گروه ادب و هنر: اکران همزمان 14فیلم را اگر روی خوش‌ سینما به اکثر سلیقه‌ها بدانیم، مرور بر وضعیت گیشه این فیلم‌ها نمایانگر این نکته است که این روزها مردم روی خوشی به سینما نشان نمی‌دهند.

سینما

 سینما نه بازار مکاره است و نه بساط دستفروشی که در آن هر متاعی را بتوان پیدا کرد. اکران، ساز و کاری دارد که وقتی به آن بی‌توجهی می‌شود؛ خروجی‌اش همین چیزی می‌شود که این روزها شاهدش هستیم.

هر چند روز یک بار فیلم تازه‌ای به چرخه اکران اضافه می‌شود بی‌آنکه سالنی به سینما‌های تهران افزوده شده باشد. در نتیجه سالن‌های موجود میان فیلم‌ها تقسیم می‌شود و آثاری که در شرایط متعادل نیز بخت چندانی برای جلب اعتماد مخاطبان نداشتند، در وضعیت آشفته فعلی با کمترین میزان استقبال مواجه شده‌اند.

در این میان اکران همزمان پنج فیلم کودک اتفاقی بی‌سابقه در تاریخ سینمای ایران را رقم زده است. جالب اینکه علیرضا سجادپور می‌گوید که شورای صنفی با اکران پرتعداد فیلم‌های کودک دچار اشتباه شده و سخنگوی شورای صنفی هم که جزو سینماگران نزدیک و همسو با دولت محسوب می‌شود، توپ را در میدان سازمان سینمایی می‌اندازد.

کاوش می‌گوید:‌ وقتی مدیران سینمایی پای پروانه‌هایی که داده‌اند، نمی‌ایستند، شورای صنفی چاره‌ای جز اکران فیلم‌های بدون مسئله ندارد.احمد میرعلایی مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی هم با انتقاد از اکران همزمان بالای 10 فیلم از وضعیت بد اکران گلایه می‌کند. شاید به همین دلیل است که فارابی اکران فیلم «ملکه» را به تعویق انداخته است. هرچه هست اوضاع آشفته اکران باعث شده انبوهی فیلم کنار یکدیگر به نمایش درآیند و پرمخاطب‌ترین‌شان هم همچنان «کلاه‌قرمزی و بچه‌ننه‌» است که با وجود اکران تک‌سانس همچنان پرتماشاگرترین فیلم روی پرده است.

«بغض»، «من همسرش هستم» و «بوسیدن روی ماه» پس از گذشت بیش از 40روز اکرانشان بین 200 تا 250میلیون تومان فروش داشته‌اند و می‌توان گفت هر سه‌فیلم برخلاف پیش‌بینی‌ها در گیشه شکست خورده‌اند.

«تو،من» پس از گذشت دو ماه از اکرانش و با وجود حضور محمدرضا گلزار هنوز 600میلیونی هم نشده است. جدای از اینکه خود فیلم به شدت زیراستاندارد و نازل است، ظاهرا ستاره بخت گلزار هم دیگر غروب کرده و صرف حضور آقای سوپراستار تماشاگر را به سینما نمی‌آورد.

«اختاپوس»، «هم بازی»، «سلام بر فرشتگان» و «یک فراری از بگبو» نمایندگان سینمای کودک هستند که میانشان اختاپوس فروش بهتری دارد ولی همین فیلم هم بعید است بتواند هزینه یک‌میلیاردی تولیدش را بازگرداند.

«آینه‌های روبه رو» که سالن‌های اندکی دارد، با توجه به موضوع حساسیت‌برانگیزش کارکرد متوسطی در گیشه داشته است. «یکی می‌خواد باهات حرف بزنه» هم ملودرام قابل قبولی است که در شرایط اکران مناسب می‌توانست مخاطب گسترده‌تری بیابد. «پنهان» و «پیمان» هم وضعیت خوبی در گیشه ندارند. «میگرن» هم به‌تازگی وارد چرخه اکران شده و در این شرایط سرنوشت خوبی برایش متصور نمی‌توان بود. اکران همزمان این تعداد فیلم به قیمت زیرپاگذاشتن آیین‌نامه اکران سال91 از سوی شورای صنفی میسر شد؛ آیین‌نامه‌ای که در آن نه خبری از اکران تک‌سانس است و نه گروه سینماهای آزاد. البته در آخرین جلسه شورای صنفی مصوب شد تا دیگر فیلمی در گروه آزاد اکران نشود؛ اقدامی که احتمالا در جهت انسجام‌بخشیدن به اکران صورت می‌گیرد تا از آنچه این روزها در جریان است و نامی جز فیلم‌سوزی بر آن نمی‌توان گذاشت، جلوگیری شود.

کد خبر 190472

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز