سه‌شنبه ۳۰ آبان ۱۳۹۱ - ۱۰:۱۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: بدن ما جهت مبارزه با سرما و حفظ دمای خود، مکانیسم‌های خاصی دارد که یکی از آنها لرزیدن است و این، سبب تولید گرما در بدن می‌شود. بدن برای تنظیم این مکانیسم‌ها در فصول سرد به سوخت و انرژی بیشتری نیاز دارد؛ بنابراین علاوه بر داشتن لباس و خانه‌‌ای گرم، اجرای یک رژیم غذایی متعادل به گرم شدن بدن شما کمک زیادی می‌کند.

مواد معدنی

تحقیقات اندکی که در زمینه‌ی نیازهای تغذیه‌ای در فصل سرما انجام گرفته، نشان داده که کمبود مزمن ریز‌مغذی‌هایی مثل آهن، مس و روی می‌تواند مکانیسم‌های تولید گرما در بدن را تحت تأثیر قرار دهد، به طوری که افراد مبتلا به کمبود آهن در مقایسه با افراد عادی، مقاومت کمتری در برابر هوای سرد دارند و این اهمیت آهن را در تنظیم دمای بدن نشان می‌دهد؛ پس گنجاندن منابع غنی از آهن، مس و روی مانند جگر، گوشت قرمز و ماهی در برنامه‌ی غذایی فصل سرما کاری عاقلانه می‌باشد.

جهت تأمین افزایش نیاز به انرژی در هوای سرد، داشتن یک برنامه‌ی غذایی متعادل و استفاده از میوه‌های مخصوص این فصل امری ضروری است.

مرکبات: مرکبات مانند گریپ‌فروت، پرتقال، نارنگی و انواع لیموها از اصلی‌ترین گروه میوه‌های فصل سرما هستند و می‌توانند مانند یک خورشید کوچک به منزل شما گرمی ببخشند.

این گروه دارای ویتامین C، پتاسیم، مواد ضدسرطانی از جمله Limonene و آنتی‌اکسیدان‌هایی مانند فلاونوئیدها هستند که کمک زیادی به پیشگیری از بیماری‌های رایج در فصل سرما می‌کند.

انار: انار یکی از میوه‌های شفابخش این فصل است که پتاسیم زیادی دارد و از جمله مهمترین خواص آن جلوگیری از تشکیل لخته‌های خونی به دلیل وجود آنتوسیانین می‌باشد.

کیوی:کیوی که بومی منطقه‌ی نیوزلند است، ویتامین C، پتاسیم و پکتین بالایی دارد.

در صورتی که افراد رژیم غذایی متعادلی داشته باشند، به قرص‌های ویتامین و مواد معدنی در فصل سرما نیاز ندارند، ولی در غیر این صورت استفاده از مکمل‌ها جهت بالا بردن مقاومت بدن نسبت به سرما در افراد توصیه می‌شود؛ با وجود این، زمستان امسال با داشتن یک رژیم غذایی متعادل، با حضور تمام گروه‌های غذایی و خوردن میوه‌های این فصل از سرما نهراسید و خود را در برابر بیماری‌های آن بیمه کنید.

مجله هنر آشپزی

کد خبر 191910
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز