گروه بین‌الملل: درحالی‌که مذاکرات میان محمد مرسی با قضات و مقامات دستگاه قضایی مصر درباره متمم جدید قانون اساسی و افزایش اختیارات رئیس‌جمهور ادامه دارد، اخوان‌المسلمین اعلام کرده که تظاهرات روز سه‌شنبه این گروه برای پرهیز از برخورد و اغتشاش لغو شد.

مرسی

به گزارش شبکه خبری بی‌بی‌سی، اخوان‌المسلمین برای مقابله با معترضان به مرسی و در حمایت از تصمیم‌های تازه او برای افزایش اختیاراتش، قرار بود دیروز تظاهرات بزرگی برگزار کند اما این جنبش دیروز در بیانیه خود اعلام کرد برای پرهیز از درگیری و ناآرامی بیشتر، این تجمع را لغو می‌کند. این در حالی است که تجمع و اعتراض مخالفان مرسی دیروز نیز در میدان تحریر ادامه یافت. معترضان از ساعات اولیه صبح تجمع در میدان را آغاز کردند و تا عصر بر شمار آنها افزوده شد. آنها به تصمیمات هفته گذشته مرسی برای افزایش اختیارات و قدرتش در مقابل دیگر دستگاه‌های حاکم در کشور اعتراض دارند.

مخالفان گفته‌اند تا زمانی که این تصمیمات لغو شود به اعتراض خود ادامه می‌دهند. سخنان دو روز پیش مرسی مبنی بر اینکه این افزایش اختیارات موقتی است، تاثیری در اعتراض و تجمعات مخالفان نداشته‌است. چهره‌های اصلی مخالف دولت ازجمله محمد البرادعی و حمدین صباحی هم گفته‌‌اند تا قبل از لغو متمم جدید قانون اساسی و تصمیمات رئیس‌جمهور برای افزایش اختیاراتش، با مرسی گفت‌وگو نخواهند کرد.

مرسی روز دوشنبه پنج ساعت با اعضای شورای‌عالی قضات مصر دیدار و گفت‌وگو کرد. با توجه به اینکه مضمون فرمان جدید او این است که دستگاه قضایی نمی‌تواند دستورات رئیس‌جمهور را لغو کند، اکنون قضات و دستگاه قضایی از معترضان اصلی به این تصمیمات هستند و می‌گویند با این متمم قانون اساسی استقلال قوه قضاییه از بین رفته است.

مرسی در دیدار با شورای‌عالی قضات گفت که به استقلال آنها احترام می‌گذارد. بعد از این دیدار، یکی از سخنگویان ریاست‌جمهوری اعلام کرد که مرسی به استقلال قضات احترام می‌گذارد و حرف‌ها و بعضی پیشنهادهای قضات درباره متمم قانون اساسی را پذیرفته‌است. به گفته سخنگوی مرسی، او به اعضای شورای‌عالی قضات اعلام کرده که فرمان خود را پس نمی‌گیرد اما به آنها اطمینان داده حدود اختیاراتی که او برای خود در نظر گرفته، موقتی است. رئیس‌جمهور مصر همچنین به آنها گفته که تصمیم‌های اخیرش در ارتباط با قانون اساسی و تنها در موارد مرتبط با حاکمیت به کار بسته می‌شود.

هنوز قضات درباره دیدار و مذاکرات خود با مرسی سخنی نگفته‌اند. در همین حال منابع دولتی مصر از استعفای سه نفر از معاونان رئیس‌جمهور این کشور خبر دادند. به گزارش ایسنا به نوشته روزنامه مصری الیوم، أیمن الصیاد، عمرو الیثی و محمد عصمت سیف الدوله، سه نفر از معاونان محمد مرسی در امور مختلف ازجمله امور رسانه‌ای استعفای خود از سمت‌شان را اعلام و به مرسی تقدیم کرده‌اند. این در حالی است که بنا به نوشته روزنامه المصری الیوم، دفتر ریاست‌جمهوری مصر از این سه نفر خواسته تا زمان اعلام، استعفای خود را به تأخیر بیندازند.

کد خبر 192561
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز