گروه اقتصادی - محمد رضایی: تثبیت نرخ ارز در مرکز مبادلات ارزی زنگ خطری است که باز هم کارشناسان را درباره احتمال تأمین کسری بودجه دولت از محل درآمدهای ارزی نگران کرده است.

به گزارش همشهری همین هفته گذشته بود که وزیر اقتصاد از تصمیماتی در بدنه دولت خبر داد که براساس آن حقوق گمرکی براساس نرخ مبادلات ارزی دریافت خواهد شد. از سوی دیگر بررسی نرخ‌های تعیین شده برای دلار طی یک هفته گذشته نشان می‌دهد که قیمت دلار در این مرکز مقاومت عجیبی را در برابر کاهش قیمت آغاز کرده و این در حالی است که همزمان قیمت‌ها در بازار آزاد روند نزولی را در پیش گرفته است.کارشناسان بر این باورند که این مقاومت احتمالا منشأ دولتی دارد تا از این طریق کسری بودجه 91 کاهش یابد.

باز هم اقدامات کوتاه‌مدت در دستور کار دولت

«باز هم از همان برنامه‌های کوتاه‌مدتی که همیشه شاهد آن بوده‌ایم، در دستور کار دولت قرار گرفته است». این جمله‌ای است که عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی به آن اشاره کرده و می‌گوید: متأسفانه با وجود این رویه در بدنه اقتصادی دولت، همواره شاهد نتایج عکس نسبت به آنچه اعلام می‌شده بوده‌ایم. به گفته دکتر لطفعلی بخشی تجربه این سال‌ها نشان می‌دهد که دولت بیش از آنکه بر مبنای واقعیت‌ها برنامه‌ریزی و اقدام کند، آمال و آرزوهایش را مبنای اقدامات خود قرار می‌دهد.

درباره نرخ ارز هم، دولت تمایل بسیاری در جهت تک‌نرخی کردن بازار دارد اما مسیری اشتباه و خطرناک را در پیش گرفته است. بخشی بر این باور است که در شرایط فعلی کسری بودجه به حدی افزایش پیدا کرده که دولت را به سمت آسان‌ترین راه برای تأمین آن برده است. او بازار ارز را همین راه آسان عنوان می‌کند و می‌گوید: البته با توجه به اینکه آینده تحریم‌ها معلوم نیست، اینکه چرا دولت بدون توجه به اوضاع ارزی کشور در ماه‌های آینده، متوسل به این بازار شده معلوم نیست.

موج تورمی دیگری در راه است

البته با وجود اینکه بخشی هدف فعلی دولت را تک نرخی کردن ارز عنوان می‌کند، دکتر احمد حاتمی یزد به این موضوع معتقد نیست. او تأکید می‌کند که همین الان هم دلار با چند نرخ مختلف عرضه می‌شود و اینکه نرخ‌ها در مرکز مبادلات ثابت مانده صرفا می‌تواند حاکی از تلاش دولت برای جلوگیری از کاهش بیشتر آن باشد. به گفته او از این طریق درآمدهای ریالی دولت افزایش یافته و زیان ناشی از کاهش فروش نفت و دلارهای نفتی جبران می‌شود.

اما حاتمی یزد نگرانی خود را از موج تورمی ماه‌های آینده به این شرح اعلام می‌کند که درصورت گرایش دولت به این نرخ، قیمت بسیاری از کالاهای وارداتی که تا‌کنون کمتر افزایش یافته، در آینده نزدیک بسیار بیشتر خواهد شد. به گفته او بخش‌های صنایع و خدمات از این افزایش قیمت در امان نخواهند بود. این کارشناس اقتصادی خاطرنشان کرد: دولت در حال اتخاذ تصمیمات وحشتناکی است که در شرایط عادی هیچ‌کس حاضر به اتخاذ آن نیست.

کد خبر 191713
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز