یکشنبه ۱۹ فروردین ۱۳۸۶ - ۰۹:۲۸
۰ نفر

عباس ثابتی راد: هرودوت یونانی با وجود دشمنی ای که با ایرانیان داشت و در تاریخ‌نگاری خود نیز این دشمنی را پنهان نکرده‌است، کلامی معروف درباره ایرانیانی که در پنج قرن پیش از میلاد می‌زیسته‌اند، دارد.

او که اولین مورخ دنیا لقب گرفته هنگامی که از پارسیان سخن می‌گوید، می‌نویسد: «هیچ مردمی به اندازه ایرانیان توانایی ندارند تا با آداب و رسوم و حتی دستاوردهای تمدنی دیگر اقوام آشنا شوند و خیلی زود آن‌را از آن خود کنند.»

شاید هنگامی به این سخنان هرودوت توجه بیشتری کنیم که در بررسی دستاوردهای تمدنی ایرانیان در طول قرن‌ها متوجه می‌شویم که ایرانیان باستان حتی هنگامی که با یونانیان در ستیز بودند و به ویژه در زمان اسکندر که دشمن قسم خورده ایرانیان بود دست از این ویژگی و توانایی خود در جذب فرهنگ دیگر ملل برنداشتند.

مروری بر آثار به جا مانده از آن دوران به خوبی می‌تواند دلیلی بر اثبات این مدعا باشد.
نباید فراموش کرد که این ویژگی تنها منحصر به دوره‌ای خاص از تاریخ است، بلکه از آنجا که ایرانیان پس از دوران باستان با توجه به تهاجم‌های گسترده اقوام مختلف، سعی در حفظ هویت خود کردند و در تمامی این تهاجمات همواره  مهاجمان را مجبور کردند تا ایرانی رفتار کند و به زبان ایرانی سخن بگوید و ...

«سه هزار سال هنر پارسی» عنوان نمایشگاهی است از آثار به جا مانده از سه هزار سال هنر ایرانیان که در موزه هرمیتاژ آمستردام به نمایش گذاشته شده است؛ آثاری که در آن می‌توان نشانه‌هایی از هنر ایرانیان در جذب و هضم فرهنگ ملل مختلف را دید.
 این نمایشگاه از 31 مارس تا 15 سپتامبر و به مدت شش ماه در شهر آمستردام و در نهاد وابسته به موزه هرمیتاژ سنت پترزبورگ برگزار می‌شود.

به گفته میخائیل پیوترووسکی مدیر موزه هرمیتاژ سنت پترزبورگ این نمایشگاه تنها بخشی بسیار کوچک از شکوه و تاریخ غنی و ارزشمند ایران را به تصویر می‌کشد.

از طرفی وینست بول مسئول موزه هرمیتاژ آمستردام در هلند در این باره می‌گوید که این نمایشگاه سعی می‌کند جنبه‌های مختلفی از تاریخ غنی و پرتلاطم منطقه‌ای را که امپراتوری ایران در آن حکومت کرده است را به اروپائیان نشان دهد.

او درباره ویژگی آثار به نمایش درآمده در این نمایشگاه می‌گوید: «بسیاری از آثار نمایش داده شده در این نمایشگاه عموماً بیانگر فرهنگ بزرگ و بالای ایرانیان است و نشان می‌دهد که این کشور در طول تاریخ چگونه با ناملایمات روبه‌رو شده و تمامی تهاجمات را به نفع خود تغییر دادند. بسیاری از آثار این نمایشگاه به موضوعاتی اشاره دارند که شاید امروزه برای مردم اروپا بسیار جالب باشد به نحوی که ما در بسیاری از این آثار نشانه‌هایی از فرهنگ یونان باستان را هم می‌توانیم ببینیم.»

موزه هرمیتاژ شهر آمستردام هلند در طول شش ماه نمایش این آثار سعی دارد تا رویکردی متفاوت از آنچه دیگر کشورها در قبال تمدن ایران دارند را به مردم کشورشان معرفی کند؛ جلوه‌هایی از فرهنگ و هنر ایرانی که شاید کمتر کسی توانسته به جنبه ویژه آن توجه کند.

کد خبر 19069

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز