سه‌شنبه ۷ آذر ۱۳۹۱ - ۱۷:۵۲
۰ نفر

گروه اقتصادی: گمرک ایران در یک عقب‌نشینی آشکار مصوبه ممنوعیت واردات با ارز آزاد را پس گرفت.

تصمیم 30آبان‌ماه گمرک تنها هفت روز دوام آورد و انتقادهای فعالان اقتصادی، مسئولان گمرک را وادار کرد تا از تصمیم خود صرف‌نظر کنند. اما این عقب‌نشینی هنوز با یک ابهام مواجه است، چرا که صادرکنندگان باید اعلام کنند ارز صادراتی خود را چگونه مصرف می‌کنند.

اطلاعیه رسمی گمرک تأکید دارد: واردات کالا همچون گذشته با ارز آزاد ممنوع نیست و واردکننده باید برای شفافیت، منشأ ارز خود را اعلام کند. در این اطلاعیه آمده است: براساس مصوبات ابلاغی به گمرک، واردات با ارز نظام بانکی، مرکز مبادله‌ای، سرمایه‌گذاری خارجی، اعتبار ارزی، تهاتر، واردات در مقابل صادرات و ارز متقاضی با ذکر منشأ آن بلامانع بوده و همچون گذشته کار در حال انجام است و البته برای شفافیت بیشتر در بازار ارز، مطابق مصوبات ابلاغی، باید منشأ ارزی واردات کاملا مشخص باشد. البته گمرک نگفته است که این مصوبات ابلاغ شده را چه مرجع قانونی بخشنامه کرده است؛ برخی فعالان اقتصادی می‌گویند: مرجع تصویب بخشنامه‌های اخیر محدود‌کننده صادرات و واردات ستاد ویژه تدابیر اقتصادی دولت است.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت هم با اعلام رفع ممنوعیت واردات با منشأ بدون انتقال ارز و آزاد شدن واردات با تمامی رویه‌های ارزی، گفت: براساس توافقات انجام شده میان سازمان توسعه تجارت ایران و گمرک، موضوع ممنوعیت واردات با رویه بدون انتقال ارز برطرف شده و مراتب جهت اجرا به گمرکات ابلاغ شده است. به گزارش مهر، حمید صافدل افزود: سازمان توسعه تجارت ایران در پاسخ به سؤال گمرک اعلام کرده است که در این رابطه هیچ‌گونه ابهامی وجود ندارد و واردات، با تمامی رویه‌های ارزی همچون سابق ادامه دارد و هر کالایی که منشأ ارز خود را اظهار کند می‌تواند به کشور وارد شود.

واردات با ارز آزاد را محدود نکرده بودیم

رئیس‌کل گمرک هم گفت: ترخیص هیچ کالایی که اسناد آن کامل باشد، در گمرک متوقف نشده و فقط واردکنندگان باید منشأ ارز را اعلام کنند. به گزارش فارس، عباس معمارنژاد، در مورد گلایه برخی بازرگانان مبنی بر توقف ترخیص کالا در گمرک به بهانه عدم‌تهیه ارز از مرکز مبادلات گفت: چنین چیزی به هیچ وجه صحت ندارد، ترخیص همه کالاهایی که اسناد قانونی آن فراهم شده باشد، همچنان مانند گذشته آزاد است و فقط یک شرط به واسطه مصوبه دولت قرار داده شده که واردکننده ملزم است، منشأ ارز را اعلام کند. او در مورد عدم‌ترخیص کالا از گمرک گفت: متأسفانه صحبت‌هایی که می‌شود، درست نیست، چون براساس مصوبه دولت که به گمرک ابلاغ شده، انواع رویه تأمین ارز برای واردات، همچون گذشته آزاد است، هیچ فرقی نمی‌کند که واردکننده از کجا ارز تأمین کرده باشد.

اعلام منشأ ارز برای ترخیص کالا کافی است

رئیس‌کل بانک مرکزی با اشاره به اینکه واردات و ترخیص کالا از گمرک با ارز آزاد ممنوع نیست، گفت: فقط باید منشأ ارز از سوی ترخیص‌کننده و صاحب کالا مشخص و اعلام شود. به گزارش فارس، محمود بهمنی اظهار داشت: صحبت‌های روزهای اخیر از قول برخی مقامات و سازمان‌ها که براساس آن اعلام شده بود ترخیص کالاهای گمرکی با ارز آزاد ممنوع است، صحت نداشته و واردات کالا با ارز آزاد ممنوعیتی ندارد. وی افزود: نکته مهم در این میان این است که فقط باید منشأ ارز از سوی ترخیص‌کننده و صاحب کالا مشخص و اعلام شود.

کد خبر 192574
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز