گروه بین‌الملل: کمیته روابط خارجی پارلمان انگلیس در گزارشی دولت را به عدم‌صداقت و رفتارهای دوگانه در زمینه حمایت از حقوق بشر متهم کرد.

سیاست

استناد این گزارش پارلمانی، انتقاد دولت لندن از بعضی کشورها به‌خاطر نقض حقوق بشر و نادیده گرفتن بعضی دیگر در این زمینه است؛ مثلا از دولت انگلیس انتقاد شده که چرا در مسابقات اتومبیلرانی فرمول یک بحرین با وجود نقض حقوق بشر در این کشور شرکت کرده اما مسابقات فوتبال جام ملت‌های اروپا در اوکراین را به بهانه نقض حقوق بشر تحریم کرده‌است.

مقایسه سیاست خارجی دولت انگلیس در قبال دو کشور اوکراین و بحرین، بخش عمده گزارش انتقادی پارلمان از دولت را به‌خود اختصاص داده‌است.در تابستان گذشته در همان روزهایی که نیروهای امنیتی بحرین کوچه به کوچه مردم معترض را با گاز اشک‌آور و باتوم دنبال می‌کردند و پزشکان را به‌خاطر معالجه معترضان مجروح به زندان می‌انداختند، گروه‌های بین‌المللی حقوق بشر از کشورهای جهان خواستند که مسابقات بین‌المللی اتومبیلرانی منامه را به نشانه اعتراض به دولت بحرین، تحریم کنند.

اما لندن پیشتاز کشورهایی بود که با این تحریم مخالف بودند و در این مسابقات شرکت کرد ولی در همان روزها کشورهای اروپایی باز با پیشتازی انگلیس و آلمان، مسابقات جام ملت‌های اروپا در اوکراین را به‌خاطر برخورد دولت این کشور با مخالفان تحریم کردند. مقامات اروپایی برای دیدن این مسابقات به اوکراین نرفتند.

اعتراض اروپایی‌ها به اوکراین به‌خاطر دستگیری یولیا تیموشنکو نخست‌وزیر سابق اوکراین بود که همچنان در زندان است.پارلمان انگلیس از دولت خواسته‌ که بحرین را به‌خاطر نقض حقوق بشر، در فهرست کشورهای مغضوب دولت لندن قرار دهد. در گزارش پارلمان انگلیس آمده‌است: با توجه به سرکوب خشونت‌آمیز تظاهرات مردم توسط مقامات بحرینی، ما اعتقاد داریم که بحرین باید در گزارش وزارت امور خارجه درخصوص حقوق بشر و دمکراسی در سال ۲۰۱۱ به‌عنوان «کشوری موجب نگرانی» ثبت می‌شد.

دیوید کامرون نخست‌وزیر بریتانیا در توجیه خودداری این کشور از محکوم کردن نقض گسترده حقوق بشر در بحرین پیش از برگزاری مسابقات فرمول یک گفته بود: بحرین، سوریه نیست و جریان اصلاحات در آن کشور آغاز شده است. این در حالی است که دولت انگلیس اکنون اذعان دارد که اصلاحات وعده داده شده در بحرین عملا ناچیز بوده است. از سوی دیگر، مخالفان حکومت بحرین می‌گویند که تعداد زندانیان سیاسی در آن کشور به نسبت جمعیت، بیشتر از زندانیان سیاسی در سوریه است. کمیته روابط خارجی مجلس عوام گفته است که سیاست دولت بریتانیا در عدم‌موضع‌گیری علنی درخصوص نقض حقوق بشر در بحرین منطقی نیست.

کد خبر 188309

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز