دوشنبه ۲۰ فروردین ۱۳۸۶ - ۱۳:۵۸
۰ نفر

گروه سلامت- مریم غفاری: اختلاف دولت و پزشکان، که سازمان نظام پزشکی نماینده آنان محسوب می‌شود، بر سر تعرفه‌های درمانی ماجرای تازه‌ای نیست،

اما تازه‌ترین خبر این است که نمایندگان کمیسیون بهداشت و درمان در نامه‌ای از وزارت بهداشت خواسته‌اند بیش از این در اعلام این تعرفه‌ها تأخیر نکند.سالهاست کارشناسان به این نکته تاکید می‌کنند که عدم هماهنگی مسئولان با یکدیگر موجب می‌شود برخی پزشکان به تعرفه‌هایی که مصوب می‌شوند اهمیتی ندهند و کار به جایی برسد که هر پزشک برای خود تعرفه‌ای در نظر بگیرد.

در واقع اختلافات میان مسئولان موجب تعرفه‌های متفاوت و تحمیل هزینه‌های غیرعادلانه به مردم می‌شود. این درحالی است که از یک سو پزشکان خواستار تعرفه‌های عادلانه و منصفانه برای ارائه خدمات هستند و از سوی دیگر مردم نیز تکلیف خود را در مورد هزینه‌های مصوب نمی‌دانند، چرا که با مراجعه به پزشکان متعدد، با تعرفه‌های مختلف روبه‌رو می‌شوند.

توان مردم را هم درنظر بگیرید

اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس و مسئولان وزارت بهداشت و درمان از سازمان نظام پزشکی خواسته‌اند در تعیین تعرفه‌های بخش خصوصی توان مردم را در نظر گیرند تا آنها با مشکل مواجه نشوند.

عوض حیدرپور مخبر کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: مسئولان وزارت بهداشت و درمان گزارشی از عملکرد  خود در سال 85 ارائه کردند که موضوعات اصلی این گزارش بهداشت و درمان و آموزش و سرانه و تعرفه‌های درمانی و اعتبارات مربوط به این بخش بود.

وی افزود: وزارت بهداشت و درمان در سال 85 با توجه به حمایت و پشتیبانی مجلس از آن وزارتخانه بهتر از سال گذشته انجام وظیفه کرد اما هنوز با وضعیت مطلوب در این زمینه فاصله داریم.

حیدرپور با اشاره به تعرفه‌های بخش دولتی در سال 85 که اواخر شهریور ماه سال گذشته ابلاغ شد، گفت: از آنجا که این اقدام برای بیمارستانهای دولتی و تابعه وزارت بهداشت مشکلات زیادی ایجاد کرد کمیسیون بهداشت و درمان از رئیس جمهور خواست که شورای عالی بیمه را مکلف کند تعرفه‌های بخش دولتی را حداکثر تا پایان این ماه اعلام نماید.

وزارت بهداشت کسر بودجه دارد

«متأسفانه رقمی که مجلس و دولت برای سرانه درمان تعیین کردند نشان می‌دهد از وضع بهداشت و درمان کشور اطلاع کافی ندارند.» این جمله را دکتر ایرج خسرونیا رئیس انجمن متخصصان داخلی می‌گوید.

وی اشاره می‌کند که سال گذشته به دلیل کافی نبودن سرانه درمان که ۳۹ هزار ریال بود، شمار زیادی از بیمارستان‌های دولتی ضرر کردند و هنوز نتوانستند بدهی‌های خود را که مربوط به سال‌های پیش است، پرداخت کنند.

در همین‌حال در خبرها آمده است که پیشنهاد وزارت بهداشت برای تعرفه‌های پزشکی سال 86 بر اساس سرانه 5 هزار تومانی در سناریوهای مختلف برای تصویب در شورای عالی بیمه آماده تصویب است.

محمد حسن ابوالحسنی، رئیس دفتر سیاستگذاری تعرفه و هماهنگی بیمه‌ای وزارت بهداشت افزوده: بر اساس مصوبه مجلس شورای اسلامی و با افزایش حدود 50 میلیارد تومان به صندوق بیمه درمانی کارکنان دولت که موجودی این صندوق را به حدود 230 میلیارد تومان رساند، سرانه درمان در این صندوق از 3890 تومان به حدود 5 هزار تومان افزایش یافت و بر این اساس تعرفه‌های خدمات پزشکی نیز به طور متوسط در همین حدود افزایش می‌یابد.

کد خبر 19189

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز