یکشنبه ۵ آذر ۱۳۹۱ - ۱۵:۳۵
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: یک تحلیل‌گر سیاسی می‌گوید رهبر ائتلاف جدید مخالفان در سوریه یکی از حامیان پیشین بن‌لادن و لابی‌های شرکتی است. گریفین تارپلی، نویسنده و مورخ در مصاحبه با پرس تی‌وی اطلاعات تازه‌ای درباره مخالفان سوریه داده است.

webster

به گزارش پرس تی‌وی،گریفین تارپلی، نویسنده و مورخ از واشنگتن در مصاحبه اختصاصی با شبکه پرس تی‌وی گفت که امریکا یک شورای دست نشانده دیگر را روی کار آورده است، ائتلاف ملی نیروهای انقلابی و مخالفان (SNCROF) که معاذ الخطیب در راس آن قرار دارد.

وی گفت: «الخطیب یکی از اعضای مخفی اخوان المسلمین است که از سوی عربستان سعودی کنترل می‌شود؛ کسی که در اوایل دهه ۹۰ یکی از طرفداران بزرگ بن لادن بود. وی نزدیک به ۲۰ سال پیش به دلیل حمایت از بن لادن در مقابل حافظ اسد (رئیس‌جمهور پیشین سوریه) به دردسر افتاده بود.»

تارپلی در ادامه گفت: «در واقع الخطیب مدیر اجرایی شرکت نفت شل است. وی برای این شرکت در پارلمان تبلیغ می‌کرد. نه تنها برای شرکت شل، بلکه برای دفاتر مرکزی شعبه رویال داچ شل، که یک شرکت هلندی- بریتانیایی است.»

وی اظهار کرد: «اکنون ما ائتلاف به اصطلاح ملی سوریه را داریم که در اصل افراطی است و با گروه‌هایی مثل القاعده ارتباط دارد و در راس آن هم یک رهبر دست نشانده قرار دارد.»

ائتلاف ملی نیروهای انقلابی و مخالفان (SNCROF) در تاریخ ۱۱ نوامبر تشکیل شد، هنگامی که مخالفان بشار اسد، رئیس جمهور سوریه توافق کردند که برای سرنگونی وی یک ائتلاف تشکیل دهند و از هوادارن خود برای تامین بیشتر سلاح های پیشرفته استفاده کنند.

ائتلاف ملی نیروهای انقلابی و مخالفان (SNCROF) سریعا از سوی اتحادیه عرب، ترکیه و فرانسه به رسمیت شناخته شد.

فرانسه اولین قدرت غربی بود که این ائتلاف جدید را به رسمیت شناخت و برای تسلیح آشکارای شورشیان تمایل نشان داد. قرار است منذر ماخوس سفیر این ائتلاف در کشورهای اروپایی شود.

اتحادیه اروپا و امریکا نیز حمایت خود از بلوک مخالفان را اعلام کردند اما هنوز آن را به رسمیت نشناخته‌اند.

سوریه از مارس سال ۲۰۱۱ در ناآرامی‌های خونین به سر می‌برد و بسیاری از مردم از جمله شمار زیادی از نیروهای امنیتی و کارکنان ارتش در این ناآرامی‌ها کشته شده‌اند.

کد خبر 192292

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز