گروه سیاسی: سردار محمدعلی جعفری، فرمانده کل سپاه در واکنش به ادعای مقامات آمریکایی مبنی بر تجاوز ایران به هواپیمای جاسوسی این کشور گفت که پهپاد آمریکایی به حریم جمهوری اسلامی ایران وارد شده بود و نیروهای پدافندی ایران وظیفه خود را به خوبی انجام دادند؛ طبیعی است که در آینده نیز اگر آمریکایی‌ها چنین اقدامی کنند، نیروهای مسلح واکنش نشان خواهند داد.

هواپیما

سردار امیرعلی حاجی‌زاده، فرمانده هوافضای سپاه نیز در مراسم سالگرد شهید تهرانی مقدم با بیان اینکه براساس اطلاعاتی که ما داریم وظیفه پهپاد جمع‌آوری اطلاعات و به یک معنا جاسوسی بود گفت: این پهپاد آمریکایی مشغول پرسه زدن در اطراف جزیره خارک بود و استنباط ما این است که این پرنده علاوه بر اهداف نظامی، جمع‌آوری اطلاعات از جزیره خارک و اطلاعات اقتصادی و مسائل نفتی و تردد نفتکش‌ها را رصد می‌کرد که به موقع جنگنده‌های ایران عکس‌العمل نشان دادند. سردار امیرعلی حاجی‌زاده گفت: ما قبلا هم به آمریکایی‌ها اخطار داده بودیم اما در این مرحله اخطار جدی تری به آنها دادیم.

سردار مسعود جزایری معاون ستاد کل نیروهای مسلح نیز با اشاره به ورود پهپاد آمریکایی به حریم هوایی ایران تأکید کرد که این پهپاد پنجشنبه دو هفته پیش مورد رهگیری نیروهای مسلح قرار گرفت که در چارچوب مواضع بین‌المللی با آن برخورد شد. این به‌دنبال آن بود که طی 10روز پس از اعلام این خبر مقامات آمریکایی با فضاسازی رسانه‌ای مدعی شدند پهپاد پریدیتور وارد خاک ایران نشده است اما ایران ورود این پهپاد به آب‌های سرزمینی خود را تأیید کرده است.

سردار حسین سلامی جانشین فرماندهی کل سپاه نیز در حاشیه نخستین سالگرد شهید تهرانی مقدم در جمع خبرنگاران در پاسخ به سؤالی مبنی بر ادعای آمریکا درخصوص اینکه پهپاد این کشور در خارج از مرزهای ایران بوده گفت که اسناد این موضوع موجود است، ما هیچ وقت خارج از مرزهای بین‌المللی تعرض به هیچ پرنده‌ای نخواهیم داشت.

خود آمریکا خواست

سردار حسین سلامی با بیان اینکه ما دقیقاً تمامی قوانین بین‌المللی را در مورد برخورد با پرنده‌ها و تهاجمات بیگانه می‌دانیم و آنها را مراعات می‌کنیم و اسناد این موضوع نیز موجود است تأکید کرد که پهپاد آمریکایی قطعاً داخل مرزهای کشور آمده بود و درغیراین صورت شلیکی صورت نمی‌گرفت. خبر برخورد با پهپاد آمریکایی اگرچه با تأخیری یک هفته‌ای از سوی رسانه‌های خود این کشور منتشر شد، اما مقامات کشورمان اعلام کرده‌اند که مایل به علنی‌شدن این خبر نبوده‌اند. سردار جزایری دیروز در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان در عین حال که بر رصد اطلاعاتی کامل ایران بر دشمن تأکید داشت گفت که مایل نبودیم در این زمینه اقدامات تبلیغاتی داشته باشیم و این موضوع را اعلام کنیم. این خبر از بخش‌های درون حاکمیتی آمریکا افشا شد.

پنجشنبه شب گذشته به وقت تهران برخی منابع خبری آمریکایی درگیری دو جنگنده نیروی هوایی ایران با یک هواپیمای بدون سرنشین آمریکا بر فراز آب‌های خلیج‌فارس را پس از یک هفته افشا کردند. پنتاگون ادعا کرده بود پهپاد آمریکایی در حال انجام عملیات نظارتی عادی ولی محرمانه بر فراز کشورهای حاشیه خلیج‌فارس بوده و این پهپاد با ساحل ایران ۱۶ مایل دریایی فاصله داشت. یک روز پس از انتشار این خبر بود که وزیر دفاع کشورمان این موضوع را تأیید کرد و گفت که یک فروند هواپیمای ناشناس به فضای فوقانی دریایی سرزمینی ایران در منطقه خلیج‌فارس وارد شد که با اقدام بهنگام و هوشمندانه و قاطع نیروهای مسلح ایران مجبور به فرار شد. سردار احمد وحیدی پس از اعلام این خبر بود که گفت: ایران با هوشیاری لازم، همه تحرکات را به‌طور دقیق رصد کرده و با اقتدار مؤثر، اقدام‌هایی قاطع و بموقع را معمول خواهد کرد.

در واقع اگرچه خودافشاگری مقامات آمریکایی از برخورد ایران با تجاوز هواپیمای جاسوسی کمی عجیب می‌نمود اما فضاسازی‌هایی که پس از این اتفاق از سوی مقامات این کشور مبنی بر متجاوز نشان دادن ایران صورت گرفت ابعاد روشن تری از این افشاگری را به‌دست داد. دیروز معاون ستاد کل نیروهای مسلح تأکید کرد که شلیک به هواپیمای آمریکایی به‌دنبال ورود این پرنده به فضای فوقانی بخش سرزمینی خلیج‌فارس صورت گرفته و این پرنده پس از هشدار خاک ایران را ترک کرده است. سردار جزایری گفته حق طبیعی نیروهای مسلح ایران بوده تا هر زمان که متوجه نفوذ و حضور نیروهای دشمن شوند، با آن برخورد کنند؛ آمریکا باید مراقب رفتار خود باشد و منطقه را بیش از این متشنج نکند.

غنائمی که غربی‌ها نیز خبر ندارند

شهرت نوع پهپادی که اخیراً در مرزهای کشورمان مشاهده شد و در کشورهای مختلف منطقه به‌خصوص پاکستان نیز مورد استفاده قرار گرفته باعث شد تا دیروز سردار جزایری در ارتباط با نوع این هواپیمای بدون سرنشین بگوید: این نوع پهپاد از نوع پیشرفته‌ترین پهپاد‌ها بوده و پس از بررسی دقیق اطلاعات را در اختیار افکار عمومی قرار خواهیم داد.

رئیس سازمان بسیج مستضعفین نیز دیروز گفت: پس از حمله نظامی غربی‌ها به کشورهای همسایه، غنائمی به‌دست ما رسیده که حتی خودشان هم خبر ندارند اما دلیلی هم برای رسانه‌ای کردن آن نیست. نقدی با بیان اینکه در دفاع از کشور اتفاقات زیادی رخ می‌دهد که لزومی ندارد تمامی این مسائل رسانه‌ای شود افزود: این خود قابلیتی است که فقط چند کشور خاص در دنیا دارند و می‌توانند پهپاد‌های رادار گریز استیل را شناسایی کنند و مورد هدف قرار دهند.

کد خبر 190993
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز