همشهری آنلاین: دانشجویی از دانشجویان MIT طرحی جالب توجه را برای دور کردن سیارک‌های درحال برخورد با زمین ارائه کرده است که بر اساس آن می‌توان با استفاده از تفنگ بازی پینت‌بال سیارک‌ها را از زمین دور کرد.

پینت‌بال

به گفته این دانشجو، تفنگ‌های پینت‌بال باید در دو سری سیارک را با رنگ سفید بمباران کنند به شکلی که کل سیارک از رنگ سفید آغشته شود، به این‌شکل نه تنها فشار ناشی از برخورد گلوله‌های رنگی با سیارک مسیر آن را تغییر خواهد داد، طی گذشت زمان جهش فوتون‌های خورشید نیز از سطح سفید می‌تواند منجر به انحراف بیشتر مسیر سیارک شود.

این طرح زائیده تخیل دانشجویی به نام ووک پائک از MIT است که توانسته جایزه اول رقابت مقاله تکنیک‌های حرکت دادن یک سیارک را که توسط شورای مشاوره فضایی سازمان ملل متحد برگزار می‌شود، دریافت کند.

با رنگ کردن سیارک‌ها با استفاده از چنین تکنیکی، میزان بازتاب سیارک دوبرابر خواهد شد، به این شکل بازتاب تشعشعات خورشیدی می‌تواند سیارک را از مسیر برخوردش با زمین دور کند،‌اما دانشمندان تخمین زده‌اند که چنین فرایندی به 20 سال زمان نیاز خواهد داشت. دانشمندان برای منحرف کردن سیارک های در مسیر برخورد با زمین، نظریه‌های زیادی ارائه کرده اند که از آن جمله می‌توان به برخورد یک فضاپیما با سیارک، منفجر کردن بمب اتمی در نزدیکی سیارک و یا استفاده از میدان گرانشی برای هل دادن سیارک اشاره کرد.

استراتژی پائک بر اساس طرحی که سال گذشته مبنی بر هدف قرار دادن سیارک با توده ای از گلوله‌ها ارائه شده بود، ابداع شده و تنها رنگ و اسلحه پینت‌بال، البته نسخه فضایی آن، به طرح افزوده شده است. پائک در طرح خود سیارک آپوفیز را به عنوان هدف انتخاب کرده است. گفته می شود این سیارک غول‌پیکر در سال 2029 و سال 2036 به زمین بسیار نزدیک خواهد شد.

بر اساس محاسبات این محقق، برای پوشاندن این سیارک غول‌پیکر که قطری برابر 451 متر دارد با رنگ سفید، به پنج تن رنگ نیاز خواهد بود. وی در محاسبات خود زمان‌بندی چرخش سیارک را برای تعیین زمان شلیک گلوله‌ها محاسبه کرده بود به شکلی که در شلیک‌های اول بخش جلویی سیارک و در مرحله دوم پشت سیارک سفید خواهد شد.

بر اساس گزارش MSNBC، وی در محاسبات خود دریافت برای اینکه فوتون‌های خورشیدی بتوانند سیارک را از مسیر برخوردش با زمین دور کنند، به 20 سال زمان نیاز خواهد بود.

کد خبر 189198
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز