گروه ادب و هنر- احمد افشار: نشست خبری هشتمین جشنواره فیلم دینی رویش دیروز در حالی برگزار شد که همه چیز تحت‌الشعاع مواضع اخیر حوزه‌هنری در خصوص تحریم برخی فیلم‌ها قرار داشت.

جشنواره فیلم دینی رویش

 در حاشیه این نشست و پس از اعلام برنامه‌های جشنواره رویش، سهیل جهان بیگلری مدیر عامل سازمان توسعه سینمایی سوره با دفاع از مواضع حوزه‌هنری گفت: ما در این خصوص هیچ اسامی‌ای را اعلام نکردیم و به‌عنوان یک سینمادار از لحاظ قانونی، انسانی و حرفه‌‌ای اجازه این را داریم که تعدادی از فیلم‌ها را نمایش ندهیم و بسیاری از فیلم‌ها را نمایش دهیم.
وی در ادامه توضیح داد: به‌خاطر اینکه حوزه اقتصادی سینما را به‌هم نزنیم، با تهیه‌‌کنندگان وارد صحبت شدیم، البته این صحبت بدون اطلاع‌رسانی بود، حال چه فضایی ساخته شد و چه کسانی از آن بهره بردند بحث دیگری است. همیشه اتهام من این بوده که چرا در این‌باره صحبت نمی‌کنم. در حقیقت ما علاقه‌ای نداریم در این‌باره حرف بزنیم. مدیرعامل سازمان توسعه سینمایی سوره درباره‌ تولیدات جدید حوزه هنری گفت: چهار اثر در حال تولید داریم که اگر مراحل پروانه ساخت آنها به سرعت طی شود به جشنواره امسال خواهد رسید. این آثار شامل فیلم‌های «حوض نقاشی» به کارگردانی مازیار میری، «میهمان داریم» به کارگردانی محمدمهدی عسگرپور، «تاج‌محل» به کارگردانی اقبال‌شاوی و «خسته‌ نباشید» به تهیه‌کنندگی رضا‌میرکریمی می‌شود.

جهان‌بیگلری همچنین به آثار اقتباسی دفاع‌مقدس که تولیدشان در دستور کار است اشاره کرد و ادامه داد: «شنام» به کارگردانی احمد مرادپور که پیش‌تولید آن شروع شده و تا دو‌ماه آینده کلید می‌خورد، «بازگشت» به کارگردانی بهرام توکلی که زمستان و بهار فیلمبرداری خواهد شد، «میهمان صخره‌ها» به تهیه‌کنندگی جواد نوروزبیگی که محمدرضا گوهری کار تحقیقات آن را آغاز کرده، «این خواهران نازنین» به کارگردانی محمدرضا هنرمند و تهیه‌کنندگی منوچهر شهسواری که در مراحل پایانی فیلمنامه قرار دارد و تا یکی دو‌ماه آینده کلید می‌خورد و «نورالدین پسر ایران» که توسط عزیزالله حمیدنژاد در مرحله تحقیق و نگارش قرار دارد ازجمله این آثار هستند.

در ابتدای این نشست جهان بیگلری هشتمین جشنواره رویش را شامل چهار بخش ملی، جوانه‌های رویش، بین‌الملل و بیداری اسلامی برشمرد و گفت: 1171اثر به جشنواره ارسال شد که شامل 445فیلم مستند، 565 فیلم داستانی و 161فیلم انیمیشن بود که در نهایت 23مستند، 19داستانی و 14پویانمایی به بخش نهایی راه پیدا کردند. وی به بخش بیداری اسلامی هم اشاره کرد و افزود: در این بخش 230اثر به جشنواره رسید که در نهایت 18اثر انتخاب شد که از کشورهایی چون کانادا، آمریکا، مصر، تونس، بلژیک، بوسنی، لیبی و تایلند هستند.

جهان بیگلری در پاسخ به سؤال همشهری درباره یکطرفه بودن نشست‌هایی که درباره سینمای دینی برگزار می‌شود، گفت: در این جشنواره سال‌هاست که بحث نسبت دین و سینما مطرح و به آن پرداخته می‌شود و فیلمسازان، هنرمندان و حتی علاقه‌مندان تفسیرات خودشان را از این مباحث دریافت می‌کنند و ما هم قصد نداریم موضوع را به‌صورت مشخص بسته‌بندی و در نشست‌ها مطرح کنیم. با این حال امسال سعی کردیم از دوستان بیشتری در حوزه‌های دینی و فلسفه و هنر، به‌خصوص هنر سینما دعوت کنیم تا مباحث خودشان را مطرح کنند و یک حالت یکطرفه‌ای نباشد و علاقه‌مندیم که بحث و گفت‌وگو و سؤال و جواب‌ها بیشتر، بهتر و تخصصی‌تر باشد.

او داوران این دوره از جشنواره را منوچهر محمدی، محمدرضا جعفری جلوه، علیرضا خمسه، پرویز شیخ‌طادی و بهرام عظیمی معرفی کرد که قرار است برگزیدگان را انتخاب کنند. قرار است نشست فیلم‌ها با حضور مجید شاه‌حسینی و سیدمهدی طباطبایی‌نژاد و نشست‌های تخصصی درباره نسبت دین و سینما با حضور محمد رجبی، منوچهر محمدی، مجتبی راعی، مجید شاه‌حسینی، اسماعیل بنی‌اردلان، صادق کوشکی و حجت‌الاسلام ریاحی در پنج سالن سینما «هویزه» مشهد برگزار شود.

برپایی سه کارگاه کارگردانی توسط همایون اسعدیان، فیلمبرداری توسط مرتضی پورصمدی و انیمیشن توسط بهرام عظیمی نیز ازجمله بخش‌های جنبی این جشنواره خواهد بود. همچنین در بخش نمایش‌های ویژه که غیررقابتی است هشت فیلم روی پرده می‌رود. این آثار از میان تولیدات سینماگران مسلمان جهان انتخاب شده و در بخشی به نام سینماگران جهان اسلام روی پرده می‌رود. دبیر جشنواره با بیان اینکه امسال برنامه‌ای برای بزرگداشت‌ در این دوره از جشنواره نداریم، گفت: قرار بود برای عزیزالله حمید‌نژاد و محمدعلی فارسی بزرگداشت برگزار کنیم که از ما خواستند هزینه آن به زلزله‌زدگان اختصاص پیدا کند و ما هم قبول کردیم.پوستر این دوره از جشنواره را مجید کاشانی طراحی کرده و تیزر را محمد شیروانی ساخته است. هشتمین جشنواره فیلم کوتاه دینی «رویش» فردا سه‌شنبه نهم آبان‌ماه در پردیس سینمایی هویزه مشهد آغاز می‌شود.

کد خبر 189431

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز