گروه سیاسی - محسن تولایی: موج برکناری 11استاندار طی پنج ماه در دولت دهم تبدیل به معمایی شده که توضیحات وزارت کشور نه‌تنها نتوانسته گرهی از آن باز کند بلکه حاشیه‌های مراسم‌های تودیع و معارفه رؤسای قدیم و جدید استانداری‌ها بر شبهات پیرامون این جابه‌جایی‌ها افزوده است.

khorasan

اختلاف در اظهارنظرهای مدیران دولتی در تغییر استانداران دیروز خودش را آنجا نشان داد که استاندار سابق خراسان رضوی در مراسم تودیعش برخلاف صولت مرتضوی معاون سیاسی وزیر کشور که گفته بود «استاندار خراسان رضوی خودشان بنا به دلایلی درخواست استعفا کرده بودند که با استعفای ایشان موافقت شد» تأکید کرد که استعفا نکرده است. محمود صلاحی درحالی می‌گفت استعفا در نظام مقدس جمهوری اسلامی عذر شرعی دارد که وزیر کشور تأکید داشت: در تغییر استاندار خراسان رضوی اصرار‌های شخص استاندار بی‌تأثیر نبود.

طی تابستانی که گذشت استانداران هشت استان قم، خراسان شمالی، همدان، سیستان و بلوچستان، گیلان، کهگیلویه و بویر احمد، اردبیل و بوشهر تغییر کردند و در پاییز موج این تغییرات به استان‌های البرز و ایلام رسید. دیروز نیز محمدحسین فروزان مهر به‌طور رسمی بر صندلی استانداری خراسان رضوی تکیه زد تا شمار برکناری‌های اخیر استانداران در عدد 10متوقف نمانده باشد. در همه این تغییرات آنچه بیش از هرچیز نمود داشته انتقادات مردم، علما و نمایندگان این استان‌ها بوده که جابه‌جایی‌ها در سال پایانی فعالیت دولت را بدون توجیه و برخلاف رشد و توسعه استان‌های خود می‌دانند.

جابه‌جایی‌ها تنش زا هستند

تعدادی از نمایندگان خراسان رضوی نیز در گفت‌وگو با همشهری با انتقاد از اینکه دولت در جابه‌جایی استاندار این استان برخلاف عرف، صلاح و مشورتی با آنها نداشته تأکید کردند که چنین اتفاقی را به نفع هیچ‌کدام از استان‌های کشور نمی‌دانند و منطقی برای جابه‌جایی استانداران در سال پایانی فعالیت دولت وجود ندارد. نماینده تربت حیدریه تغییر استانداران را در حوزه اختیارات رئیس‌جمهور و هیأت دولت می‌داند و در عین حال می‌گوید: دولت در فرصت باقیمانده باید هم و غم خود را معطوف به رفع مشکلات اقتصادی کشور ازجمله تورم و آشفتگی بازار کند. ابوالقاسم خسروی با بیان اینکه شرایط فعلی نظام ایجاب می‌کند که دولتمردان به رهنمودهای رهبری مبنی بر دوری از التهابات سیاسی عمل کنند تأکید دارد: جابه‌جایی‌ها باعث می‌شوند دولت فرصت خدمتگزاری به مردم را که همیشه محور شعارهایش بوده از دست بدهد.

هزینه‌های بالای تغییرات پی در پی

نماینده تربت جام نیز با تأکید بر اینکه برخلاف اعلام معاون سیاسی وزیر کشور صلاحی با استعفا کنار نرفت بلکه توسط دولت برکنار شد گفت: متأسفانه موج فراگیر تغییر استانداران با توجه به اینکه دولت دلیل واضحی برای آن ارائه نمی‌دهد حکایت از سیاسی بودن ماجرا دارد. غلامرضا اسداللهی تأکید می‌کند: در فرصت باقیمانده تا پایان عمر دولت دهم، با توجه به تأکیدی که مقام معظم رهبری در خراسان شمالی بر ضرورت ثبات مدیریت در کشور داشتند، توجیهی برای تغییر استانداران وجود ندارد. اسداللهی با اشاره به اینکه تا پیش از این مسائل استان داشت به آرامی جلو می‌رفت، گفت: درحال حاضر این شائبه‌وجود دارد که شرکت استاندار سابق خراسان رضوی در مراسم بزرگداشت یک شهید بزرگوار که از قضا شهردار تهران نیز در آن حضور داشته باعث برکناری ایشان شده و این شائبه می‌تواند با توضیحات دولت درخصوص دلایل برکناری آقای صلاحی از بین برود. او می‌افزاید: بی‌ثباتی مدیریتی و تغییر پی در پی مدیران در کشور ما باعث شده تا بسیاری از فرصت‌های برنامه‌ریزی و اجرا زائل شوند و هزینه‌های کشور بالا روند.

شائبه‌های انتخاباتی تغییرات

نماینده مردم خواف و رشتخوار نیز می‌گوید: در ماه‌های پایانی فعالیت دولت هرچقدر استانداران که بالاترین مقام اجرایی استان‌ها هستند از ثبات و امنیت خاطر بیشتری برخوردار باشند مطمئناً با فراغ بال بهتری می‌توانند طرح‌ها و برنامه‌هایشان را به اجرا بگذارند. محمود نگهبان سلامی با اشاره به اینکه دولت دلیل تغییر استاندار خراسان رضوی را به نمایندگان استان اعلام نکرده تصریح می‌کند: تغییرات اخیر استانداران باعث شده تا امنیت خاطر مدیران رده بالا سلب شود و آنها جایگاه خودشان را متزلزل ببینند. او می‌گوید: موج تغییر استانداران در سال پایانی فعالیت دولت بیش از هر چیز شائبه‌های انتخاباتی را به ذهن القا می‌کند.

با استاندار جدید آشنا نیستیم

یک نماینده سبزوار نیز با تأکید بر اینکه تغییر مدیران اجرایی استان‌ها باید از یک پشتوانه منطقی و عقلانی بهره‌مند باشد تأکید می‌کند: جابه‌جایی استانداران در سال پایانی فعالیت دولت به صلاح نیست. رمضانعلی سبحانی فرد می‌گوید، صلاحی در حالی تغییر کرد که نمایندگان استان مشکل آنچنانی با او نداشتند و از سوی دیگر با فرد معرفی‌شده جدید در استان نیز آشنایی چندانی وجود ندارد. سبحانی فرد معتقد است این جابه‌جایی‌ها حتی اگر با استدلال کارایی و اثربخشی بیشتر فرد جدید نیز باشند باز هم با توجه به فرصت کم دولت توجیه پذیر نیستند.

استانداران و بودجه استان ها

محمدرضا محسنی ثانی دیگر نماینده سبزوار نیز با اشاره به اینکه در حال حاضر پیش‌نویس لایحه بودجه برای جمع بندی از طرف دولت به استان‌ها ابلاغ شده می‌گوید: جابه‌جایی مکرر استانداران می‌تواند لایحه بودجه 92را نیز به سرنوشت لایحه بودجه امسال و سال‌های قبل دچار کند و باعث تأخیر در آن شود، همچنان که استانداران نیز باید با مسائل استان خود آشنا باشند تا بتوانند بودجه مورد نظر خود را اعلام کنند. او تصریح می‌کند:

متأسفانه تعامل دولت با نمایندگان استان‌ها در موضوع جابه‌جایی استانداران به‌شدت ضعیف بوده و این ناشی از بی‌ملاحظگی دولت است. نماینده کاشمر نیز تغییر استانداران را تنها در شرایط خاص منطقی می‌داند و می‌گوید: دولت در حالی به‌نظرات نمایندگان در جابه‌جایی استانداران توجه نمی‌کند که ما همواره برای حل مشکلات به دولت برای کمک‌رسانی اعلام آمادگی کرده‌ایم. محمد اسماعیل نیا با تأکید بر اینکه نمایندگان مجلس قصد عنادورزی با دولت را ندارند تأکید می‌کند: دولت باید به جایگاه مجلس در جهت هم افزایی برای حل مشکلات کشور احترام بگذارد.

کد خبر 190455
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز