مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۱۶ آبان ۱۳۹۱ - ۰۵:۱۸
۰ نفر

اردبیل: درحالی‌که احداث نمادهای شهری می‌تواند در معرفی اردبیل به گردشگران داخلی و خارجی نقش محوری داشته باشد اما بی‌توجهی به گرافیک شهری، اردبیل را به شهر سردیس‌ها و تندیس‌ها تبدیل کرده است.

اردبیل - نماد شهری

به گزارش مهر، برنامه‌ریزی برای زیباسازی شهر با توجه به هنر گرافیک شهری یکی از لزومات مدیریت محسوب می‌شود که با استفاده از ظرفیت‌ها می‌توان با نصب نمادها در میادین و پارک‌های شهر در معرفی شهر و ماندگاری آن در اذهان مهمانان کمک شایانی کرد.

المان شهری و عناصر گرافیکی به‌کار رفته در آن در معرفی و اطلاع‌رسانی در مورد آثار، تاریخ و هنر هر منطقه‌ای نقش مکمل دارند که می‌توان با هزینه‌ای به‌مراتب پایین‌تر از روش‌های دیگر از این هنر به‌نحوی مطلوب استفاده کرده و شهر را در ‌شأن و جایگاه شهروندان به مسافران و افراد عبوری معرفی کرد.

جذابیت نماد شهری از ویژگی‌های تعریف شده برای آن است تا از این طریق ضمن زیباسازی و ایجاد نشاط اجتماعی بین شهروندان، خاطره خوشی را در اذهان مسافران برجای گذاشته و در جذب گردشگر و افزایش درآمد جامعه از طریق صنعت توریسم موفقیتی برای مدیریت شهری ثبت شود.

اردبیل که بیش از دو دهه از مرکز استان‌شدن آن می‌گذرد همچنان در حسرت نمادی که معرف تاریخ، هویت دینی، فرهنگ و هنر اصیل باشد، به سر می‌برد و این در حالی است که در سال‌های گذشته نصب تندیس و سردیس در اماکن و معابر شهری شتاب تصاعدی داشته که این امر نه‌تنها در معرفی شهر نتیجه مورد نظر را نداشته بلکه حتی به آشفتگی بصری در شهر هم افزوده است.

یکی از کارشناسان طراحی شهری ایجاد نماد شهری را ضروری دانست و گفت: محور توسعه اردبیل صنعت توریسم و کشاورزی است که باید این دو محوریت هم به شهروندان و هم به مسافران معرفی شود.

سمبلی از تاریخ اردبیل در معابر نیست

حسن عزیززاده با بیان اینکه در شهرها و استان‌های دیگر از محصولات تولیدی کشاورزی آن استان به‌عنوان نماد شهری استفاده شده است، تصریح کرد: وقتی محوریت توسعه استان کشاورزی است می‌توان برای معرفی کیفیت بالای محصولات کشاورزی نمادهای ترکیبی از این محصولات را در معابر مورد استفاده قرار داد.

وی معرفی شهر را یکی از شاخصه‌های نماد شهری برشمرد و افزود: اگر می‌خواهیم صنعت گردشگری اردبیل را رونق بخشیم نماد شهری در این مقوله می‌تواند نقش پررنگی ایفا کند تا مسافران و گردشگران با دیدن آنها و ماندگاری آن در خاطرات خود، سفرهای بعدی برای اردبیل را برنامه‌ریزی کنند.

عزیززاده، نبود المان شهری در اردبیل را قابل بحث دانست و اضافه کرد: شهر اردبیل که از تاریخ و فرهنگ غنی برخوردار است همچنان از داشتن نماد شهری محروم بوده و هیچ نشانه و سمبلی از این فرهنگ و تاریخ در معابر و میادین شهر دیده نمی‌شود درحالی‌که عزیززاده نبود نماد و نشانه شهری در اردبیل را شگفت‌انگیز می‌داند اما شهردار اردبیل به‌عنوان متولی اصلی این امر معتقد است که نماد شهری در اردبیل وجود دارد.

صدیف بدری با اشاره به تعدادی نماد در میادین شهری اردبیل تصریح کرد: یکی از نمادهای شهر اردبیل نشان میدان مادر است چون این نشان تندیس شخصیت خاصی نیست بلکه نشان از مهر مادری است که می‌تواند به‌عنوان نماد معرفی شود. وی تعداد نمادهای شهر اردبیل را کم دانست و اضافه کرد: هر چند تعداد نشانه‌های موجود در میادین و معابر شهر اردبیل کم است اما نباید ادعایی در مورد نبود آنها داشت.

شهردار اردبیل یکی از نمادهای شهر اردبیل را میدان فاطمیون بر‌شمرد و افزود: این میدان هم به نماد فاطمیون مزین شده اما باید برای افزایش المان‌های شهری برنامه‌ریزی شود.

ورودی‌های شهر اردبیل معرف تاریخ و فرهنگ این شهر نیستند

کارشناسان طراحی شهری یکی از اشکالات مهم این حوزه را نبود نماد در ورودی‌های شهر اردبیل عنوان می‌کنند و تأکید دارند ورودی‌های شهر اردبیل به‌عنوان محل عبور تمامی مهمانان همچنان در حسرت نشانه‌های فرهنگ و تاریخ اردبیل است.

حسن عزیززاده ادامه داد: وقتی گردشگران داخلی و خارجی وارد اردبیل می‌شوند باید نشانه‌ای در دید باشد تا شهر را با آن نماد بشناسند اما در چهار ورودی اردبیل چنین سمبلی نیست و عملا ورودی‌های شهر معرف اردبیل نیستند.با این حال شهردار اردبیل از نصب نماد در میدان وحدت که ورودی اردبیل از سمت شمال استان است، خبر داده و قول نصب آن را تا پایان عمر دوره سوم شورای اسلامی شهر اردبیل می‌دهد.

بدری با بیان اینکه طراحی نماد میدان وحدت به پایان رسیده است، گفت: سه طرح برای این میدان درنظر گرفته شده بود که با درج نظرسنجی در سایت شهرداری اردبیل و با نظر مستقیم مردم یکی از این سه طرح انتخاب شد و با اتمام مراحل ساخت در این میدان نصب خواهد شد.

کد خبر 190335

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز