گروه حوادث: اعضای باند سرقت پس از زورگیری از عابران پیاده و رهگذران، پول‌های مسروقه را صرف تفریح، خوشگذرانی و خرید لباس‌های مارک دار می‌کردند.

متهمان

راز فعالیت مجرمانه اعضای این باند زمستان سال گذشته و با شکایت تعدادی از مالباخته‌ها فاش شد. بررسی‌ها نشان می‌داد که چند جوان موتور‌سوار در گروه‌های سه یا چهار نفره و با استفاده از دو موتورسیکلت، به رهگذران در مناطق جنوب و جنوب شرق تهران حمله می‌کنند و با تهدید چاقو دست به سرقت گوشی موبایل آنها می‌زنند. برخی از مالباخته‌ها می‌گفتند زمانی که در برابر سارقان مقاومت کرده بودند، آنها با چاقو این افراد را مجروح کرده و حتی صورت یکی از طعمه‌هایشان را به‌شدت زخمی کرده بودند.

با افزایش این شکایت‌ها، پرونده برای رسیدگی بیشتر در اختیار مأموران پایگاه نهم پلیس آگاهی پایتخت قرار گرفت. کارآگاهان چهره‌نگاری از اعضای باند موفق به شناسایی این افراد شدند. بررسی‌ها نشان می‌داد که سارقان، مجرمان سابقه‌داری هستند که پیش از این هم از سوی پلیس دستگیر و راهی زندان شده بودند. در ادامه تحقیقات، دو نفر از اعضای باند دی‌ماه سال گذشته در دام مأموران کلانتری 172گرفتار شدند.

با اطلاعاتی که در اختیار پلیس قرار گرفت سومین عضو این گروه نیز چند روز بعد در مخفیگاهش دستگیر شد اما بقیه سارقان که از دستگیری همدستانشان باخبر شده بودند، متواری شدند و زندگی مخفیانه‌ای را آغاز کردند.
با دستگیری سه عضو این باند مالباخته‌ها در اداره آگاهی حاضر شدند و سارقان را شناسایی کردند. متهمان که چاره‌ای جز بیان حقیقت نداشتند لب به اعتراف گشودند و به زورگیری سریالی از رهگذران اعتراف کردند.

یکی از آنها به مأموران گفت: مدتی قبل برای تعمیر خودروی پدرم به تعمیرگاه رفتم و در آنجا با پسری به نام مهدی آشنا شدم. چند‌ماه بعد از این آشنایی، مهدی از تعمیرگاه اخراج و بیکار شد. یک روز به من پیشنهاد کرد که برای فرار از بیکاری، با او و دوستانش همدست شوم و دست به سرقت از مردم بزنیم.

من هم قبول کردم و به این ترتیب باندمان را تشکیل دادیم. سردسته باند مهدی بود و او می‌گفت که چطور و کجا سرقت کنیم. شیوه مان این بود که در کوچه‌ها و خیابان‌های خلوت پرسه می‌زدیم و با دیدن یک سوژه مناسب به سمتش می‌رفتیم. یکی از اعضای باند به بهانه پرسیدن آدرس از موتور پیاده می‌شد و گوشی طعمه مان را سرقت می‌کرد و اگر با مقاومت او روبه‌رو می‌شدیم، با چاقو وی را تهدید می‌کردیم یا او را مورد ضرب و جرح قرار می‌دادیم.

وی ادامه داد: بعد از سرقت، گوشی‌ها را به یکی از دوستانم که مالخر بود می‌فروختیم و پول آن را بین خودمان تقسیم می‌کردیم. هر چه پول به‌دست می‌آوردیم خرج خرید لباس‌های مارک دار و تفریحمان می‌شد تا اینکه پلیس ما را دستگیر کرد. بعد از اعترافات پسر جوان مشخص شد که مهدی(سردسته باند) بعد از دستگیری همدستانش محل زندگی‌اش را تغییر داده و متواری شده است. بنابراین جست و جو برای دستگیری او ادامه یافت تا اینکه بعد از چند‌ماه مأموران ردی از وی به ‌دست آوردند.

پایان فرار سرکرده باند

کارآگاهان که تمامی پاتوق‌های مهدی را شناسایی کرده بودند، با زیرنظر گرفتن این محل‌ها، مهرماه سال‌جاری مخفیگاه او را شناسایی کردند. این محل محاصره شد اما سردسته باند زورگیری به محض مشاهده پلیس پا به فرار گذاشت. فرار او فقط چند دقیقه طول کشید و وی وقتی صدای تیرهای اخطار پلیس را پشت سرش شنید، توقف کرد و تسلیم شد. سرهنگ مرتضی رستمی، رئیس پایگاه نهم پلیس آگاهی تهران با اعلام این خبر گفت: با دستگیری سردسته این باند، او نیز به سرقت و زورگیری از رهگذران و عابران پیاده اعتراف کرد.

وی ادامه داد:تاکنون بیش از 80 مالباخته سارقان را شناسایی کرده‌اند و در حال حاضر تحقیقات برای شناسایی سایر مالباختگان ادامه دارد. این در حالی است که در بازجویی از متهمان مشخص شد که آنها در جریان سرقت هایشان میلیون‌ها تومان به جیب‌ زده بوده بودند. سرهنگ رستمی تأکید کرد: سن اعضای این گروه بین 18تا 22سال است و بازپرس پرونده با توجه به گسترده بودن سرقت‌های انجام شده از سوی متهمان و احتمال افزایش دیگر جرائم ارتکابی آنها برای هر کدام از متهمان قرار وثیقه یک میلیارد تومانی صادر کرده است و آنها جهت انجام تحقیقات تکمیلی در اختیار مأموران پایگاه نهم پلیس اگاهی تهران قرار گرفته‌اند. وی از کسانی که در محدوده شهرری، جنوب و جنوب شرق پایتخت مورد سرقت قرار گرفته‌اند خواست برای شناسایی متهمان و طرح شکایت از آنها به پایگاه نهم پلیس آگاهی تهران مراجعه کنند. 

کد خبر 189386
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز