنواره گفت: حال که این جشنواره در آستانه سومین دوره خود قرار گرفته، به‌نظرم رشد خوبی داشته است و باید تلاش کرد تا بتوان فیلمسازان جوانی را که استعداد دارند و استعداد آنان در این جشنواره نمایان شده بیشتر رشد داد.

دبیر دومین دوره جشنواره مردمی فیلم عمار افزود: جنس فیلم‌هایی که به جشنواره عمار ارسال می‌شوند متفاوت از سایر جشنواره‌هاست. معتقدم کشورمان به جشنواره‌ای که به محورهای اصلی انقلاب اسلامی توجه کند واقعا نیاز داشت.

به گفته وی گرچه برگزاری جشنواره‌هایی چون فیلم فجر، رشد، کودک و سینما حقیقت بسیار خوب است اما جایگاهی برای گفتمان انقلاب اسلامی در میان این رویدادها وجود نداشت و در واقع جای بحث گفتمان انقلاب اسلامی در آنها خالی بود. طالب‌زاده با اشاره به موضوعات فیلم‌هایی که در جشنواره عمار مطرح می‌شوند،‌ افزود: ما در این دوره با موضوعات بسیار جذاب و متفاوتی روبه‌رو هستیم که آنها را در جشنواره دیگری پیدا نمی‌کنید، البته شاید برخی از فیلم‌ها از لحاظ ساختاری ضعیف باشند و این ضعف ساختار لزوم برگزاری دوره‌های سینمایی را برای این بچه‌های با انگیزه مشخص می‌کند. وی با اشاره به روند انتقادی برخی فیلم‌های حاضر در جشنواره عمار گفت: حرف اصلی این جشنواره نقد است، حتی شاید برخی از این فیلم‌ها قابلیت پخش در رسانه ملی نداشته باشند اما می‌توان در سینماها و برای مردم به نمایش گذاشت چراکه مردم به این گفتمان علاقه دارند و این خود آزمونی برای تحمل رسانه ملی است. طالب‌زاده با اشاره به بی‌مهری‌های صدا و سیما در سال گذشته تأکید کرد: اگر شبکه‌های مختلف تلویزیونی به‌ویژه شبکه مستند به نمایش آثار این رویداد سینمایی بپردازند، تفاوت فاحش آثار این جشنواره با سایر رقابت‌های سینمایی برای اقشار مختلف مردم روشن خواهد شد.

ارسال 516 اثر به جشنواره عمار

همچنین حمید بامروت‌نژاد، دبیر اجرایی سومین دوره جشنواره مردمی فیلم عمار با اشاره به تعداد آثار رسیده به این دوره از جشنواره گفت: اگرچه مهلت فراخوان جشنواره تا پایان آبان‌ماه تعیین شده بود اما به‌دلیل استقبال این فراخوان تا 15آذر تمدید شده است. دبیر اجرایی سومین دوره جشنواره مردمی فیلم عمار با بیان اینکه آثار ثبت‌شده، قالب‌های متعددی را در بر می‌گیرد، گفت: تاکنون 86فیلمنامه، 47نقد‌، مقاله و پژوهش سینمایی‌، 383فیلم (شامل انیمیشن، داستانی‌، سینمایی، مستند، کوتاه و نماهنگ) در سایت جشنواره ثبت شده که مجموعا 516 اثر شده است؛ ضمن آنکه هنوز هم تا پایان فراخوان جشنواره یک هفته زمان باقی است. البته این را هم باید تأکید کنم که از میان این 516 اثر، 20اثر از خارج از کشور و از کشورهایی مانند افغانستان‌، مصر، تونس‌، یمن‌ و غزه به جشنواره ارسال شده است. وی درباره برنامه‌ریزی‌ها برای اکران فیلم‌های این دوره از جشنواره بیان کرد: در حوزه اکران طبق روال دودوره گذشته‌، برگزیدگان جشنواره به شکل مردمی در مکان‌های عمومی مانند مسجد‌، حسینیه‌، دانشگاه‌، سینما، پارک‌، مزار شهدا‌ و... و با پتانسیل مردمی اکران می‌شوند. در ادامه نشست وحید جلیلی در پاسخ به سؤالی درباره بخش‌های جنبی جشنواره عمار یادآور شد: سال قبل جلسات محدودی را فراهم کردیم تا فیلمسازان با صاحب‌نظران و متفکران حوزه‌های مختلف تبادل نظر و گفت‌وگو کنند، امسال هم این جلسات را ادامه خواهیم داد. همچنین تلاش داریم تا همزمان با برگزاری جشنواره یکسری از آثار را به چاپ برسانیم و از آنها رونمایی کنیم.

رئیس شورای سیاستگذاری جشنواره مردمی عمار همچنین درباره اکران‌های بین‌المللی و فیلم‌های بین‌المللی جشنواره عمار نیز گفت: همانطور که آقای طالب‌زاده گفتند فیلم‌های جشنواره عمار قابلیت اکران بین‌المللی را دارند و ما نیزاقداماتی در قالب امکانات محدود خود کرده‌ایم که درصورت به نتیجه‌رسیدن اطلاع‌رسانی می‌کنیم.

کد خبر 192608

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز