همشهری آنلاین: دادگاهی در انگلیس رای به لغو حکم استرداد «نصرت‌الله تاجیک» سفیر اسبق ایران در اردن به آمریکا داد و آزادی وی را اعلام کرد.

تاجیک

فارس به نقل از شبکه اسکای‌نیوز نوشت: «نصرت‌الله تاجیک» سفیر اسبق ایران در اردن که مدت‌هاست در انگلیس در حبس خانگی به سر می‌برد، امروز در یکی از دادگاه‌های عالی این کشور پیروز شد و حکم آزادی وی صادر شد.

تاجیک دیپلمات رده بالا و استاندار اسبق هرمزگان چهارم آبان 1385 در شهر «دورهام» انگلیس به اتهام واهی و اثبات نشده خرید 10 عدد دوربین دید در شب (که به ادعای آمریکا کاربری دوگانه دارد) بازداشت شد.

اولین جلسه دادگاه دو روز بعد از دستگیری وی برگزار و پس از آن تاجیک زندانی شد. دادگاه اعلام کرد که بازداشت سفیر اسبق ایران در اردن بنا به درخواست دولت آمریکا و بر اساس موافقتنامه استرداد بین دو کشور (آمریکا و انگلیس) مربوط به سال 2003 انجام شده است. دو هفته بعد تاجیک با تلاش‌های دیپلماتیک ایران و به قید وثیقه 500 هزار پوندی موقتا آزاد و از آن زمان تاکنون در حبس خانگی به سر می‌برد.

حکم استرداد تاجیک به آمریکا در سال 1386 در یکی از دادگاه‌های انگلیس صادر شد. قرار بود او در آن زمان به آمریکا مسترد شود، اما گفته شد این امر به دلیل مشکلات جسمی و روحی تاجیک به تعویق افتاده‌ است، تعویقی که دادگاه انگلیسی امروز آن را مهمترین عامل برای لغو حکم استرداد وی اعلام کرده است. «اسکای‌نیوز» گزارش داده مهمترین عاملی که استرداد تاجیک به آمریکا را به تعویق انداخته، بیم دستگاه دیپلماسی انگلیس از وخیم‌تر شدن روابط این کشور با ایران بوده است.

نهایتا امروز دادگاهی در انگلیس به ریاست قاضی «موسس» و با حضور قاضی «سوئینی» رأی به لغو حکم استرداد تاجیک داد. قضات این دادگاه اعلام کرده‌اند که «هیچ دلیل موجهی» برای این تعویق وجود نداشته و به همین جهت تاجیک دیگر مسترد نمی‌شود.

بنا بر حکم این دادگاه، تاجیک آزاد می‌شود، مگر اینکه وزارت کشور انگلیس یا دولت آمریکا بخواهند این پرونده را به دیوان عالی انگلیس که بالاترین مرجع دادرسی این کشور است، ببرند.

کد خبر 192559
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز