گروه اقتصادی: تازه‌ترین تغییرات نظام ارزی و تجاری کشور برای مدیریت بازار ارز و کالاها حاکی از الزام صادرکنندگان به گزارش نحوه مصرف ارز صادراتی و خروج ارز آزاد از شمول قیمت‌گذاری کالاها در گمرک است.

گمرک کالاهایی که با دلار آزاد وارد شود، ترخیص نمی‌کند. گمرک می‌گوید: هر کس کالایی صادر کرد باید بگوید که ارز ناشی از صادرات کالا را بابت بدهی‌اش به بانک داده یا نزد بانک‌ها سپرده کرده و یا به وارد‌کننده داده تا کالای خارجی بخرد و بیاورد یا اینکه رسما قبول کند دلارهایش را در مرکز مبادلات با نرخ مبادله‌ای بفروشد.

واردکنندگان می‌گویند این دستور گمرک دردسرساز است. صادر‌کنندگان هم می‌گویند که گمرک براساس کدام قانون می‌خواهد تعهد بگیرد؟ بازرگانان ایرانی دیگر نمی‌دانند وقتی راهی گمرک می‌شوند تا کالایی را ترخیص کنند، آیا زودتر از بخشنامه‌های جدید گمرک می‌رسند یا نه؟ رئیس‌کل گمرک هم در پاسخ به سؤال خبرنگار ما توضیح می‌دهد که در جلسه است و از معاونش باید سؤال کرد.

بخشنامه شتابزده گمرک ایران درباره ممنوعیت واردات کالاها با ارز آزاد واکنش فعالان بخش خصوصی و وعده انجام اصلاحات توسط مسئولان دولتی را به‌دنبال داشته است. براساس بخشنامه اخیر در مورد شرایط و نحوه ورود کالاها به کشور، علاوه بر تعیین حقوق و عوارض جدید، تلویحا واردات تمامی کالاها با ارز آزاد از ابتدای آذر‌ماه ممنوع شده است.عضو هیأت نمایندگان اتاق تهران و ایران با اشاره به بخشنامه اخیر گمرک درباره عدم‌ترخیص کالاهای وارداتی با منشأ ارز صرافی گفت: هیچ‌کس حق ندارد جلوی واردات با ثبت سفارش‌های قبلی را بگیرد چون ثبت سفارش این کالاها قبل از ایجاد مرکز مبادلات انجام شده است.اسدالله عسگراولادی تأکید کرد: اگر دولت بخواهد برای صادر‌کنندگان سختگیری کند باید کرکره‌ صادرات را پایین بکشیم.

گمرک بخشنامه را اصلاح کند

همچنین نایب‌رئیس اتاق ایران از اصلاح بخشنامه جدید گمرک درباره عدم‌ترخیص کالاهای وارداتی با منشا ارز صرافی خبر داد و به مهر گفت: طبق اطلاع واصله از گمرک جمهوری اسلامی ایران، این مرجع در رابطه با این بخشنامه تصمیم‌گیری نکرده یا اظهارنظر فنی آنها پذیرفته نشده است، بنابراین در بند دو بخشنامه مذکور، متأسفانه منشا ارز به نوعی محدود شده که بخش عمده‌ای از ارز موجود در دست فعالان تجارت خارجی و در بازار را از چرخه تجارت خارجی خارج کرده است. پدرام سلطانی با بیان اینکه رویه‌ جدید متخصصان و کارشناسان امور را در اخذ تصمیم به حاشیه رانده است، تصریح کرد: طبق اظهارنظر مسئولان، 20میلیارد دلار در ماه‌های اخیر ارز مازاد بر تعاملات تجاری خریداری شده و این ارز می‌تواند در مسیرهایی همچون واردات که برای کشور مفید باشد هدایت شود.

ابهام‌زدایی از بخشنامه

مخالفت فعالان بخش خصوصی با ممنوعیت واردات با ارز آزاد موجب عقب‌نشینی گمرک ایران از بخشنامه مذکور شده به‌نحوی که معاون امور گمرکی گمرک ایران از جلسه با سازمان توسعه تجارت برای ابهام‌زدایی از بخشنامه اخیر گمرک خبر داده است. محمدرضا نادری با اشاره به جلسه روز گذشته با مسئولان سازمان توسعه تجارت به فارس گفت: در این نشست سعی شده تا ابهامات بخشنامه اخیر گمرک در مورد شرایط جدید ترخیص کالاها بررسی، اصلاح و رفع شود.

کد خبر 192446
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز