مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۲ آبان ۱۳۹۱ - ۰۵:۱۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: عضو شاخه آماتوری انجمن نجوم ایران گفت:‌ دو بارش شهابی مهم به نام‌های ˈجباریˈ و ˈاسدی ˈ در آبان ماه امسال رخ می‌دهد

آبان، شاهد دو بارش شهابی خواهد بود

به گزارش ایرنا، بارش شهابی به معنی ورود تعداد زیادی از سنگ ریزه‌های سرگردان در فضا به جو زمین از منطقه‌ای خاص است که معمولا در محدوده صورفلکی رخ می‌دهد.

منشا بسیاری از بارش‌های شهابی، ستارگان دنباله دارهستند. این صخره‌های یخی با حرکت خود ذرات ریزی به جا می‌گذارند. با نزدیک شدن ستارگان دنباله دار به خورشید تعداد ذرات به جا مانده افزایش می‌یابد.

بنابراین مدار دنباله دار مملو از ذراتی است که با همان سرعت دنباله دار و تقریبا در همان مدار به دور خورشید گردش می‌کند.

محمد رحیمی، عضو شاخه آماتوری انجمن نجوم ایران در این مورد گفت: به دلیل حرکت متناوب زمین به دور خورشید، سیاره ما در زمان مشخصی از سال به نزدیکی مدار ستارگان دنباله دار می‌رسد و با برخورد به ذرات این ستارگان بارش شهابی رخ می‌دهد.

وی خاطر نشان کرد: بارش‌های شهابی هر سال تکرار می‌شوند برای مثال امسال در آبان دو بارش شهابی مهم به نام‌های ˈجباریˈ و ˈاسدیˈ رخ می‌دهد. بارش شهابی جباری از 10 مهر تا 16 آبان از حوالی صورت فلکی جبار یا همان صورت فلکی شکارچی رخ می‌دهد. برای دیدن صورت فلکی جبار و شهاب‌های آن می‌توان شب‌ها از ساعت 23 در جنوب شرق آسمان، جبار را مشاهده کرد.

عضو شاخه آماتوری انجمن نجوم یادآور شد که بهترین مکان‌ها برای دیدن بارش‌های شهابی و آسمان شب مکان‌هایی است که از شهرها فاصله داشته باشند.

رحیمی گفت: در 26 و 27 آبان ماه امسال نیز بارش شهابی اسدی یکی از مهم‌ترین بارش‌های شهابی سال رخ می‌دهد. منشا این بارش عبور ستاره دنباله دار ˈتمپل- تاتلˈ از مدار زمین است. در طول تاریخ، بارش شهابی اسدی همیشه از نظر تعداد شهاب رکورد دار بوده است.

وی افزود: چند سال پیش این بارش شهابی در طول یک شب هزاران هزار شهاب روانه زمین کرد. امسال بارش شهابی اسدی در بهترین موقعیت خود اتفاق می‌افتد و نبودن ماه در آسمان باعث می‌شود بتوانیم تعداد بیشتری شهاب ببینیم.

رحیمی گفت: بهترین موقعیت برای رویت این بارش شهابی بامداد جمعه 26 و شنبه 27 آبان است. دراین شب‌ها می‌توان در هر ساعت حدود 100 شهاب در مناطق مناسب رصدی خارج از شهرها مشاهده کرد.

وی در مورد دیگر رخدادهای نجومی آبان ماه افزود: در شامگاه جمعه 5 آبان سیاره تیزپای عطارد در بیشترین کشیدگی شرقی قرار می‌گیرد. سیارات داخلی منظومه شمسی (عطارد و زهره) هنگامی که در کشیدگی خود از خورشید هستند، حالت رصدی مناسب تری دارند. هنگام کشیدگی شرقی این سیاره در آسمان شامگاهی و در افق غربی و اندکی پس از غروب خورشید به صورت نقطه‌ای کوچک و درخشنده بالای مکانی که خورشید غروب کرده ،قابل رویت است.

وی خاطرنشان کرد: همچنین سیاره زهره که درخشان‌ترین جسم آسمان پس از ماه است در آبان ماه صبحگاه حوالی ساعت 3:30 دقیقه بامداد از شرق آسمان طلوع می‌کند.زهره تا چند ماه آینده در آسمان صبحگاهی قرار دارد. درخشندگی زیاد این سیاره همیشه انسان را به اشتباه می‌اندازد بسیاری از مردم با دیدن این سیاره از آن به عنوان بشقاب پرنده یا یوفو نام می‌برند که اشتباه است.

به گفته وی ماه در شب‌های آبان به صورت تثلیث است و رفته رفته در آسمان هر شب بزرگ‌تر و روشن‌تر از قبل می‌شود تا در 8 آبان به ماه کامل تبدیل می‌شود. از این شب به بعد سیر نزولی کاهش قطر ماه ادامه دارد و سیکل جدید ماه با مقارنه ماه و خورشید و تشکیل ماه نو آغاز می‌شود.

رحیمی افزود: ساعت5:30 دقیقه بامداد روز جمعه 12 آبان، ماه به فاصله 1/2 درجه‌ای از سیاره مشتری خواهد رسید و مقارنه نزدیک و زیبایی را رقم خواهد زد .در این هنگام مشتری در شمال ماه رویت می‌شود.

به گفته وی در شب‌های 20 و 21 آبان ، ماه نزدیک به سیاره ناهید می‌شود و منظره زیبایی در صبحگاه این روزها پدید می‌آورد.

کد خبر 188711
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز