مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۲۲ آبان ۱۳۹۱ - ۰۵:۲۰
۰ نفر

ساماندهی آنتن‌ها و دکل‌های مخابراتی در تهران ازجمله دغدغه‌های همیشگی مدیریت شهری بوده است؛ به همین دلیل شرکت ارتباط مشترک شهر در سال1386بنا به ضرورت، با پیشنهاد شهرداری تهران و توافق به عمل آمده با وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و مشارکت اپراتورهای تلفن همراه تشکیل شد. ‌

هدف اولیه از تاسیس این شرکت، ساماندهی آنتن‌ها و دکل‌های مخابراتی ، رعایت الزامات و زیبا‌سازی‌ منظر شهری و در عین حال همکاری و کمک به توسعه و نظام‌مندشدن فعالیت‌های اپراتور‌ها به‌منظور خدمت رسانی به شهروندان و تشویق شرکت‌های بهره بردار به استفاده مشترک از دکل‌های موجود است. با سیدعلیرضا سیداردوبادی‌، مدیرعامل شرکت ارتباط مشترک شهر گفت‌وگو کرده‌ایم که در پی می‌آید.

  • دکل‌های شهر تهران دقیقا چند عدد است؟

در مرحله اول ساماندهی چهار هزار و 217دکل و در مرحله دوم ساماندهی نیز سه هزار و 600دکل شناسایی شده است و با برنامه‌ریزی‌های انجام شده در مرحله سوم ساماندهی که تا اواخر سال انجام خواهد شد، تمام آنتن‌ها و دکل‌ها شناسایی خواهند شد و علاوه بر آن، عملیات پلاک‌گذاری نیز انجام خواهد شد تا مشخص شود که آیا دکل‌های موجود، مجوزهای لازم را اخذکرده‌اند یا خیر.

برخی از دکل‌هایی که غیرمجاز نصب شده‌اند قدمتی 15ساله دارند. ساماندهی دکل‌ها سه‌ماه است که به‌صورت اجرایی دنبال می‌شود زیرا پیش از این مصوبه قانونی در این زمینه وجود نداشت‎. مرحله مطالعاتی طرح مکان‌یابی دکل‌ها نیز در تهران به‌زودی به پایان می‌رسد و وارد فاز اجرایی خواهد شد. در این طرح پیش‌بینی مکان‌های نصب دکل‌های مخابراتی با توجه به طرح‌های موجود مورد‌توجه واقع شده است. علاوه بر آن دکل‌های شناسایی شده در سطح شهر در حال کدگذاری هستند. در همین راستا تاکنون بالغ بر 7000دکل در پایتخت مورد شناسایی واقع شده است که ان‌شاءالله با اتمام کد‌گذاری و پلاک‌کوبی دکل‌ها‌، بانک اطلاعاتی منحصر به فرد شرکت تکمیل خواهد شد. این اطلاعات با ذکر جزئیات در سامانه اطلاعات جغرافیایی شهرداری - GIS - نیز ثبت خواهد شد.

  • اپراتور‌های تلفن همراه معتقدند با اجرای مصوبه ساماندهی توسعه کار‌های آنها با کندی صورت می‌گیرد. آیا چنین است؟

با توجه به دو رکن اصلی مصوبه ساماندهی یعنی توجه به سلامت شهروندان و زیبا‌سازی‌ دکل‌ها، بر این باور هستیم که توسعه تکنولوژی و حفظ محیط‌زیست و محیط زندگی دو مقوله متضاد نیستند و می‌توانیم با رعایت الگوهای توسعه پایدار هر دو هدف را به نحو مطلوب محقق کنیم.

  • فرایند تدوین لایحه ساماندهی دکل‌ها چگونه است؟

چرخه کار شرکت ارتباط مشترک شهر بر ساماندهی پیشگیرانه به‌عنوان یک ضرورت اصلی برای زیبا‌سازی‌ و سلامت شهروندان استوار است؛ بنابراین در موضوع ساماندهی دکل‌ها‌، تجربیات سایر کشورها به‌ویژه کلانشهرهای دنیا همچون لندن‌، استکهلم‌، نیویورک و توکیو مورد مطالعه قرارگرفته است و درحال حاضر تهران نیز می‌تواند الگوی توسعه سایر شهر‌ها و کشورهای در حال توسعه در این زمینه باشد. ‎ ‎

رستوران‌ها یا فروشگاه‌های زنجیره‌ای برای ارتباطات شعب به جای نصب دکل باید از بسترهای نوین دیگر ازجمله فیبرنوری استفاده کنند. در این صورت و با فراگیر شدن بهره‌مندی از فیبر‌نوری تعداد قابل‌توجهی از دکل‌ها برچیده خواهند شد و گام بسیار مهمی در بهینه شدن سیما و منظر شهری برداشته خواهد شد.

  • آیا اجرای مصوبه ساماندهی و اشتراک‌گذاری سایت‌ها با اعتراض و مقاومت‌هایی هم مواجه بوده است؟

مطمئنا اجرای هر قانونی اعتراض‌هایی در پی خواهد داشت؛ زیرا سیستمی شدن هر وضعیت آشفته در ابتدا مشکلاتی را در‌پی دارد‎. شرکت ارتباط مشترک شهر تا‌کنون دست‌کم از نصب 1500دکل مخابراتی جلوگیری کرده است و در این راستا اپراتورها را موظف کرده‌ایم روی 700سایتی که از پیش وجود داشته خدمات خود را به اشتراک بگذارند‎.

همه باید بپذیریم که شهر تهران ظرفیت مشخصی برای سرویس‌دهی به اپراتورها دارد که بیش از آن مجوز نصب دکل صادر نخواهد شد‎. از این‌رو لازم است تا به جای توسعه افقی‌، ایده‌های جدید را به‌کار گیریم و با استفاده از فناوری‌های روزآمد، از سازه‌های موجود بهینه‌تر استفاده کنیم. اشتراک سایت‌های مخابراتی فرایندی اجتناب‌ناپذیر است و لازم است اپراتور‌ها گسترش فعالیت‌های خود را با مدنظر قراردادن این موضوع پیگیری کنند و این شیوه‌ای مرسوم است که در تمام دنیا از یک آنتن نصب‌ شده، چند اپراتور همزمان استفاده می‌کنند.

  • آیا ضمانت اجرایی برای تصمیمات شرکت پیش‌بینی شده است؟

پس از ابلاغ این مصوبه راهکارهای قانونی برای برخورد با متخلفان نصب آنتن بیشتر و جدی‌تر شده است. با توجه به استانداردهایی که برای نصب آنتن‌های BTS درنظر گرفته شده است تمام سایت‌های تهران بازنگری شده و درصورت احراز ضوابط و استانداردهای لازم مجوز برای آنها صادر خواهد شد.

درصورتی که سایت‌های موجود نتوانند شرایط لازم را کسب کنند دستور جمع‌آوری آنها از سوی شهرداری صادر خواهد شد؛ برای مثال از زمان اجرایی شدن مصوبه نسبت به جمع‌آوری تعدادی از دکل‌های غیرمجاز اقدام لازم به عمل آمده است و در این خصوص هم سعی کرده‌ایم با تمام اپراتورها به‌صورت یکسان برخورد کنیم.

همچنین طبق مصوبه، کارگروه تخصصی ساماندهی، نصب دکل‌‌های جدید در تهران را نظارت می‌کند. در این کارگروه نمایندگان تمام دستگاه‌های مرتبط همچون شورای اسلامی شهر‌، حوزه شهرسازی، خدمات‌ شهری، سازمان پارک‌ها و فضای سبز و دیگر بخش‌های مرتبط که در مصوبه آمده است حضور دارند ضمن اینکه بنا به ضرورت از مسئولان وزارت بهداشت و سازمان حفاظت محیط‌زیست و... نیز برای شرکت در جلسات دعوت می‌شود. مجوز‌های صادر شده از سوی این کارگروه برابر مصوبه ساماندهی‌، قانونی هستند و هر روند دیگری جز این روش، مسیری غیرقانونی است که به‌شدت با آن برخورد می‌شود. در این زمینه کمیسیون ماده 100، به‌عنوان مرجع قانونی وارد عمل شده و حکم به برچیدن سازه‌های منصوبه خواهد داد. البته تا‌کنون چندین فقره حکم جمع‌آوری هم صادر شده است.

تا‌کنون همه نهاد‌ها‌، شرکت‌ها‌ و ارگان‌ها در راستای اجرای مصوبه همکاری لازم را داشته‌اند‌، البته انتظار همکاری و مساعدت بیشتری از سوی همه ارگان‌ها وجود دارد و از همه می‌خواهم که در این مسیر به‌نحوی شایسته به شرکت ارتباط مشترک شهر کمک کنند.اگر قرار باشد هر اپراتوری بدون هیچ قاعده و ضابطه‌ای دکل‌های مخابراتی خود را در شهر نصب کند، تهران به شهر دکل‌ها و آنتن‌های BTS تبدیل می‌شود. البته برخی از اپراتورها از اینکه کمیته صدور مجوز نصب دکل بدون حضور نمایندگان اپراتورها برگزار می‌شود اعتراض دارند. روند کاری صدور مجوز عبارت است از اینکه نمایندگان اپراتورها پیشنهادهای خود را در کمیته فنی شرکت به‌صورت حضوری ارائه می‌کنند. کمیته فنی شرکت بازوی اجرایی و کارشناسی کارگروه صدور مجوز است لذا پس از بررسی پیشنهاد در این کمیته با حضور نمایندگان تام‌الاختیار اپراتور‌ها، پرونده تکمیل شده به کارگروه صدور مجوز ارجاع می‌شود. تصمیم نهایی در کارگروه تخصصی اخذ می‌شود. تمام اقدامات در این خصوص برابر ضوابط و استاندارد‌های تعریف شده و مصرح در مصوبه است. اما یکی از مشکلات اساسی ما در رابطه با نمایندگان اپراتور‌ها در شرکت ارتباط مشترک شهر حضور پیمانکاران اپراتورها بود. این موضوع باعث می‌شد پس از واگذاری کار به پیمانکار دیگر، تمامی روال اجرایی از ابتدا برای فرد موردنظر تشریح شود که در بسیاری از موارد اختلافاتی نیز پدید می‌آمد. بر همین اساس طی نامه‌ای به اپراتورها از آنها خواستیم تا نماینده حقوقی خود اپراتور از این پس در جلسات شرکت ارتباط مشترک شهر حضور یابد نه پیمانکاران نصب BTS.

  • به گفته برخی از اپراتورها از زمان ارائه درخواست صدور مجوز تا زمان ارائه آن زمان زیادی صرف می‌شود.

این موضوع اصلا صحت ندارد و اگر برخی از درخواست‌ها با تأخیر روبه‌رو می‌شود به‌دلیل نقصان پرونده متقاضیان است؛ مثلا نبودن مدارکی همچون پایان‌کار یا مناسب نبودن محل نصب تجهیزات. درهرحال نقص پرونده درخواستی آنها باعث طولانی شدن صدور مجوز خواهد شد در غیراین صورت و با کامل بودن همه مدارک‌، بررسی در کمیته‌های کارشناسی‌، بازدید از محل و کلا تمام فرایند کاری شرکت بیش از یک‌ماه طول نخواهد کشید.

  • آیا صرفا برخورد شرکت با دکل‌های تلفن همراه خواهد بود؟

در حال حاضر تعداد آنتن‌های BTS در شهر تهران با سایر دکل‌ها و تجهیزات ارتباطی تقریبا برابری می‌کند. لذا از آنجا که وظیفه این شرکت ساماندهی تمامی دکل‌ها در سطح شهر تهران است طی نامه‌ای به اپراتورها، شرکت‌های خدمات اینترنتی و سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور اعلام کرده‌ایم که نسبت به ارائه اطلاعات آنتن‌های نصب شده توسط آنها اقدام کنند. بنابراین شمول مصوبه و در نتیجه حوزه عمل شرکت تمام سازه‌هایی است که به‌صورت دکل در تهران نصب شده و خواهد شد و از این حیث هیچ‌گونه استثنایی وجود ندارد. اخیرا مشاهده شده است که برج‌های تجاری یا مسکونی در تهران با نصب دکل روی بام خود اقدام به دریافت هزینه‌های گزاف از اپراتورها می‌کنند. لذا از همین جا یاد آوری می‌کنم که تمامی این افراد مطلع باشند که براساس قانون شهرداری‌ها هرگونه عملیات عمرانی در سطح شهر نیاز به مجوز از شهرداری دارد و طبق قانون نصب آنتن‌های BTS نیز شامل این قانون می‌شود و ما با تمامی متخلفان برخورد قانونی خواهیم کرد. بنابراین از آنها می‌خواهیم برای اینکه دچار تبعات قانونی آینده نشوند درخواست‌های خود را به این شرکت تحویل دهند تا از مجرای قانونی پیگیری شود.

  • برخی از شهروندان از تشعشعات دکل‌ها ابراز نگرانی کرده‌اند.

شهروندان ولی‌نعمت ما هستند اما لازم است از این موضوع قانونی مطلع باشند که متولی امور مربوط به تشعشعات و ضرر و زیان آن شهرداری نیست بلکه سازمان انرژی اتمی متولی اعلام نظر قانونی در مورد تشعشعات است و برای صدور مجوز اپراتور جدید این سازمان کنترل‌های لازم را انجام داده و اعلام می‌کند که میزان تشعشع کاربر جدید مجاز است یا نه. اما موضوع همسان‌سازی‌ این سازه‌ها با مبلمان شهری و زیبا‌سازی‌ آنها از وظایف ماست‌. زیباسازی دکل‌ها و ایستگاه‌های مخابراتی نیز که از الزامات طرح‌های ارائه شده و پیوست آنهاست هم‌اکنون مورد توجه بوده که ازجمله می‌توان به ساخت چندین نمونه دکل درخت گونه ویژه فضای سبز شهری و دکل هماهنگ با ساختمان‌های مجاور در بافت شهری اشاره کرد. در همین راستا به‌زودی مسابقه بزرگ زیبا‌سازی‌ دکل‌ها از سوی این شرکت برگزار خواهد شد. در این مسابقه ایده‌های طراحان کشور در جهت بهینه‌سازی‌ ساخت دکل‌ها به کمک طلبیده خواهد شد. در این مسابقه که در سال اول در گستره ملی برگزار خواهد شد‌، تولید فکر در زمینه ساخت دکل با المان‌های بومی‌، ملی و مذهبی‌، به‌عنوان اهداف مسابقه درنظر گرفته شده است.

  • به هر حال هنوز شهروندان از وضعیت برخی دکل‌های نصب شده در گذشته شکایت دارند.

سلامت شهروندان مطالبه به حق آنان است و ما پیگیر مطالبات شهروندان در این زمینه هستیم. شهروندان عزیز درصورت هرگونه شکایت یا پیشنهادی درباره دکل‌‌های مخابراتی می‌توانند با سامانه نظارت همگانی شهرداری تهران (شماره 1888) تماس بگیرند و ما نیز پیگیر شکایات آنها هستیم. شرکت ارتباط مشترک شهر پاسخگویی سریع‌، صحیح و عملیاتی را همچون دیگر ارکان شهرداری در دستور کار خود دارد و تمام تلاش خود در اجرای بهینه آن به‌کار خواهد بست.

کد خبر 190928

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز