یکشنبه ۲۸ آبان ۱۳۹۱ - ۰۴:۴۳
۰ نفر

همشهری آنلاین-هلن صدیق بنای: نشستن در مقابل تلویزیون نه تنها می تواند باعث چاقی شما شود بلکه باعث پیر شدن و کاهش عمر شما نیز می‌شود.

تلویزیون

هشدار! طبق تحقیقات دانشگاه لستر ، هر یک ساعت که شما تلویزیون تماشا می کنید، 22 دقیقه از عمرتان کاسته می‌شود. همچنین گفته می‌شود، احتمال ابتلا به بیماری آلزایمر نیز در شما افزایش خواهد یافت.

تلویزیون این سرگرمی محبوب مردم سراسر جهان است. می‌توان این وسیله سرگرمی را عامل بیکاری و یا به قول پدر بزرگ ما کارخانه شیطان نامید.

آمار موجود نشان می‌دهد، یک فرد 60 ساله آمریکایی بطور معمول پانزده سال از عمرش را خیره به صفحه تلویزیون گذرانده است. البته این آمار در سایر کشورهای جهان نیز صدق می‌کند.

بسیاری از افراد تماشای تلویزیون را سرگرمی و سبب آسودگی خیال می‌دانند. در صورتی که اگر به این موضوع دقت کنید، متوجه خواهید شد که تماشای طولانی مدت تلویزیون باعث کاهش فعالیت افکار و تمرکز شما شده است.

به عبارتی هنگام تماشای دراز مدت فیلم‌ها، مناظر، مسابقه ها، نمایش‌های کمدی یا حتی آگهی‌های تبلیغاتی تلویزیون در واقعه ذهن شما راکد بوده و هیچ تولید و فعالیت ذهنی و فکری نداشته‌ است.

شاید این مسئله به نوعی خوشایند باشد. یا فکر کنید که این امر شما را برای مدت کوتاهی از شر افکار مزاحم و آزار دهنده دور می‌کند؟ زیرا، هنگام تماشای تلویزیون نه تنها مشکلات را به یاد نمی آورید، بلکه به طور موقت از دست آنها خلاص شده‌اید!

همین امر موقتی، باعث آسودگی خاطر شما شده است. خلاص شدن موقت از مشکلاتی که باید با آنها روبرو شده و حل‌شان کنید...در حالیکه که شما ناخوداگاه با صرف وقت مقابل تلویزیون از آنها فرار می‌کنید!

 

 تلویزیون سرگرمی یا بلای جان

شما چگونه می‌اندیشید؟ آیا بر این باورید که تماشای تلویزیون واقعا یک فضای روحی خوب و موثر ایجاد می‌کند؟ آیا تماشای طولانی مدت تلویزیون باعث می‌شود، شما بر مشکلات درونی، ذهنی و زندگی خود غالب شوید؟

با کمی دقت متوجه خواهید شد که متأسفانه اینطور نیست. اگرچه ممکن است که برای مدتی طولانی ذهن شما از مسائل و مشکلات خودتان دور شود، ولی این ذهن ناخود آگاه درگیر مسائل و افکاری که در برنامه‌های تلویزیونی وجود دارند، می‌شود.

اتصال ذهن شما به ذهن جمعی تلویزیونی باعث می‌شود ذهن شما با افکاری که این جعبه جادوئی تولید و القا می‌کند، پر ‌شود. یعنی درست آن زمان که شما در هنگام تماشای تلویزیون احساس آسودگی خاطر می‌کنید، این جعبه جادویی در حال کار کردن و پر کردن ذهن به نظر آرام و آسوده  شما است.

این ذهن آسوده و تهی از هر گونه فکر و اندیشه‌ شما، بستری مناسب برای این جعبه جادویی است تا بر ذهن و افکار مخاطب و بیننده خود تسلط یافته و آن را تسخیر کند.

ترسناک است نه؟ آن زمان که شما به میل و اراده خود در مقابل برنامه‌های تلویزیونی نشسته‌اید به خیال آنکه زمانی آسوده و ذهنی آرام و خالی از اندیشه را می‌گذرانید، حقیقت دیگری در کار است. اینکه، این ذهن آسوده و خالی شما تحت تاثیر برنامه‌های تلویزیون، به طور مداوم مشغول جذب افکار و تصاویری است که این جعبه جادوئی پخش یا القا می‌کند، قرار دارد.

می‌توان این حالت و وضعیت را اینگونه توضیح داد. شما در این وضعیت (تماشای محض تلویزیون)حالتی منفعل شبیه به نشئه دارید. حالتی که شما به شدت جذب تلویزیون و نگاه‌تان خیره به ان است. به جرات می‌توان گفت؛ حالت هیپنوتیزم شدن است.

این غول رسانه یا این جعبه جاودیی که افراد را مجذوب خود می‌کند، در واقع، روشی برای تغییر و یا تاثیر بر نظرات، افکار و به عبارتی "رای" مردم است. سیاستمداران و گروه‌های سیاسی، تاجران و نیز آگهی سازان از این امر به خوبی اگاهند.

آنها حاضرهستند میلیونها دلار بپردازند تا شما را به آن وضعیت بکشانند. وضعیت و حالت هیپنوتیزمی که مانند گیرنده‌ای ناآگاه عمل کنید. آنها می‌خواهند؛ افکار، نظر، رای و سلیقه شما را به افکار، نظرات و سلایق خودشان تبدیل کنند و معمولا موفق هم می‌شوند.

 

 تلویزیون سرگرمی یا بلای جان

بدین ترتیب، انگیزه شما از تماشای تلویزیون کاهش افکار و پایین کشاندن سطح هوشیاری یا به عبارتی آسودگی خاطرخواهد شد تا افزایش هوشیاری و بالا بردن سطح افکارتان.

پایین آوردن سطح هوشیاری نقطه مشترک تلویزیون با الکل، مواد مخدر و بعضی از داروهای آرامبخش است، یعنی در حالی که تلویزیون به ظاهر شما را از دست افکار مزاحم و ذهن درگیر خلاص می‌کند، در واقع، مانند مواد مخدر، مجبور به پرداخت هزینه‌های سنگین آن شده و در نهایت به آن معتاد می‌شوید. چرا که تلویزیون به شدت اعتیاد آور است.

گاهی خودتان را می‌بینید که دستگاه کنترل تلوبزیون ‌را برمی‌دارید تا آن را خاموش کنید اما به جای آن شروع به وارسی کانالهای دیگر می‌کنید. ساعت‌ها می‌گذرد و شما هنوز از کانالی به کانال دیگر نگاهتان را خیره ساخته‌اید. به نظر می‌رسد، انگشت شما قادر نیست دکمه خاموش را فشار دهد.

گاهی اوقات، شاید هم  بیشتر اوقات شما تماشا نمی‌کنید که چیزی جالب توجه، نظرتان را جلب کرده است، بلکه دقیقا برای این تماشا می‌کنید که چیزی که برایتان جالب توجه باشد، نمایش نمی‌دهند. به عبارتی از روی سلیقه و انتخاب شخصی تماشا نمی‌کنید، بلکه از روی عادت یا اعتیاد تماشا می کنید.

دقت کنید! به محض اینکه بدون انتخاب هوشیارانه به دام این جعبه جادویی افتادید یا به عبارتی طعمه قلاب را گرفتید، دیگر تمام می‌شود. حال هر چه برنامه‌ها مبتذل تر و بی معنی‌تر باشد، اعتیاد شما هم بیشتر خواهد شد.

از طرفی انتخاب هوشیارنه در شما تحول ایجاد خواهد کرد. یعنی اگر برنامه‌های جالب و تفکر برانگیز انتخاب کنید، ذهن شما فعال و برانگیخته خواهد شد تا در آن حیطه و یا موضوع  فکر کنید. و ذهن شما در این نوع برنامه‌ها فقط گرفتار تصاویر روی صفحه تلویزیون نخواهد شد.

برنامه‌های تلویزیونی که دارای کیفیت هستند، می‌توانند تا حدی از حالت و اثر هیپنوتیزمی و فلج کننده افکار را خنثی کنند و یا حتی آن را از بین ببرند.

برای رعایت انصاف، نقش و نگار‌های آن روی سکه را هم تعریف می‌کنیم؛ تلویزیون برنامه‌های خوبی نیز دارد که تا حد زیادی به افراد در زمینه روش زندگی، نوع نگرش، نوع رفتار و روابط،  تصمیم‌گیری در سطح بهتر و بالاتر کمک می‌کند. برنامه‌هایی که مردم را هوشیارتر و گاهی قلب و ذهن آنها را نسبت به همنوع‌شان باز کرده و آنها را به هم نزدیک‌تر و مهربان‌تر می‌سازد.

حتی بعضی از نمایش‌های کمدی، اگرچه ممکن است که مربوط به هیچ موضوع خاصی نباشند، اما مانند نمایش کاریکاتوری از بلاهت انسان به طور غیرعمدی عمل می‌کنند.

این برنامه‌ها به ما آموزش می‌دهند که هیچ چیز را خیلی جدی نگیریم، با زندگی با خوش قلبی و زنده دلی بیشتری روبرو شویم و بالاتر از همه،  این برنامه‌ها با خنداندن، به ما آموزش می دهند که خنده  فوق العاده شادی‌آور و گاهی شفا بخش است.

ولی همه این تعاریف دلیل آن نمی‌شود که این رسانه قوی را دست کم گرفته و اجازه دهیم این رسانه کنترل ما را به دست بگیرد. شاید وظیفه اصلی و پنهان تلویزیون این باشد که از راه خواباندن، یعنی همان پایین کشیدن سطح هوشیاری، ما را کنترل کند. اما این ما هستیم که به آن این اجازه را می‌دهیم. ما حق انتخاب داریم. بنابراین بهتر است، شایسته و صحیح انتخاب کنیم.

تلویزیون رسانه‌ای بسیار قوی و قدرتمندی است که بسیاری از تاثیرات و توانایی‌های آن هنوز کشف نشده است.

بنابراین بهتر است از تماشای آگهی‌ها و برنامه‌های که دارای تصاویرکوتاه و پشت سرهم هستند خوداری کنید. چرا که این تصاویر شما را مورد تهاجم خود قرار می‌دهند.

 همچنین از تماشای بیش از حد تلویزیون، بخصوص برنامه‌هایی که در شما ایجاد رخوت، بی‌حوصله‌گی یا تحریک منفی می‌شوند، پرهیز کنید.

 برنامه‌های با کیفیت و برنامه‌های که ذهن شما را فعال می‌سازند انتخاب کنید. به عبارتی هدفمند به تلویزیون نگاه کنید. تماشای مکرر، بی هدف و طولانی مدت تلویزیون نه تنها سبب ناهشیاری بلکه سبب انفعال و بی‌ارادگی فرد نیز می‌شود.

انتخاب اشتباه در تماشای برنامه انرژی شما را تخلیه می‌کند. بنابراین به جای اینکه بی هدف و بی نظم تلویزیون تماشا کنید، برنامه‌هایی را که می‌خواهید و برایتان جذاب است را برای تماشا انتخاب کنید.

با این هدفمندی و انتخاب هنگام تماشای تلویزیون در درون بدن احساس سرزندگی و شادمانی خواهید کرد. نکات دیگر در این راستا که باید جدی گرفته شود این است که؛

  • هنگام تماشای برنامه منتخب به تنفس یعنی دم و بازدم خود توجه کنید.
  • هرچند وقت یک بار در فواصلی منظم نگاهتان را از روی صفحه تلویزیون بردارید. این حرکت به تلویزیون اجازه نمی‌دهد که کاملا به شما مسلط شده و القای پیام کند.
  • صدای تلویزیون را بیش از حد بلند نکنید. این امر برای حفظ سلامت شنوایی ضروری است.
  • هنگام پخش آگهی‌ها، صدای تلویزیون را قطع کنید.
  • بلافاصله بعد از تماشای تلویزیون به خواب نروید.
  • سعی کنید، مقابل تلویزیون روشن به خواب نروید.

دکتر اما ویلموت، سرپرست تیم تحقیقاتی دانشگاه لستر می‌گوید؛ اگر می خواهید سلامت و عمر طولانی داشته باشید، باید پس از اتمام کار اداری رفتن به سالن ورزش و یا استخر را به لم دادن روی مبل (نشستن از نوع بد) و صرف مدت زمان طولانی برای تماشای تلویزیون ترجیح دهید.

یادتان نرود؛ نشستن در مقابل تلویزیون باعث چاقی، پیری و کاهش عمر شما می‌شود. طبق تحقیقات به عمل آمده، هر یک ساعت تماشای تلوزیون 22 دقیقه از عمرتان را خواهد کاست. از آن مهم‌تر،احتمال ابتلا به آلزایمر نیز در شما افزایش خواهد یافت.

 

http://www.collegiatetimes.com

کد خبر 190787
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز