گروه اقتصادی- علی ابراهیمی: چانه‌زنی وارد‌کنندگان و زمزمه‌های لغو ممنوعیت ثبت سفارش واردات لوازم خانگی واکنش تولید‌کنندگان را به‌دنبال داشته است.

تولید

رئیس انجمن صنایع لوازم خانگی با انتقاد از فشار‌های وارد‌‌‌کنندگان برای لغو ممنوعیت ثبت سفارش واردات لوازم خانگی به کشور گفت: سهم 65درصدی سه برند کره‌ای از بازار لوازم خانگی با وجود مشکلات اقتصادی موجب کاهش 40درصدی ظرفیت تولید این بخش شده است. محمد رضا دیانی افزود:

به‌نظر می‌رسد اعلام ممنوعیت ثبت سفارش لوازم خانگی با توجه به فشار واردکنندگان برای لغو این مصوبه دوام چندانی نداشته باشد. از سوی دیگر وارد‌کنندگان به اندازه نیاز بازار مصرف داخلی تا یک سال آینده کالا وارد کرده و حتی طی سه‌ماه نخست امسال برای واردات لوازم خانگی ارز مرجع دریافت کرده‌اند و اکنون محصولات وارداتی مانند ساید را با ارز آزاد و قیمت بیش از شش میلیون تومان به فروش می‌رسانند.

وی با اشاره به کاهش ظرفیت و تعدیل نیرو در صنعت لوازم خانگی افزود: کاهش ظرفیت تولید، افزایش تعطیلی خطوط، کاهش ساعت کار و تعدیل بیش از هزار نفر نیروی کار از ابتدای امسال را موجب‌شده است. دیانی اعمال ممنوعیت ثبت سفارش لوازم خانگی را بستر مناسبی برای حمایت از تولید‌کنندگان داخلی با توجه به سرمایه‌گذاری‌های انجام شده در این صنعت دانست و با رد دیدگاه‌های مطرح در زمینه ناتوانی تولید‌کنندگان داخلی برای تأمین نیاز بازار تصریح کرد:

انجمن صنایع لوازم خانگی این تعهد را به دولت می‌دهد که درصورت توقف واردات لوازم خانگی به‌مدت سه سال، بدون نیاز به تسهیلات ارزی و ریالی علاوه بر تأمین نیاز بازار داخلی با قیمت‌های کنونی و ارتقای کیفی 50درصد محصولات تولید داخل را نیز صادر کرده و حتی برای تضمین این ادعا ضمانت ریالی به دولت بدهد.

وی با اشاره به سرمایه‌گذاری 60میلیارد تومانی برای بومی‌سازی‌ فناوری ساخت لوازم خانگی در کشور گفت: اکنون دانش فنی طراحی و ساخت یخچال فریزر و ماشین لباسشویی در داخل کشور بومی‌سازی شده و برای کسب این دانش تنها 15میلیارد تومان هزینه نیروی انسانی به شرکت‌های خارجی پرداخت شده است.

کد خبر 191716
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز