یکشنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۱ - ۱۸:۴۷
۰ نفر

گروه بین‌الملل: دیروز درحالی‌که اخضر ابراهیمی نماینده ویژه سازمان ملل و اتحادیه عرب در امور سوریه مشغول گفت‌وگو با بشار اسد رئیس‌جمهور این کشور در دمشق بود، چند خیابان دورتر، محله مسیحی‌نشین دمشق صحنه انفجاری بود که ده‌ها کشته و مجروح به‌جا گذاشت.

اسد

مسئولیت این انفجارها را معمولا مخالفان مسلح و به‌ویژه گروه‌های وابسته به القاعده به‌عهده می‌گیرند. ابراهیمی که بعد از سفر به کشورهای همسایه سوریه، روز جمعه به دمشق رفته‌‌است، دیروز بعد از دیدار با اسد به خبرنگاران گفت: همه طرف‌ها از ‌آتش‌بس یک‌روزه به مناسبت عید قربان (روز جمعه آینده) استقبال کرده‌اند. او از دو طرف درگیر خواست به اراده خود، آتش‌بس را برقرار سازند و خودشان بر این آتش‌بس نظارت کنند.

به گزارش خبرگزاری رسمی سوریه، بشار اسد در دیدار با اخضر ابراهیمی ضمن اعلام حمایت از تلاش‌های وی، تأکید کرد که کشورش از هرگونه تلاش صادقانه برای یافتن راهکاری سیاسی برای بحران جاری براساس احترام به حاکمیت سوریه و مخالفت با دخالت خارجی استقبال می‌کند.وی که برای دومین‌بار با ابراهیمی گفت‌وگو می‌کرد، تأکید کرد که جوهره هرگونه ابتکار عمل یا فرایند سیاسی می‌باید بر پایه توقف تروریسم و التزام حامیان تروریست‌ها به توقف حمایت‌هایشان مبتنی باشد.به‌نظر می‌ر‌سد ابراهیمی با مختار کردن دو طرف درگیر برای برقراری آتش‌بس، قصد راستی‌آزمایی و سنجش میزان صادق بودن هردوطرف در ادعاهای خود را دنبال می‌کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، فرستاده سازمان ملل به سوریه همچنین تأکید کرد که تمامی طرف‌هایی که در سوریه با آنها دیدار کرده، ازجمله مسئولان و مخالفان داخلی و خارجی و برخی از گروه‌های مسلح با ایده او برای برقراری آتش‌بس موقت موافقت کرده‌اند.

جزئیات تبادل آتش میان ترکیه و سوریه

ترکیه اعلام کرد که پیاده کردن مدل یمن در سوریه دیگر مناسب این کشور نیست.به گزارش شبکه خبری المیادین، وزیر خارجه ترکیه پس از دیدار با مقام‌های یمنی در صنعا، تأکید کرد که توافقنامه انتقال قدرت در یمن که زمینه خروج علی عبدالله صالح رئیس‌جمهور سابق یمن در ازای اعطای مصونیت قضایی را فراهم ساخت، دیگر درباره سوریه کارایی ندارد. اظهارات داوود اوغلو در حالی بیان شد که یک روزنامه ترک اعلام کرد که ترکیه دست‌کم 87 بار خاک سوریه را گلوله‌باران یا بمباران کرده و 12سرباز سوری را کشته است.

به نوشته روزنامه ملیت، ارتش ترکیه در واکنش به سقوط خمپاره از داخل سوریه به اراضی ترکیه، علاوه بر کشتن 12سرباز سوری، پنج تانک و سه خودروی زره‌پوش و یک ضد‌هوایی سوریه را هم منهدم کرده است.سقوط یک خمپاره از داخل سوریه به اراضی ترکیه که برای نخستین‌بار رسانه‌ای شد، کشته شدن پنج نفر را در پی داشت.اما در سوریه و در عرصه میدانی، دیروز انفجار یک بمب جاسازی شده در محله مسیحی‌نشین دمشق چندین کشته و زخمی برجای گذاشت. به گزارش تلویزیون رسمی سوریه، این انفجار ناشی از یک بمب جاسازی شده در یک خودرو بوده و در منطقه مسیحی‌نشین باب توما رخ داد و در پی آن دست‌کم 13نفر کشته و 29نفر زخمی شده‌اند.

کد خبر 188558
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز