گروه اقتصادی - محمد رضایی: حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی توجه مسئولان در مسائل اقتصادی به سه عنصر نگاه علمی، برنامه‌ریزی مدبرانه و ثبات و استمرار سیاست‌ها را زمینه‌ساز ناکامی زورگویان جهانی در مقابله اقتصادی با ایران عنوان کردند.

دکتر جعفر قادری

برای بررسی دقیق‌تر این دستورالعمل و دستیابی به شناختی عمیق‌تر از نقشه راهی که رهبر معظم انقلاب برای سربلندی کشور ترسیم کرده‌اند، با دکتر جعفر قادری عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت‌وگو کرده‌ایم.

  • به‌نظر شما چه اقدامات و برنامه‌هایی در مختصات چارچوب تدوین شده توسط رهبری قرار دارد؟

مقام معظم رهبری قبلا در مؤلفه‌های اقتصاد مقاومتی به این محورها اشاره کرده‌اند. تأکید بر برنامه‌ها، محور قرار گرفتن برنامه‌ها و قوانین اقتصادی و محوری کشور به‌عنوان یکی از مؤلفه‌های اقتصاد مقاومتی مورد اشاره قرار گرفته است. بدیهی است که نمی‌توانیم بدون داشتن طرح، نقشه، برنامه و مسیر راه و بدون توجه به شرایطی که در نقطه مقابل، دشمنان با برنامه‌ریزی در حال حرکت هستند و در جهت حذف توانمندی‌ها و پتانسیل‌های جمهوری اسلامی تلاش می‌کنند، حرکت کنیم. پس باید کارها به‌طور جدی طبق برنامه باشد و نقشه‌هایی که می‌تواند کشور را از این شرایط دور کرده و امکان استفاده از ظرفیت‌ها و منابع را به خوبی فراهم کند، مدنظر قرار بگیرد.

  • برای ثبات سیاست‌ها چه اقدامی باید انجام شود؟

در بحث ثبات سیاست‌ها کاملا مطلب روشن است. اگر نتوانیم در طرح‌ها و برنامه‌ها و محورهای کاری ثباتی را برقرار کنیم در بلندمدت امکان برنامه‌ریزی وجود نخواهد داشت. البته ممکن است بعضی‌ها بگویند وقتی در کوتاه‌مدت مشکل داریم، چه نیازی به برنامه‌ریزی بلندمدت وجود دارد؟ اما در پاسخ باید گفت که اگر نگاهمان نگاه بلندمدت نباشد، مشکل کوتاه‌مدت هم حل نمی‌شود. اگر مشکلات بلندمدت را حل نکنیم مطمئنا در کوتاه‌مدت هم کسی نمی‌تواند اعتماد کرده و کاری را شروع کند.

  • تحقق این برنامه‌ها و اجرایی شدن آنها چه ملزوماتی نیاز دارد؟

اولین مسئله در این ارتباط، داشتن نگاه علمی و استفاده از ابزارهای مناسب و علمی است. الان دچار یک تحریم هوشمند هستیم و همانطور که دشمن در حال استفاده از امکانات و ظرفیت‌های علمی برای تحریم ایران است، نمی‌توان با نگاه شعاری و بدون توجه به توانمندی‌ها و ظرفیت‌های علمی به سادگی از پس تحریم‌ها برآمد. بنابراین حتما باید توجه کنیم که چون برخوردها و فعالیت‌ها کاملا هوشمند است و سعی بر این است که از همه روزنه‌ها برای تحریم و تحت فشار قرار دادن کشور استفاده کنند باید ما هم از ظرفیت‌های علمی و توان تخصصی و سایر ظرفیت‌هایی که داریم استفاده کنیم.

الان همانطور که مقام معظم رهبری هم اشاره فرمودند، جنگ، جنگ اراده‌هاست و در این جنگ کشوری که اراده کند و به اهداف خود ایمان و اعتقاد داشته باشد و از ابزارها و امکانات علمی استفاده کند می‌تواند موفق باشد. در غیراین صورت مطمئنا توفیقی در مقابله با تحریم‌ها برای کشور حاصل نخواهد شد.

  • فکر می‌کنید برای قرار گرفتن در این مسیر چه اقداماتی باید انجام شود؟

کشور در حوزه اقتصادی نیاز به شکل‌گیری یک شورای‌عالی اقتصاد متشکل از سه قوه دارد که بتواند برنامه‌های قوا در این زمینه را به‌طور کامل با هم هماهنگ کند. تا زمانی که این به هم ریختگی‌ها و تشتتی که در زمینه مسائل اقتصادی وجود دارد، سر و سامان نگیرد نمی‌توان مشکلات را حل کرد.

کد خبر 187989
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز