دوشنبه ۲۲ آبان ۱۳۹۱ - ۰۵:۲۱
۰ نفر

گروه ادب و هنر: نشست‌های فوق‌العاده خانه تئاتر این روزها به سرعت تشکیل می‌شود.

 آخرین نشست خانه تئاتر به بهانه بررسی امنیت شغلی هنرمندان تئاتر با حضور هیأت مدیره و اعضای خانه‌تئاتر در سالن اصلی مجموعه تئاتر شهر برگزار شد تا بهانه‌ای برای مطرح کردن مشکلاتی همچون شورای حمایت، شورای نظارت، بودجه تئاتر و اعمال ممیزی‌های سلیقه‌ای باشد. به گزارش ایسنا، در این نشست که شامگاه 20آبان‌ماه در تالار اصلی مجموعه تئاتر شهر برگزار شد، نمایندگانی از صنوف مختلف خانه‌تئاتر مسائل و مشکلات صنف خود را مطرح کردند. بهزاد فراهانی در این نشست با اظهار تأسف از وضعیت فعلی تئاتر ایران گفت: بیش از یک سال است که نظم و نظام تئاتر ما از هم پاشیده و این پدیده‌ای تعمیم یافته است که سراسر تئاتر این ملک را فراگرفته و اگر قرار است کاری انجام شود امروز زمان آن است. اما ایرج راد درمقام مدیرعامل خانه‌تئاتر به نامه‌نگاری‌ها و پیگیری‌های هیأت مدیره این تشکل اشاره کرد و گفت: نه‌تنها به مسائل مورد نظر ما توجه نشد بلکه با انتشار شیوه‌نامه شورای حمایت در بسیاری موارد حتی خلاف شیوه‌نامه عمل شده است.

به گفته راد، خانه تئاتر خواستار شرایطی همچون تعریف تئاتر به‌عنوان یک شغل، افزایش بودجه تئاتر حداقل تا دو برابر، اجرای بی‌قید و شرط قرارداد تیپ و مردود دانستن شیوه‌نامه شورای حمایت، قطع اعمال ممیزی‌های سلیقه‌ای بر اجرای آثار نمایشی، ممانعت از دخالت نهادهای غیرمسئول و غیرمرتبط با تئاتر، حفظ و ارتقای امنیت روحی و هنری هنرمندان تئاتر و... بوده است. اگر چه مسئولان در توجیه شورای حمایت به تقسیم عادلانه پول بین گروه‌های تئاتری اشاره می‌کنند، اما راد در این جلسه این سؤال را مطرح کرد که این تقسیم عادلانه چگونه است؟

او با اشاره به رشد بودجه تئاتر متذکر شد: هر چند از رشد بودجه تئاتر گفته می‌شود اما میزان و مبلغ این بودجه هرگز به‌طور شفاف اعلام نمی‌شود. درحالی‌که چند سال پیش با همان بودجه ناچیز حداقل کف دستمزد قرارداد تیپ پرداخت می‌شد اما امروز براساس آیین‌نامه شورای حمایت، بخش زیادی از هزینه‌های آثار از راه گیشه تأمین می‌شود.

نکته‌ای که حسین کیانی به نمایندگی از انجمن کارگردانان خانه تئاتر گفت؛« این وظیفه مدیران است که بودجه را افزایش بدهند، هنرمند نمی‌تواند به مجلس برود.» شنیده‌ها حاکی است که 18میلیارد تومان بودجه به تئاتر اختصاص یافته ولی کمتر از 50درصدآن ابلاغ شده است. شرایط سخت، شکایت هنرمندانی همچون منیژه محامدی، علی عابدی، سیروس همتی، ناصر حسینی‌مهر، حمیدرضا نعیمی، سجاد افشارنیا، علی رفیعی، رضا حامدی‌خواه، همایون غنی‌زاده، ‌بابک محمدی، آیدا کیخایی، برکه فروتن، علی ثقفی و بهزاد فراهانی را به‌دنبال داشته‌ است؛ شرایطی که باعث‌شده خانه‌تئاتر شکایت به شورای داوری ببرد.

را در این‌باره گفت: ما شکایت‌ها را به شورای داوری فرستاده و خواستار رسیدگی شده‌ایم اما مشکل اینجاست که هرگز جواب نامه‌ها و خواسته‌های ما داده نمی‌شود و همیشه سکوت می‌کنند. اگر مدیران تئاتری همواره از حمایت تئاترها دم می‌زنند، آمارهای متعددی هم در این‌باره ارائه می‌دهند که همه دم ازحمایت می‌زند. اما هوشمند هنر کار، عضو دیگر هیأت مدیره انجمن بازیگران و نماینده خانه تئاتر در کارگروه به تشریح تناقض آمار نمایش‌هایی که مورد حمایت قرار گرفته‌اند، پرداخت و گفت: مدیران تئاتر گفته‌اند از اول امسال از 128اثر حمایت شده،درحالی‌که تا به امروز فقط 44نمایش مورد حمایت قرار گرفته‌اند، گویا دوستان دادن سالن را هم حمایت می‌دانند درحالی‌که گروه‌ها 20درصد فروش گیشه خود را بابت اجاره سالن می‌پردازند. وی به مقایسه نمایش‌های اجرا شده در سال‌های 90و 91پرداخت و یادآور شد: در سال 90، 41نمایش اجرا شدند که به جز سه، چهار نمایش بقیه قرارداد تیپ بستند اما امسال فقط دو نمایش قرارداد تیپ کامل داشته‌اند. یک نفر باید توضیح بدهد سال 91چه خبر است. در این نشست نمایندگان کانون‌های دیگر به مشکلات صنف خود اشاره کردند.

کد خبر 191007

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز