گروه سیاسی: پیروزی انقلاب اسلامی در سه دهه گذشته و ایجاد موج بیداری در بین ملت‌های منطقه سبب به‌خطر افتادن منافع غرب در سطح جامعه بین‌الملل شد و از همان بدو پیروزی انقلاب اسلامی، غرب از ابزار تحریم برای جلوگیری از دامنه نفوذ انقلاب در بین ملت‌های دیگر بهره گرفت.

embargo

حال پس از گذشت بیش از سه دهه از پیروزی انقلاب، غرب هنوز نتوانسته موفقیتی در این زمینه حاصل کند. موج جدید تحریم‌های غرب به بهانه انرژی هسته‌ای که درحقیقت ادامه روند بازدارندگی دربرابر نفوذ استراتژیک نظام اسلامی در سطح منطقه است و از این رهگذر غرب در تصور نزدیک شدن به اهداف خود است. درحالی‌که بنا به گفته کارشناسان ایستادگی ملت ایران عاملی بزرگ بر سر راه تأثیرگذاری تحریم‌ها بر جمهوری اسلامی ایران است و مشکلات تحریم‌ها با تدبیر و مدیریت مسئولان قابل حل شدن است.

دو هدف تحریم‌ها

در همین راستا سیدحسین نقوی‌حسینی در گفت‌وگو با همشهری به سخنان جک استراو، وزیر خارجه سابق انگلیس اشاره کرد و گفت که غرب تحریم‌ها را با دو هدف سازماندهی کرده است؛ یکی ایجاد تنش میان مسئولان نظام جمهوری اسلامی ایران و دیگری ایجاد نارضایتی اجتماعی از طریق بحران اقتصاد.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس از این دو هدف به‌عنوان اهداف نهایی تحریم‌ها نام برد و تصریح کرد که آمریکا و هم‌پیمانانش طوری برنامه‌ریزی کرده‌اند که درگیری مسئولان در داخل کشور و آشوب‌های خیابانی از سوی مردم به‌خاطر شرایط نابسامان اقتصادی باعث توقف روند رو به رشد نظام جمهوری اسلامی ایران شود. وی در ادامه تأکید کرد: البته باید این نکته را درنظر داشت که غرب بهانه‌های زیادی برای اعمال تحریم‌ها دارد که یکی از آنها مسئله هسته‌ای کشور است، اما این تنها بهانه آنها نخواهد بود و چنانچه موضوع هسته‌ای نیز برطرف شود ما حتما شاهد طرح موضوعات جدیدتر خواهیم بود.

طی دهه اخیر شاهد بودیم که غرب این رفتار فرصت سوز را به بهانه پیشرفت هسته‌ای ایران دنبال می‌کند و رهبر معظم انقلاب نیز در بخشی از رهنمودهای اخیر خود در جمع مردم بجنورد اعلام کردند که «تحریم‌های غرب علیه جمهوری اسلامی ایران ارتباطی با فعالیت هسته‌ای ندارد و آنها این مسئله را بهانه می‌کنند».

ساده‌انگاری سیاسی غرب

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه هم ضمن یادآوری سخنان بان‌کی‌مون در سازمان ملل متحد تأکید کرد که براساس بررسی‌های سازمان ملل، غرب با اعمال این تحریم‌ها به‌دنبال ضربه‌زدن به ملت ایران است و هرگونه ارتباط میان تحریم با فعالیت‌های هسته‌ای ما به شوخی بزرگی شبیه است. اروپا در تحریم اخیر سعی می‌کند تأکید کند هدف تحریم‌ها ملت ایران نیست درحالی‌که محتوای تحریم‌ها کاملا خلاف این را نشان می‌دهد و زندگی روزمره مردم ایران را هدف گرفته است.

این کارشناس مسائل سیاسی در ادامه خاطرنشان کرد که یکی از دلایلی که با وجود این تحریم‌ها در داخل ایران مردم با نظام همراهی نشان می‌دهند آگاهی و شعور سیاسی است، چرا که مردم نیز به‌رغم خواست غرب می‌دانند که بهانه هسته‌ای تنها برای فشار به آنها و ایجاد مانعی مقابل اول شدن جمهوری اسلامی در منطقه خاورمیانه است. وی در ادامه با اشاره به برخی اظهارنظرهای غیرکارشناسی درخصوص عقب نشینی از روند پیشرفت هسته‌ای کشور گفت که این تفکر ساده‌انگاری سیاسی است، چرا که تفکر تمامیت‌خواه و انحصارطلب حاکم بر غرب که علیه جمهوری اسلامی ایران سازماندهی شده منطقی نیست که بشود در چارچوب منطقی و با گفت‌وگو و مذاکره از موضع ضعف آن را بر طرف کرد.

بدانیم تا انگشت دشمنی در میانه میدان است فشار این تحریم‌ها برمردم می‌آید؛ امروز شاهدیم که وضعیت اقتصادی کشور به‌گونه‌ای است که همه مسئولان سعی می‌کنند تا از زیر بار این مسئولیت شانه خالی کنند و رهبری نیز در تدابیر حکیمانه خود به این مسئله اشاره کردند و تأکید داشتند که اگر چه تحریم‌ها مشکلاتی را برای مردم ایجاد کرده است اما برخی بی‌تدبیری‌ها نیز بر این مشکلات افزوده است.

لزوم تدبیر مسئولان

جواد جهانگیرزاده نیز ضمن تأیید این موضوع به همشهری گفت: در اینکه بخشی از مشکلات بر اثر تحریم است شکی نیست ولی برخی از دوستان مایل هستند که اعلام کنند همه مشکلات بر اثر تحریم‌هاست، درحالی‌که شما سرفصل‌های متنوعی را می‌توانید برشمارید که اتفاقا تحریم‌ها در آن بی‌اثر است و فقط به این برمی‌گردد که ما چگونه می‌توانستیم در این مسائل تدبیر کنیم. عضو هیأت رئیسه مجلس با اشاره به تأکید رهبر معظم انقلاب بر اقتصاد مقاومتی، تأکید کرد که ما تجربه دفاع‌مقدس را داشتیم و دیدیم که بسیاری از مشکلات کشور به‌صورت بسیجی حل می‌شد؛ یعنی نظام بوروکراتیکی که مانع خیلی از فعالیت‌های عمده در کشور بود به راحتی از میان برداشته می‌شد و روش‌ها انقلابی‌تر بود.

من معتقدم که در نهادهای اداری دولت چنین نگاهی کمتر دیده می‌شود. وی ادامه داد که کسانی که این روحیه بسیجی را در خود احساس نمی‌کنند بهتر است جای خود را به افرادی دهند که به این روش اعتقاد دارند و سعی می‌کنند امور مهم و مدنظر رهبری را با تدبیر همراه با روحیه انقلابی به نتیجه مناسب برسانند.

تلخ است اما واقعیت دارد که تحریم‌های خصمانه غرب برای فشار بردولت و ملت ایران و جلوگیری از الگو شدن انقلاب اسلامی در منطقه و جهان است؛ ولی همه باید بدانند که تا ریشه در آب است، امید ثمری هست.

کد خبر 188700
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز