همشهری آنلاین: رئیس مجلس شورای اسلامی از تایید مصوبه مجلس در مورد تعیین تکلیف مابه‌التفاوت قیمت ارز از سوی شورای نگهبان خبر داد.

مهر نوشت: علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در حاشیه بازدید از نوزدهمین نمایشگاه بین المللی مطبوعات و خبرگزاری‌ها در جمع خبرنگاران و برخی غرفه‌ها مطالبی مطرح کرد که مهمرین آنها در زیر آمده است:

  • الان بخاطر گرانی کاغذ روی روزنامه‌ها فشار زیادی وارد است ظاهرا وزیر فرهنگ و ارشاد هم تلاش‌هایی در این زمینه می‌کنند که کاغذ بدست روزنامه‌ها برسد. باید به رسانه‌های مکتوب از این بابت کمک شود.
  • طرح جامع رسانه‌ها هم اکنون در کمیسیون فرهنگی مجلس مطرح است. قبلا قرار بود لایحه‌ای به مجلس هشتم در این رابطه ارائه شود، که نیامد هم اکنون کار مفصلی بر روی آن انجام می‌شود که در دستور مجلس قرار گیرد. مورد دیگر قانون طرح اداره صدا و سیما است که آن هم در دستور کار مجلس است. به نظر من قانون جامع رسانه‌ها کلیت کارهای مختلف رسانه‌ها را در بر می‌گیرد.
  • {خبرنگاری که از جلسات مشترک دولت و مجلس برای پیدا کردن راهکار در مسائل اقتصادی جویا شد و پرسید، آیا بسته پیشنهادی مجلس به دولت آماده است؟} بسته پیشنهادی در مجلس مطرح نبوده است، مسئولیت کار بر عهده دولت است. کاری که مجلس می‌کند قانون‌گذاری است باقی جنبه مشورتی دارد.
  • در مورد مسائل اقتصادی هم مجلس نظر مشورتی خود را ارائه کرد تا جلوی این وضعیت نابسمانی ارز گرفته شود اما هدایت و مسئولیت کار با دولت است، الان مشکل قانونی نداریم.
  • کاری که در مجلس انجام شد دو چیز بود یکی اینکه منابع ارز که به فروش می‌رسد، کجا مصرف می‌شود و دیدم که روز گذشته شورای نگهبان آن را تایید کرده و اشکالی بر آن وارد نبوده است و یک نوع حمایت‌هایی از بخش صنعتی و تولیدی کشور در این طرح لحاظ شده است.
  • یک طرح دیگر هم در کمیسیون مطرح است که قدم بعدی هدفمندی یارانه‌ها است و سوال این است که با توجه به شرایط کنونی آیا امسال وقت برداشتن مرحله دوم در این قانون است یا نه برداشت بسیاری از افرادی که در مجلس هستند این است که الان زمینه فراهم نیست و مردم آمادگی برای افزایش قیمت گاز و بنزین ندارند لذا گام بعدی باید زمانی برگزار شود که شرایط بهتری از لحاظ اقتصادی در کشور محیا باشد.
  • کار مهم تر مسئله بودجه سال آینده است که با توجه به شرایط فعلی باید نوع سیاستگذاری‌ها در بودجه ریزی به نحوی باشد که به بودجه عمرانی لطمه‌ای وارد نشود. بنابراین باید از مکانیزم‌های بخش خصوصی استفاده کرد که هم اکنون مجلس روی آن کار می‌کند که ما چگونه می‌توانیم از منابع اندکی که برای جبران گذاشته می‌شود آن را با کمک بخش خصوصی بسط دهیم که بسیاری از پروژه‌های عمرانی توسط بخش خصوصی انجام شود و ما تسهیلاتی به آنها بدهیم.
  • {درباره سخنان اخیر مقام معظم رهبری و توصیه به مسئولان در عدم دامن زدن به اختلافات} فکر می‌کنم مطلب ایشان کاملا روشن بود. فرمودند اختلاف نظر یک امر طبیعی است و اشکالی ندارد که وجود داشته باشد لیکن کشاندن آن به صحنه رسانه‌ها و ایجاد کشمکش درست نیست چون خیلی از کارها به طریق دیگر هم انجام می‌شود.
  • فکر می‌کنم نه درباره سران سه قوه بلکه همه مسئولان، در شرایط فعلی تا آنجا که ممکن است با یک نگاه مثبت کارها را به جلو ببرند و اگر اختلاف نظری است اختلاف نظرها در جای خود مطرح شود و فوری رسانه‌ای نشود.
  • کمی هم رسانه‌ای‌ها مسئولان ر ا در شرایطی قرار ندهند که اطلاعاتی از آنها بگیرند و جای دیگر جور دیگری شود و این خود به یک مسئله تبدیل گردد.
کد خبر 189861
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز