از نظر حسن بیادی، نایب‌رئیس شورای اسلامی شهر تهران، یکی از بی‌نظیر‌ترین اتفاقات مدیریتی، در ساخت بزرگراه امام علی رخ داده است؛ به این معنی که در ساخت این بزرگراه شمالی- جنوبی همه شهرداران مناطق 22گانه دخیل و درگیر بوده‌اند.

شهرداران مناطق تحت‌سرپرستی و مدیریت یکپارچه امور مناطق شهرداری تهران هر هفته موظف بودند تا بر سر این پروژه حضور یافته، یک بخش از کار را چه از لحاظ مالی و چه از لحاظ نظارتی برعهده بگیرند؛ البته مناطق هفت، 13، 14، 15، 19و20 بیش از سایر مناطق و به‌طور مستقیم درگیر ساخت این بزرگراه بودند و بقیه در نقش پشتیبان طرح حضور داشتند. وی در عین حال‌که بر تلاش‌های پیگیرانه و طاقت‌فرسای مجریان بزرگراه در دست ساخت امام علی تأکید دارد اما انتقاداتی برنحوه طراحی و ساخت بخشی از بزرگراه امام علی در منطقه‌14 دارد.

نایب‌رئیس شورای اسلامی شهر تهران در عین حال‌که تأکید دارد این اشکال ربطی به مدیریت فعلی معاونت فنی و عمران شهرداری ندارد و مربوط به معاون قبلی است توضیح داد: نظر ما این بود که این بخش از بزرگراه در منطقه 14نیز زیرزمین می‌رفت، در واقع شورا انتظار داشت بزرگراه در این نقطه دو سطحی باشد تا از همه ظرفیت‌های زیر و روی بزرگراه استفاده شود اما هم‌اکنون طرح به‌گونه‌ای اجرا شده که گرچه روی سطح زمین را کنده و به زیر رفته‌اند اما برخلاف انتظار سقف ندارد و رو بسته نیست و به همین دلیل نمی‌توان از هر دو ظرفیت رو و زیر زمین برای تردد استفاده کرد.

یکی دیگر از مهم‌ترین نکاتی که حسن بیادی علاقه‌مند به طرحش بود اختصاص به همکاری بسیارخوب مردم با این طرح داشت. وی با بیان اینکه در اجرای پروژه بزرگراه امام علی بالغ بر چهارهزار پلاک شامل هفت‌هزار واحد مسکونی بر سر راه این پروژه قرار داشت که باید تملک می‌شد، گفت: شش‌کیلومتر از بزرگراه در حال احداث امام علی از بافت مسکونی عبور می‌کند که تمامی آنها با همکاری خوب مردم تملک شده‌اند که بخش عمده‌ای از هزینه‌های اجرای این بزرگراه را به‌خود اختصاص داد.

به گفته بیادی این همه ماجرا نیست زیرا هزینه ساخت بزرگراه امام علی در شرایط بی‌ثباتی قیمت‌ها و عدم‌مدیریت صحیح اقتصادی با افزایش چشمگیری مواجه شده است که در برآوردهای اولیه لحاظ نشده بود و باعث شده تا فشار زیادی به لحاظ مالی بر دوش مدیریت شهری تحمیل شود.

نایب‌رئیس شورای اسلامی شهر از ادامه انتقاد به مدیریت کلان اقتصادی کشور پرهیز کرد و ترجیح داد تا آنجا که می‌تواند با تغییر فضای بحث به موضوعات دلگرم‌کننده بپردازد، به همین دلیل موضوع نوسازی بافت‌های فرسوده بر سر راه بزرگراه امام علی را پیش کشید و گفت: بخش مهمی از بافت فرسوده این مسیر خریداری شد و آنچه خیلی اهمیت دارد این است که این کار با رضایت مردم و به شکل مناسب و مطلوب انجام شد.

ساخت بزرگراه امام علی از نظر بیادی از لحاظ فنی ومهندسی و تکنولوژی به‌کار گرفته‌شده از استانداردهای قابل‌قبولی برخوردار است و می‌تواند تأثیرات مثبت ترافیکی و زیست‌محیطی نظیر کاهش آلودگی هوا را به‌دنبال داشته باشد. وقتی می‌توانیم از ابتدای بزرگراه امام علی در شمال تهران ظرف نیم‌ساعت به سمت اتوبان خلیج در جنوبی‌ترین نقطه شهر حرکت کنیم این امر می‌تواند به نحو چشمگیری نه‌تنها در کاهش ترافیک در بزرگراه بسیج تأثیر داشته باشد بلکه پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد که تکمیل این بزرگراه تأثیر ترافیکی تا 10درصد بر شبکه معابر تهران بر جای خواهد گذاشت، بنابراین تمام کسانی که از شمال و شرق تهران حرکت می‌کنند می‌توانند بدون ترافیک به جاده‌های جنوب و شرق کشور دسترسی داشته باشند. بیادی که سعی داشت هیچ نکته‌ای را ناگفته باقی نگذارد سرعت اجرای بزرگراه امام علی را نیز بیش از حد انتظار دانست و گفت: خوشبختانه در اجرای این طرح از برنامه زمانبندی جلوتر هستیم.

کد خبر 189173

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز