گروه اقتصادی: تنها چند روز پس از اظهارنظر رئیس‌کل بانک مرکزی مبنی بر حفظ ارز مرجع بر مبنای هر دلار 1226تومان برای واردات کالاهای اساسی، وزیر اقتصاد باردیگر بر موضع ارزی خود تأکید و اظهار کرد:

ارز -

نرخ ارز برای حقوق گمرکی از امروز بر مبنای مرکز مبادلات است و این نرخ همان نرخ رسمی ارز در اقتصاد ایران است. به گزارش همشهری، این اظهارنظر سخنگوی اقتصادی دولت این شائبه را تقویت می‌کند که احتمالا دولت مصمم است تا مبنای محاسبه قیمت دلار در بودجه سال آینده را دوهزار تومان درنظر بگیرد. همزمان گمرک ایران در بخشنامه‌ای اعلام کرد:

مبنای محاسبه حقوق ورودی گمرک برای کالاهای وارداتی همان نرخ ارز مبادله‌ای خواهد بود. به گزارش خبرگزاری‌ها، شمس‌الدین حسینی، وزیر اقتصاد با اشاره به محاسبه حقوق گمرکی کالاهای وارداتی با نرخ ارز مبادله‌ای تأکید کرد: چون این موضوع می‌توانست منجر به افزایش هزینه تأمین و واردات شود، بنابراین تصمیم بر این شد که متناسب با افزایش قیمت دلار به نرخ مرکز مبادلات، مأخذ تعرفه کاهش پیدا ‌کند. به گفته وی، دغدغه ما این بود که در حوزه کالاهای اساسی، دارو و مواد غذایی هزینه‌های تأمین نیز کاهش پیدا کند، بنابراین نرخ تعرفه برای اولویت یک و دو 50درصد شد و نرخ تعرفه برای مابقی اولویت گروه‌های کالایی 55درصد اعمال خواهد شد.

تقویت عرضه ارز از سوی بانک مرکزی

او درخصوص وضعیت بازار ارز نیز گفت: جهت‌گیری دو ماهه اخیر دولت کاهش نوسانات بازار ارز و تثبیت آن بوده است. حسینی تأکید کرد: همچنین دولت به‌دنبال استراتژی خروج از وضعیت چند‌نرخی به تک‌نرخی است و مجموعه اقدامات انجام شده در این راستا بوده است. به گفته وزیر اقتصاد، بانک مرکزی تمام تلاش خود را برای تقویت عرضه ارز انجام می‌دهد. وی مدیریت واردات و صادرات را از دیگر دلایل کاهش نرخ ارز در بازار موازی دانست و افزود: جمع‌بندی اصحاب اقتصاد این است. به گزارش همشهری، دیروز گمرک هم در بخشنامه‌ای اعلام کرد: از ابتدای آذرماه سال 1391نرخ ارز مبنای محاسبه حقوق ورودی برای کلیه کالاهای وارده و صادره، نرخ ارز مبادله‌ای اعلامی از سوی بانک مرکزی است و کالاهای ثبت سفارش شده قبلی خارج از ضوابط یادشده که به گمرک اظهار می‌شوند، تا اعلام نظر وزارت صنعت، معدن و تجارت قابل ترخیص نخواهند بود.

اوج‌گیری دوباره دلار در بازار آزاد

اما چند ساعت پس از اظهارنظر وزیر اقتصاد مبنی بر اینکه نرخ ارز در بازار مبادلاتی، نرخ رسمی ارز در اقتصاد کشور است، قیمت دلار و سکه که از چند روز پیش رو به کاهش گذاشته بود، مجددا در ریل افزایش قرار گرفت. به گزارش همشهری، با وجود شیب تند کاهش قیمت ارز در بازار آزاد، قیمت‌ها در بازار مبادلاتی ثابت باقی مانده بود.

این مسئله باعث شد که روند کاهش قیمت‌ها در بازار ارز در روزهای اخیر کند شود و دیروز رو به بالا رود چراکه با اظهارنظرهای اخیر وزیر اقتصاد مشخص بود که دولت قصد دارد نرخ ارز 2500تومان را در بازار رسمی و غیررسمی جابیندازد. اگرچه قیمت ارز دیروز در بازار مبادلاتی رو به کاهش گذاشت اما این کاهش نتوانست تأثیر منفی گذشته را جبران کند.

به گزارش همشهری، قیمت دلار در بازار آزاد طی هفته‌ای که گذشت کاهش قابل توجهی را تجربه کرد و به حدود دو هزار و 600تومان نزدیک شد. درحالی‌که بسیاری از کارشناسان این امر را نتیجه سیاست‌های جدید تجاری دولت و نیز توسعه فعالیت‌های مرکز مبادلات ارزی عنوان می‌کنند، فعالان بازار فرارسیدن ایام محرم را نتیجه این اتفاق ارزیابی کرده و برای روزهای بعد از تعطیلات پیش‌رو، افزایش قیمت را پیش‌بینی می‌کنند.

دیروز در بازار آزاد قیمت هر دلار به دو هزار و 870تومان رسید و یورو هم تا سه هزار و 680تومان افزایش پیدا کرد اما در مرکز مبادلات ارزی قیمت انواع ارز، کاهش ارزش را تجربه کرد. بر این اساس قیمت دلار مبادلاتی 2458تومان و یورو 3135تومان تعیین شد. اما افزایش قیمت ارز در بازار آزاد سبب شد تا قیمت سکه هم که تا روز سه‌شنبه به مرز یک میلیون تومان رسیده بود، افزایش یافته و به یک میلیون‌و 136هزار تومان برسد. همزمان نیم‌سکه 565و ربع‌سکه 285هزار تومان قیمت خورد.

کد خبر 192110
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز