سه‌شنبه ۲ آبان ۱۳۹۱ - ۰۷:۴۶
۰ نفر

یاسوج- سیدعلی موسوی‌نژاد: اگرچه بخش زیادی از بارش‌های زمستانی و پاییزی کهگیلویه و بویراحمد به‌صورت برف است اما بارش در شهرستان‌های جنوبی و گرم‌تر آن به‌صورت باران است و این بارش‌ها هرساله موجب جاری‌شدن سیل‌های متوسط و بزرگی شده است که آخرین آن در آبان‌ماه پارسال اتفاق افتاد.

سیل

کهگیلویه و بویراحمد هر چند مساحتش تنها یک‌درصد خاک ایران را شامل می‌شود اما 10درصد بارش‌های ایران در آن رخ می‌دهد و پس از مازندران دومین استان پربارش ایران به‌حساب می‌آید.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویراحمد می‌گوید: میانگین متوسط بارندگی در سطح کشور حدود ۲۵۰‌میلی‌متر است؛درحالی‌که متوسط بارندگی در جهان افزون بر ۸۸۰‌میلی‌متر و در این استان ۷۳۵‌میلی‌متر است که میزان بارندگی در کهگیلویه و بویراحمد بسیار بیشتر از متوسط بارش در ایران است. علی لطفی با بیان اینکه این استان 500شاخه رودخانه دائمی و فصلی دارد، می‌گوید: کهگیلویه و بویراحمد با 11/7میلیارد مترمکعب آب، نزدیک به 10درصد منابع آبی ایران را داراست.

این استان دو ناحیه سردسیری و گرمسیری دارد که بیشتر بارش‌های ناحیه سردسیری به‌صورت برف و در مناطق گرمسیری که در جنوب آن قرار دارد به‌صورت باران است. ناحیه سردسیری جنگل‌های وسیعی دارد اما در ناحیه گرمسیری هرچند جنگل‌هایی وجود دارد اما بخش بیشتری از آن به‌صورت دشت‌هایی برهنه است که امکان جاری شدن سیلاب در آن زیاد است.

کارشناس مسئول ستاد بحران استانداری کهگیلویه و بویراحمد می‌گوید: عوامل متعددی در بروز سیل‌های این استان نقش دارد. به گفته سیدخدادوست موسوی، تجاوز به حریم و بستر رودخانه‌ها، بارندگی شدید و آماده‌نبودن خاک در جذب آب و مهم‌تر از همه تغییر کاربری اراضی و تخریب پوشش گیاهی ازجمله این عوامل است. همین عوامل، سال گذشته منجر به سیل بزرگی در کهگیلویه و بویراحمد شد و شهرستان گچساران، بهمئی، کهگیلویه و چرام را دربرگرفت. سال گذشته سیل بزرگی از شهرستان بهمئی شروع شد که هشت نفر از مردم شهرستان همجوار آن (بهبهان) در استان خوزستان را به کام مرگ کشاند و خسارت 50میلیارد ریالی برای شهرستان بهمئی درپی داشت.

بنابر گزارش‌های رسمی، این سیل در بخش دیشموک از توابع کهگیلویه بیش از 20، شهرستان چرام 25، کهگیلویه 30و شهرستان بهمئی بیش از 50میلیارد ریال خسارت وارد کرد. سیلاب ناشی از بارش 250میلی‌متری به بخش زیادی از باغ‌ها، راه‌ها، تاسیسات زیربنایی آب، برق، طرح‌های کشاورزی، منازل مسکونی و دام‌های منطقه بهمئی و کهگیلویه خسارت چشمگیری وارد کرد.
سیدناصر رضایی، فرماندار شهرستان کهگیلویه، تلف‌شدن شمار زیادی از دام‌های عشایر و روستائیان، تلف‌شدن کامل دو مزرعه پرورش ماهی در دیشموک، تخریب تاسیسات برق، آب، مخابرات و راه‌های اصلی و فرعی را ازجمله این خسارت‌ها عنوان می‌کند.

چنین سیلاب‌هایی هرساله در کهگیلویه و بویراحمد رخ می‌دهد که سیدخدادوست موسوی، کارشناس مسئول ستاد بحران استانداری مهم‌ترین آنها را در سال‌های86، 88 و 90 می‌داند. یک کارشناس برنامه‌ریزی شهری جاری‌شدن سیل در شهری همانند یاسوج را علاوه بر تخریب پوشش گیاهی دامنه کوه‌ها و انحراف مسیل‌ها و رودخانه‌ها، در ناکارآمدی شبکه جمع‌آوری آب‌های سطحی نیز می‌داند. به گفته سعید تازش، شبکه جمع‌آوری آب‌های سطحی در همه شهر‌های کهگیلویه و بویراحمد بسیار ناکارآمد و قدیمی است و بارش کوچک‌ترین باران موجب آبگرفتگی معابر می‌شود. خسارت‌هایی که سال گذشته این سیل در شهرستان‌های کهگیلویه، گچساران، چرام و بهمئی وارد کرد گوشه‌ای از طغیان و خروش طبیعت در این استان را آشکار می‌کند.

بی‌تردید این سیل نه نخستین سیل کهگیلویه و بویراحمد بود و نه آخرین آن، با توجه به شرایط توپوگرافی منطقه، میزان بارش‌ها، رودخانه‌های دائمی و فصلی و دشت‌های برهنه، امکان وقوع سیل‌هایی به‌مراتب بزرگ‌تر و مخرب‌تر از آن نیز وجود دارد.

کد خبر 188746

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز