گروه سیاسی: علی اصغر سلطانیه با انتقاد شدید از تصمیم آمریکا برای لغو کنفرانس خاورمیانه عاری از تسلیحات هسته‌ای، این اقدام را نقض آشکار پیمان منع اشاعه تسلیحات هسته‌ای (ان‌پی‌تی) خواند و گفت: آمریکا کنفرانس منع تسلیحات هسته‌ای در خاورمیانه را گروگان گرفته است.

کنفرانس خاورمیانه عاری از تسلیحات هسته‌ای قرار بود در ‌ماه دسامبر در هلسینکی (پایتخت فنلاند) برگزار شود که به‌دلیل نگرانی آمریکا از اینکه متحد دیرینه‌اش در منطقه، رژیم صهیونیستی، به‌عنوان تنها دارنده تسلیحات هسته‌‌ای در خاورمیانه در این کنفرانس هدف انتقادات شدید قرار گیرد، لغو شد. رژیم صهیونیستی بین 200تا 400کلاهک هسته‌ای در اختیار دارد.

در همین رابطه ویکتوریا نولاند، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا با اشاره تلویحی به رژیم صهیونیستی گفته بود که ما از کنفرانسی حمایت نخواهیم کرد که در آن یک دولت منطقه‌ای هدف فشار یا انزوا قرار گیرد.

نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گفت‌وگو با پرس‌تی‌وی گفت: این تصمیم از سوی آمریکا نقض تعهدی است که در کنفرانس بازنگری ان‌پی‌تی در سال 2010 در نیویورک تصویب شد.وی افزود: این نشانه روشنی است از اینکه آمریکا به تعهد جهان عاری از تسلیحات هسته‌ای متعهد نیست و این ثابت می‌کند که آمریکا یک متحد نزدیک و حامی توان تسلیحات هسته‌ای اسرائیل (رژیم صهیونیستی) و نقض حقوق بین‌الملل است. این دیپلمات ایرانی اظهار کرد که شکست آمریکا در پایبندماندن به پیمان ان‌پی‌تی ضربه سنگینی به پیمان است و نشان می‌دهد که جمهوری اسلامی که همواره عاری‌سازی‌ جهان و خاورمیانه از تسلیحات هسته‌ای را خواستار بوده، گام‌های قاطع و صادقانه‌ای را برای رسیدن به این هدف برمی‌دارد.

سلطانیه تأکید کرد: اکنون آمریکا یک‌بار دیگر ثابت کرد که برای رضایت اسرائیل (رژیم صهیونیستی) حاضر است با دیگر کشورهای خاورمیانه مقابله کند.

تغییر در ساختار شورا

از سوی دیگر محمد خزاعی، سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل متحد در نیویورک در جلسه شورای امنیت این سازمان که درخصوص روش کار این شورا تشکیل شده بود، به‌عنوان رئیس گروه کشورهای عدم‌تعهد در سازمان ملل بر لزوم توجه به‌نظرات کشورهای غیرعضو شورای امنیت به‌ویژه کشورهایی که منافع آنها به‌طور مستقیم تحت‌تأثیر تصمیمات این شورا قرار می‌گیرد، تأکید کرد.

رئیس گروه کشورهای غیرمتعهد گفت که باید به کشورهای غیرعضو شورای امنیت که بحث‌های این شورا با آنها مرتبط است، این فرصت داده شود که مواضع و دیدگاه‌های خود را در جلسات عمومی شورای امنیت بیان کنند و ملاحظات و دیدگاه‌های بیان‌شده توسط کشورهای غیرعضو شورای امنیت در جلسات مختلف این شورا بایستی در نتایج این بحث‌ها مورد توجه قرار گیرد و در گزارش سالانه شورای امنیت منعکس شود.

سفیر و نماینده دائم کشورمان تأکید کرد: برای افزایش شفافیت در کار شورای امنیت و ایجاد تعادل در رویکرد و تعامل این شورا با کشورهای غیرعضو و بهبود کارآمدی روش‌های کاری آن، شورای امنیت بایستی با جدیت کاستی‌های خود را بر طرف کند و مقررات مربوط به منشور ملل متحد و قطعنامه‌هایی که روابط بین مجمع عمومی و دیگر ارگان‌های سازمان ملل را روشن می‌کند، مورد توجه قرار دهد.

کد خبر 192586
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز