همشهری آنلاین: محققان دانشگاه علوم پزشکی مشهد با استفاده از سلول‌های بنیادی روشی را برای درمان بی‌اختیاری ادرار استرسی ارائه کردند که تاکنون 10 بیمار با این روش بهبود یافتند

درمان بی‌اختیاری ادرار با استفاده از سلول های بنیادی

به گزارش مهر، دکتر ملیحه کشوری، از محققان این طرح، بی اختیاری ادرار استرسی را بیماری دانست که به محض اعمال کوچک‌ترین افزایش فشار داخل شکم، فرد دچار بی‌اختیاری ادرار می‌شود و زایمان‌های متعدد، تغذیه نامناسب و انجام ورزش‌های سنگین از جمله عوامل ابتلا به این عارضه هستند.

وی با اشاره به میزان شیوع این بیماری در ایران نسبت به سایر کشورها، اظهار داشت: این بیماری در کشورهای اروپایی و آمریکایی 10 درصد است ولی به نظر می‌رسد در ایران با توجه به زایمان‌های متعدد و تغذیه نامناسب این میزان بین 20 تا 30 درصد افزایش می‌یابد.

دکتر کشوری، از ارائه روش نوین با استفاده از سلول‌های بنیادی برای درمان بی‌اختیاری ادرار خبر داد و گفت: در این روش درمانی، سلول‌های بالغ خون محیطی بیمار طی پروسه‌ای جدا سازی (چسب بافتی اتولوگوس) و در بیمارستان امام رضا(ع) به اطراف مجاری ادرار بیمار تزریق شد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه تاکنون 10 بیمار با استفاده از این روش مورد درمان قرار گرفته‌اند، خاطر نشان کرد: بر اساس ارزیابی‌های انجام شده تاکنون هیچ گونه عارضه‌ای در حین و پس از عمل گزارش نشده است و بیمار بهبودی خود را به دست آورده است.

وی انجام جراحی‌‎های باز، قراردادن باندهای مخصوص بر روی دریچه مثانه و جراحی‌های کم تهاجمی را از جمله روش‌های متداول برای درمان بی اختیاری ادرار عنوان کرد و اظهار داشت: ‌کاهش مدت زمان دوران نقاهت بیمار از 2 تا 3 هفته به کمتر از 24 ساعت، کاهش چشمگیر دردهای ناشی از جراحی باز، کاهش مدت زمان بستری بیمار و کاهش خطرات ناشی از عفونت از جمله مزایای این روش درمانی محسوب می‌شود.

کد خبر 192154
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز