سه‌شنبه ۹ آبان ۱۳۹۱ - ۱۷:۴۶
۰ نفر

گروه اقتصادی - محمد رضایی: «کارم شده اینکه هر روز بین داروخانه‌های مختلف و هلال احمر برای یافتن داروی بیمارم دوندگی کنم»، «هر کجا می‌روم می‌گویند شیرخشک نایاب شده، مانده‌ام حیران که خوراک بچه‌ام را چگونه تأمین کنم»، «دو هفته است بیمارم منتظر دریچه میترال قلب است اما قیمت آن سه‌برابرشده، قادر به تأمین آن نیستم و باید شاهد مرگ فرزندم باشم». . .

دارو

اینها تنها نمونه‌ای کوچک از گلایه‌ها و نگرانی‌های مردمی است که این روزها در داروخانه‌ها سرگردانند و با جواب منفی از سوی فروشندگان دارو مواجه می‌شوند. این اتفاق در شرایطی رخ می‌دهد که مسئولان با اطمینان کامل از تأمین ارز مورد نیاز برای واردات دارو خبر می‌دهند اما واقعیت به‌گونه‌ای دیگر است.

به گفته کارشناسان، گرانی مواد دارویی، نه‌تنها سهم درمان را کاهش نداده بلکه حداقل آن را دو‌برابر کرده است. اما نکته دردآور این است که این کمبود ارزی آنطور که رئیس‌جمهور می‌گوید صرفا نتیجه تحریم‌ها نیست. بلکه نتیجه بی‌تدبیری و سوء مدیریت در اولویت دادن به واردات مواد آرایشی و بهداشتی و خودروهای لوکس است. درحالی‌که از ابتدای سال‌جاری تا‌کنون تنها 40میلیون یورو با نرخ مرجع به واردات دارو اختصاص داده شده، طی همین مدت واردکنندگان مواد آرایشی و بهداشتی 50 میلیون یورو ارز مرجع از بانک مرکزی گرفته‌اند. این جمله را رئیس کمیسیون بهداشت مجلس به خبرنگار ما گفت و افزود:

این بی‌تدبیری‌ها سبب شده تا مواد دارویی به‌شدت با کاهش مواجه شده و بیماران صعب‌العلاج را با مشکلات جدی مواجه کند. حسینعلی شهریاری خاطرنشان کرد: بی‌توجهی مسئولان به این نکته مهم یعنی وضعیت سلامت کشور در حالی است که شاهدیم برای واردات خودروهای لوکس800میلیون دلار ارز مرجع اختصاص داده می‌شود. او تصریح کرد: حتی داروهای تولید داخل هم 40تا 60 درصد مواداولیه را از خارج تأمین می‌کنند و در حال حاضر برای ادامه تولید با چالش روبه‌رو شده‌اند. رئیس کمیسیون بهداشت مجلس نیاز ارزی بخش سلامت را 2.5میلیارد دلار در سال اعلام کرد و گفت:1.5میلیارد دلار از این رقم برای دارو و یک میلیارد دلار هم برای تجهیزات پزشکی نیاز است. البته به گفته وزیر بهداشت 400میلیون دلار به واردات دارو اختصاص داده شده است که تبدیل آن به دارو و ورود به کشور زمانبر بوده و در این مدت احتمال وقوع اتفاقات بسیار بدی در کشور وجود دارد.

بی تدبیری یا سوء نیت؟

شهریاری ادامه داد: با وجود اینکه سال گذشته شخصا نامه‌ای را به رئیس‌جمهور دادم و در آن اظهار کردم که ممکن است به واسطه بی‌تدبیری‌ها در تخصیص ارز شاهد وقوع فاجعه‌ای در کشور باشیم، اما تا‌کنون این درخواست مورد توجه قرار نگرفته است. او خاطرنشان کرد: در حال حاضر تأمین بسیاری از داروها و تجهیزات پزشکی مختل شده و از این حیث نگرانی جدی وجود دارد. اما با وجود این بانک مرکزی مانع از تخصیص ارز به واردات دارو شده و حتی اجازه ترخیص کالاهای معطل در گمرک را نیز نمی‌دهد. او با ابراز تردید جدی نسبت به اینکه این اتفاقات به‌صورت ناآگاهانه رخ داده است، گفت: شیوه فعلی تخصیص ارز به‌معنای گرانی و کمبود شدید دارو و تجهیزات پزشکی است که می‌تواند شرایط ناگواری را در آینده رقم بزند.

سرگردانی مردم در داروخانه‌ها

مشاهدت خبرنگار ما از داروخانه‌های سطح شهر تهران حاکی از کمبود داروهای وارداتی است. جالب اینکه بسیاری از فروشندگان که در جریان روند تولید کارخانه‌ها هستند، ناتوانی تولیدکنندگان در دریافت ارز را عامل بروز این مشکل عنوان کرده و می‌گویند: درصورت تخصیص ارز، حتی با وجود تحریم‌ها امکان ورود دارو به کشور وجود دارد. مراجعه به بیمارستان‌ها نیز حاکی از گلایه شدید دست‌اندرکاران امر بهداشت از نظام تخصیص ارز است. نگرانی‌ای که در چشم ساکنان چادرنشین پیاده‌رو مقابل بیمارستان شریعتی وجود دارد، خود گویای اوضاع نامساعدی است که مسئولان برای بیماران داخل بیمارستان ایجاد کرده‌اند.

کد خبر 189719
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز