گروه بین‌الملل ـ محمد کرباسی: ماجرای رسوایی اخلاقی ژنرال دیوید پترائوس در آمریکا آتشی به‌پا کرده است که معلوم نیست به کجا ختم شود.

پتروئوس

برخی گمان می‌کردند که با استعفای ناگهانی این ژنرال کهنه‌کار همه‌‌چیز تمام می‌شود و قضیه مانند یک تراژدی خانوادگی به پایان می‌رسد. هر روز اما با افشای ابعاد جدیدی از این ماجرا نگرانی مقام‌های آمریکایی از یک چیز بیشتر می‌شود؛ از بین رفتن اخلاق در میان نظامیان طراز اول این کشور.

روز گذشته پای ژنرال جان آلن، فرمانده نیروهای آمریکا و ناتو در افغانستان هم به ماجرای پترائوس باز شد و مقام‌های پنتاگون اعلام کردند که او به‌خاطر ارسال ای‌میل‌های نامناسب به یک زن مرتبط با پرونده فساد اخلاقی رئیس سابق مورد تحقیق قرار گرفته است؛ مسئله‌ای که نام یکی دیگر از نظامیان ارشد آمریکا را به پرونده جنجالی این روزها باز کرد.

پترائوس و آلن هر چند اکنون در صدر اخبار رسانه‌های آمریکا هستند اما آنها را باید مشتی نمونه خروار در سال‌های اخیر به‌حساب آورد. روزنامه نیویورک‌تایمز روز گذشته با اشاره به گسترش پرونده‌های فساد اخلاقی به‌ویژه در میان نظامیان رده اول آمریکا از نگرانی و شوکه‌شدن به‌خاطر فراموشی معیارهای اخلاقی که انتظار می‌رود نظامیان بیشتر از دیگران به آن پایبند باشند خبر داده است.

در این گزارش نام‌های مقام‌های ارشد نظامی زیادی ازجمله ژنرال جفری ای. سینکلیر،دریاسالار چارلز‌ام. گائوات و ژنرال ویلیام وارد به چشم می‌خورد. همه این افراد متهم به فساد اخلاقی و مالی در ماه‌های اخیر شده‌اند و برخی از آنها درجه نظامی خود را از دست داده یا از کارشان برکنار شده‌اند.

نیروی هوایی آمریکا هم هنوز درگیر تلاش برای حفظ آبروی خود درباره رسوایی اخلاقی در یکی از مهم‌ترین پایگاه‌های آموزشی خود در تگزاس است؛ جایی که حداقل شش‌مقام آن به جرائم مختلف اخلاقی ازجمله تجاوز به نیروهای تحت آموزش زن متهم شده‌اند. تلاش شده تا بسیاری از این قضایا بدون سروصدای زیاد باشد تا شاید لطمه کمتری به چهره نظامیان آمریکا وارد شود. استعفای عالی‌ترین مقام اطلاعاتی آمریکا اما این بار مسئله‌ای نبود که کسی بتواند روی آن سرپوش بگذارد. مأموران اف‌بی‌آی که در حال تحقیق درباره این پرونده هستند اکنون نزدیک به۳۰ هزار صفحه نامه‌های الکترونیک را به‌دست آورده‌اند که ارتباط میان جین کلی و ژنرال جان آلن را نشان می‌دهد تا جایگزین پترائوس در سمت فرماندهی نیروهای آمریکا در افغانستان هم متهم به فساد اخلاقی شود.

جین کلی یکی از کسانی است که نامش در پرونده فساد اخلاقی رئیس سابق سیا مطرح است. او به مأموران اف‌بی‌آی گفته بود که ای‌میل‌های تهدیدآمیز دریافت می‌کند و تحقیقات در این‌باره، ای‌میل‌‌های رمزگذاری‌شده‌ای را افشا کرد که رابطه غیراخلاقی پائولا برادول، زندگینامه‌نویس پترائوس با او را ثابت می‌کرد. مأموران اف‌بی‌آی اکنون به خانه برادول رفته‌اند و با جست‌وجوی محل سکونت او در کارولینای شمالی اسنادی مرتبط با ماجرا را با خود به‌ویژه درباره احتمال درز اطلاعات محرمانه برده‌اند.

اکنون اما مشخص شده که اریک هولدر،وزیر دادگستری آمریکا در اواخر تابستان از ماجرای پترائوس با خبر شده اما تصمیم گرفته تا ماجرا را مخفی کند و آن را با باراک اوباما،رئیس‌جمهور آمریکا در میان نگذارد. دولت اوباما و لئون پانه‌تا،وزیر دفاع این کشور اکنون با یک بحران روبه‌رو هستند. پانه‌تا در واکنش به استعفای پترائوس اعلام کرده که او باید استعفا می‌داده چون سمتش به‌عنوان رئیس نیازمند «صداقت و شرافت» شخصی است. ژنرال آلن اما قرار است همچنان به‌عنوان فرمانده نیروهای آمریکا در افغانستان فعالیت کند، اما در نخستین اقدام نام او از نامزدی پست فرماندهی نیروهای آمریکا و ناتو در اروپا کنار گذاشته شده است.

کد خبر 191195
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز