فرمانده پلیس‌راه کشور با اشاره به تکمیل گزارش نهایی تصادف واژگونی اتوبوس اسکانیا در محور ایذه- لردگان مقصران این حادثه را اعلام کرد.

حوادث

سرهنگ محمدرضا مهماندار در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اینکه با توجه به اهمیت موضوع، چندین گروه کارشناسی مجرب به محل حادثه اعزام شده‌اند و همه زوایای این تصادف و علت آن مشخص شده است، گفت: هنگامی که در تاریخ 26مهرماه سال‌جاری اتوبوس اسکانیا به شماره 955ع21 ایران 13به رانندگی مرحوم حجت‌الله مرادی پس ازسوار کردن 35دانش‌آموز دبیرستان دخترانه و تعدادی همراه (با احتساب راننده) مجموعا 44نفر از مبدا بروجن به‌منظور برگزاری اردو به مقصد اهواز در حال حرکت بود، برابر اظهارات شاهدان که از سرنشینان اتوبوس بودند، در زمان رفت و در مسیر شهرکرد تا اهواز، چندین مرتبه چراغ Stop اتوبوس به‌معنای وجود نقص فنی روشن بود که راننده آن را کم اهمیت اعلام کرده و گفته بود که نیاز به Reset دارد.

وی افزود: پس از این چندین مرحله توقف برای رفع آن، راننده مذکور ادامه مسیر داده و قرار بر این بود که در اهواز تعمیر اساسی در این خصوص انجام دهد. فرمانده پلیس‌راه کشور ادامه داد: هنگامی که در ساعت 14:50روز جمعه 28مهرماه سال‌جاری، اتوبوس مذکور از ‌ اهواز به سمت بروجن حرکت کرده بود، راننده اظهار کرد که نقص در شلنگ ترمز بوده که فعلا رفع شده و باید در اصفهان تعمیر اساسی صورت گیرد که نهایتا بعد از ثبت ساعت و عبور از پلیس‌راه دهدز باز هم چراغ هشدار روشن و ناگهان راننده اعلام کرد که ترمز ندارد و ترمز دستی نیز کار نمی‌کند.

مهماندار گفت: در این حال به‌علت اینکه اتوبوس در سرازیری قرار داشته، لحظه به لحظه به سرعت آن افزوده شد و با وجود تلاش راننده جهت هدایت و مهار آن، از طریق فرمان و پیشگیری از برخورد با وسایل نقلیه دیگر نهایتا در سر پیچ چپ‌گرد، راننده توانایی کنترل وسیله نقلیه را از دست داده و اتوبوس پس از برخورد به گاردریل سمت راست، از جاده خارج و ابتدا با پهلوی سمت راست به تله خاکی اصابت و پس از آن روی سقف واژگون می‌شود که به‌علت ضعیف بودن ستون‌های اتاق اتوبوس، بلافاصله دچار شکستگی و تخریب شده و باعث وارد شدن حداکثر فشار به سرنشینان شده است.

وی تصریح کرد: پنج علت در بروز تصادف و تشدید صدمات بدنی این تصادف نقش داشته است. مهماندار با اشاره به اینکه عامل اول بی‌مبالاتی راننده اتوبوس به‌علت به‌کار انداختن وسیله نقلیه با عیب و نقص فنی قبلی (نقص در سیستم ترمز) بوده است تصریح کرد:

در عین حال عامل دوم عدم‌رعایت نظامات دولتی از سوی شرکت مسافربری همسفر چابک‌سواران بروجن به‌علت صدور صورت وضعیت مسافری برای اتوبوس دارای نقص فنی، عامل سوم عدم‌رعایت نظامات دولتی توسط مدیر فنی شرکت مسافربری همسفر چابک‌سواران بروجن به‌علت تأیید سلامت فنی و ایمنی اتوبوس دارای نقص فنی، عامل چهارم عدم‌رعایت نظامات دولتی از سوی شرکت سازنده اتوبوس اسکانیا به‌علت ضعف ستون‌های اتصال سقف با بدنه اتوبوس که بیشترین علت ضربات وارده به سر و گردن مسافران در این بخش بوده است و عامل پنجم عدم‌رعایت نظامات دولتی از سوی مرکز مکانیزه معاینه فنی شهر فلاورجان به‌علت صدور برگه معاینه فنی برای اتوبوس دارای نقص فنی نیز به‌عنوان علل اصلی وقوع این تصادف تعیین شده است.

دیه دانش‌آموزان پرداخت می‌شود

در همین زمینه معاون پرورشی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه این وزارتخانه پیگیر پرداخت دیه کامل و خسارت دانش‌آموزان فوتی و آسیب‌دیده اردوی راهیان نور در پی حادثه اخیر است، گفت: در تلاش هستیم تا احتیاط‌ها و ملاحظات جدیدی را برای افزایش ایمنی سفرهای اردوی راهیان نور اتخاذ کنیم. حسین هژبری‌افزود: همه دانش‌آموزانی که به اردوهای راهیان نور سفر می‌کنند، «بیمه کامل آموزش و پرورش»، «بیمه بسیج دانش‌آموزی» و «بیمه سرنشین اتوبوس» هستند .

معاون پرورشی وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به این سؤال که آیا برنامه‌ای برای جایگزینی حمل‌ونقل ریلی با حمل‌ونقل جاده‌ای برای سفرهای راهیان نور در دست نیست، اظهار کرد: با توجه به حجم بالای اعزام دانش‌آموزان به اردوهای راهیان نور، امکان پوشش این سفرها از طریق حمل‌ونقل ریلی وجود ندارد، اما آموزش و پرورش در تلاش است تا تدابیر، احتیاط‌ها و ملاحظات جدیدی را برای افزایش ایمنی این سفرها و کاهش صدمات انجام دهد.

کد خبر 188986
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز