همشهری آنلاین: وبلاگ‌ها امسال در بخش جنبی جشنواره هنری ادینبورو در اسکاتلند در کانون توجه قرار داشتند.

به گزارش بی بی سی امسال چند  نمایش با موضوع وبلاگ در جشنواره ادینبورو اجرا شد که یک ار آنها با نام " خاطرات واقعی اینترنتی" کاملا بر ا ساس وبلاگ‌های بریتانیایی‌ها قرار داشت.کارگردان  نمایش اولیور مان  که تا به‌حال به عنوان تهیه‌کننده تلویزیونی در لندن کار می کرد می‌ گوید:" من تا همین یک سال پیش چیزی در مورد وبلاگ ها نمی‌دانستم."

سال گذشته یکی از همکلاسی های قدیمیش از و یکی از دوستانش خواست که وبلاگش را نگاه کند.مان می‌گوید:"همکلاسیم  فقط در مطالبی کاملا شخصی در مورد زندگی خصوصیش می‌نوشت. پس از مدتی  ما آنقدر به خواندن وبلاگ معتاد شدیم که سر کار هم وبلاگ‌ها را نگاه می‌کردیم." او می افزاید:" پس از مدتی ما شروع به اجرای نمایشی مطالب آنها  برای هم کردیم. در این هنگام به این نتیجه رسیدم که وبلاگ‌های نظیر آن می‌توانند به خوبی به عنوان نوعی مونولوگ نمایشی در یک اجرای صحنه ای صمیمی به کار روند."

مان این ایده را به  اجرا درآورد و بر مبنای وبلاگهای بریتانیایی‌ها نمایشنامه‌ای خلق کرد که آن را در بخش جنبی جشنواره به روی صحنه برد.او صدها وبلاگ را مورد برسی قرار داد. او می پذیرد که بسیاری‌ از آنها به درد نمی‌خوردند. او وبلاگ‌هایی را حوادث واقعی زندگی را با زبانی زیبا بیان کرده بودند برگزید و در تماس با این وبلاگ نویسان قول داد که حتی یک کلمه نوشته‌هایشان را تغییر ندهد و همچنین قول داد که با تغییر نام‌ها و مکان‌ها هویت نویسندگان را محفوظ نگه دارد.ده وبلاگ ئویس به او اجازه دادند که از نوشته‌هایشان استفاده کند.مان در نمایشنامه‌اش این روایت‌های مختلف را در هم می‌آمیزد و سعی میکند متنی زیبا و با احساس بوجود آورد.

"وبْلاگ‌نویسان:  خاطرات واقعی اینترنتی" تنها نمایشی نیست که امسال به وبلاگ‌ها سر می زند. نمایش "سوختن بغداد"، وبلاگ یک دختر جوان عراقی را در مورد تعارضات جاری در کشورش را به صحنه می‌اورد.گرچه ممکن است این نمایش با نمایش قبلی کاملا متفاوت به نظر رسد، مان می‌گوید دراین مورد نیز درام بر مینای نوشته‌های یک آدم عادی در مورد زندگی روزمره‌اش خلق می‌شود.

کد خبر 1905

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز