جمعه ۱۷ فروردین ۱۳۸۶ - ۱۷:۰۹
۰ نفر

کامران محمدی: پائولو کوئیلو نویسنده بزرگی نیست، اما مسئولان فرهنگی امارات متحده عربی حالا دیگر به خوبی آموخته‌اند، چه‌طور از تمام امکانات موجود در جهان، برای برجسته‌سازی جایگاه فرهنگی‌شان استفاده کنند.

 کوئیلو که با فروش میلیونی آثارش، به ثروتی عظیم دست‌یافته و هر روز سر از یک جای جهان درمی‌آورد، این‌بار و برای دومین سال پیایی برای رونمایی کتاب تازه‌اش، دوبی را برگزیده است. او دوشنبه به امارات می‌رود تا «جادوگر پورتوبلو» را معرفی کرده و پس از انجام نمایش تبلیغاتی همیشگی‌اش، راهی انگلستان شود.

کوئیلو چندسال پیش به ایران نیز آمده بود. اما آن چه از آن سفر نصیب خیل پرشمار طرفداران کتاب‌های شبه عارفانه این نویسنده 60 ساله شد، چند قطره اشک شور در تالار وحدت بود که حسابی همه را برای خرید هرچه بیشتر آثارش،  نمک‌گیر کرد.

البته کوئیلوی سخاوتمند که از کشوری فقیر چون برزیل به قله‌های ثروت رسیده است، سرکیسه را نیز شل کرد و هزار دلار به میزبانانش داد تا جایزه‌ای را برای کمک به ادبیات داستانی ایران راه بیندازند. او که ظاهراً به خوبی درباره ارزش پول ایران توجیه شده بود، وعده پرداخت سالانه این رقم را هم داد، اما همین که پایش از مرزهای ایران خارج شد، به‌کلی ماجرا را از خاطر برد و رفت که رفت.

حالا کوئیلو که علاوه بر ارزش پول ایران، روحیه احساساتی ما را نیز خوب می‌شناسد، همان کوئیلوست، اما مسئولان فرهنگی امارات، مسئولان فرهنگی ایران نیستند. آن‌ها بهره‌برداری فرهنگی و غیرفرهنگی از چهره‌ها و رویدادها را خوب آموخته‌اند و هزار دلار راضی‌شان نمی‌کند. چرا که رونمایی یک کتاب از نویسنده‌ای چون کوئیلو، حداقل استفاده از فرصت حضور او در این کشور است.

کد خبر 18931

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز