دوشنبه ۱۶ مرداد ۱۳۸۵ - ۰۷:۱۳
۰ نفر

علی شاکری: از تاسیس آکادمی ملی المپیک ایران چهار سال می گذرد. ایجاد این پایگاه علمی ورزش از حرف تا عمل ده سال طول کشید.

سرانجام در آخرین روزهای خرداد سال ۱۳۸۱ بود که این مجموعه زیبا با معماری الهام گرفته از المپیک باستان در قلب مجموعه ورزشی انقلاب با حضور «ژاک روک» رئیس کمیته بین المللی المپیک گشایش یافت.

اینکه این گنجینه بزرگ ورزش ایران تا چه اندازه توانسته در شتاب بخشیدن به علمی حرکت کردن ورزش تاثیرگذار باشد، بهانه گفت وگو با رئیس آکادمی ملی المپیک است.سیدامیر حسینی به پشتوانه حضور فعال در عرصه ورزش چهار سالی است که این مسئولیت را در اختیار دارد.

او اعتقاد دارد آکادمی طی این مدت خدمات قابل توجهی را ارائه داده است که این خدمات شامل سنجش و قابلیت های جسمانی در بهبود عملکرد ورزشکاران، مشاوره علمی و تمرینی و برنامه های آموزشی، پژوهشی و فرهنگی بوده است، هر چند برخی از دست اندرکاران ورزش اعتقاد دارند که هنوز آکادمی از همه ظرفیت خود در جهت ارتقای سطح علمی ورزش استفاده لازم را نبرده است.در گفت وگوی انجام شده نگاهی داریم به عملکرد چهار ساله آکادمی ملی المپیک و اهداف پیش روی آن.

  • جنبش المپیک چیست و آکادمی تا چه اندازه با اهداف اصلی ترسیم شده در این راه حرکت داشته است؟

 جنبش المپیک یک نهضت فرهنگی و تربیتی است که با استفاده از ورزش به عنوان ابزاری ارزنده در زمینه تعلیم و تربیت می کوشد تا رشد شخصیت فردی و اجتماعی و کمک به ساختن جامعه ای پویا مملو از صلح و دوستی را تقویت کند.

آکادمی ملی المپیک و پارالمپیک به عنوان موسسه ای علمی، آموزشی، پژوهشی، فرهنگی و تخصصی وابسته به کمیته ملی المپیک جمهوری اسلامی ایران است که در سال ۱۳۸۱ با حضور «ژاک روک» ریاست کمیته بین المللی المپیک و مقامات عالی رتبه ورزش کشور افتتاح شد. این آکادمی با فعالیت مستمر و پرنشاط همکاران تلاشگر خود و حمایت هیات اجرایی کمیته ملی المپیک با اجرای فعالیت های گوناگون در عرصه های مختلف تلاش کرده است تا فعالیت های سازنده و خدمات ارزنده ای را در عرصه های علمی، فرهنگی ورزشی و خدمات لازم را به ورزش کشور در راستای اهداف عالی و وظایف آکادمی ارائه کند.

  • آکادمی ملی المپیک و پارالمپیک چه نقشی در شتاب بخشیدن به علمی شدن ورزش در ایران داشته است؟

 تاسیس آکادمی ملی المپیک بر حسب یک سری نیازهای اساسی ورزش کشور مبتنی بوده است. تاکید بر علمی شدن ورزش از اهداف برنامه های ۵ ساله توسعه کشور است. در زمان تصدی این جانب به عنوان دبیرکل کمیته ملی المپیک تلاش کردم که در جهت اجرایی شدن این سیاست با تصویب برنامه ها در هیات اجرایی کمیته ملی المپیک اقدام کنم.

در این راستا تاسیس و راه اندازی مرکز سنجش و توسعه قابلیت های جسمانی در سال ۱۳۷۶ به عنوان گام اول در دستور کار قرار گرفت. براساس سیاست سازمان تربیت بدنی و کمیته ملی المپیک مقرر شد تمامی تیم های ورزشی که در مسابقات بین المللی، آسیایی و المپیک شرکت می کنند از آمادگی جسمانی مناسب برخوردار باشند، زیرا مطالعات علمی نشان داده است موفقیت ورزشکاران و تیم ها مستلزم برخورداری از آمادگی های مهارت، جسمانی و روانی است.

ارزیابی آمادگی های مهارتی، جسمانی و روانی تیم های ورزشی به سادگی و در توان سازمان و تشکیلات ورزش نبود؛ لذا کمیته ملی المپیک بر آن شد تا روشی را که قابل دسترس تر و اجرایی تر بود در راس کار قرار دهد و آن، ارزیابی آمادگی جسمانی ورزشکاران بود.

آکادمی علاوه بر ماموریت اصلی خود توسعه و گسترش فلسفه و اصول المپیزم با نگاهی بومی و ملی در جهت شتاب بخشیدن به علمی شدن ورزش کشور، خدمات قابل توجهی را ارائه داده است. این خدمات شامل خدمات مشاوره علمی و تمرینی و برنامه های آموزشی پژوهشی و فرهنگی بوده است به طوری که بیش از یکصدهزار نفر ورزشکار، مربی و دانش آموز تا کنون از خدمات این آکادمی بهره مند شده اند.

مرکز سنجش و قابلیت های جسمانی در بهبود عملکرد ورزشکاران شرکت کننده در بازی های آسیایی ۹۸ تایلند و کسب جایگاه هفتم ایران در بین کشورها و همچنین شرکت در بازی های المپیک سیدنی و کسب جایگاه بیست و ششم در بین ملت ها و کسب چهار مدال و سیزده دیپلم افتخار و همچنین در بازی های المپیک آتن ۵ مدال از ۶ مدال کسب شده و دیپلم های افتخار دریافتی نقش موثری داشته است. علاوه بر این به ورزشکاران پارالمپیکی نیز خدمات مناسبی را ارائه کرده است.

  • با چه موانع بازدارنده ای مواجه بودید؟

- تغییرات در مدیریت کلان ورزش کشور موجب نگرش های متفاوت به فعالیت های آکادمی می شود. آموزش و توجیه مسئولان مستلزم زمان بوده است.

- نبود بودجه مستقل امکان برنامه ریزی را به حداقل می رساند ساختارهای مالی، اداری مستلزم بروکراسی نامناسب و خاص خود است.

- کمبود نیروی انسانی متخصص و عدم امکان جذب و نگهداری آنها.

- کمبود فضای کافی جهت اسکان ورزشکاران و استفاده بهینه از سالن های تمرینی.

- بروکراسی طولانی در تهیه و تصویب طرح های پژوهشی و کمبود پژوهشگر.

- نداشتن یک راه مستقل و عدم موافقت مسئولان سازمان تربیت بدنی در این زمینه.

- مستاجری سخت است و تغییرات مدیران مجموعه انقلاب همواره این آکادمی را با مشکلاتی روبه رو ساخته است، اخیراً نیز از سوی مدیریت مجموعه انقلاب قراردادی تنظیم شده است که می بایست سالانه مبلغ ۳۱۰ میلیون تومان بابت اجاره به مدیریت مجموعه پرداخت شود که این بودجه در اعتبارات کمیته ملی المپیک پیش بینی نشده است، لذا بیم آن می رود این مبلغ از محل کاهش اعتبارات آموزشی و پژوهشی تامین شود.

  • مهمترین دستاوردهای چهارساله آکادمی چیست؟

- کمک به توسعه علمی و فرهنگی ورزش کشور با برگزاری صدها برنامه آموزشی شامل کارگاه ها، دوره ها، سمینارها و جشنواره های فرهنگی و هنری ورزشی.

- فراهم کردن امکانات و تسهیلات به منظور اجرای برنامه های آموزشی، پژوهشی، علمی و فرهنگی فدراسیون های ورزشی.

- فراهم سازی امکانات آزمایشگاهی جهت اجرای طرح های پژوهشی با همکاری دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی و اجرای بیش از ۵۰ طرح پژوهشی.

- معرفی آکادمی ملی المپیک و پارالمپیک به عنوان یک مرکز علمی، فرهنگی، ورزشی در سطح ملی، منطقه ای، آسیایی، کشورهای اسلامی و کمیته های ملی المپیک کشورهای مختلف جهان.

- انتخاب آکادمی به عنوان مرکز تمرینات برتر آسیا و نماینده فدراسیون بین المللی فیلم های ورزشی تلویزیونی و سینمایی در منطقه جنوب و غرب آسیا.

- ارائه خدمات علمی و تمرینی به تیم های ملی شرکت  کننده در بازی های آسیایی و المپیک و کسب مدال های مناسب.

- مشارکت آکادمی در تهیه و تولید صدها برنامه تولیدی به ویژه در بخش ورزش همگانی و نرمش های صبحگاهی و برنامه های خبری و گزارشی رادیو و تلویزیونی.

- ایجاد ارتباط موثر با مجامع بین المللی و علمی و صاحب نظران و متخصصان داخلی و ایجاد بخش های جدید علمی در آکادمی مانند مراکز روانشناسی ورزش، بخش مدیریت ورزش، مهندسی ورزش، استعدادیابی، آنتروپومتریک و آموزش زبان های خارجی.

  • استقبال فدراسیون ها از آکادمی چگونه بوده است؟

- فدراسیون ها در حد نیاز خود از خدمات این آکادمی بهره مند شده اند. به ویژه برگزاری جلسات مجامع عمومی، دوره ها و کارگاه های آموزشی و خدمات علمی تمرینی و پزشکی ورزشی. آکادمی ملی المپیک تلاش کرده است که با تکریم مراجعان خدمات مناسب را ارائه دهد.

خوشبختانه بسیاری از فدراسیون ها طی سالهای اخیر دارای امکانات مناسبی شده اند. آکادمی ملی المپیک و پارالمپیک تلاش می کند در راستای سیاست های هیات اجرایی تعامل هر چه مناسب تری را به فدراسیون ها ارائه کند.

همان طور که خوانندگان محترم مطلع هستند جهت موفقیت در عملکرد عالی ورزشکاران بایستی علاوه بر مهارت های بالای ورزشی، ورزشکاران از مهارت ها و آمادگی های روانی و جسمانی نیز برخوردار باشند. آمادگی های مهارتی معمولاً توسط مربیان فنی سنجیده می شود.

سنجش آمادگی های روانی نیز مستلزم زمان و کارشناسان ویژه است آن چیزی که اجرایی تر و قابل حصول تر برای ارزیابی تیم ها است سنجش و ارزیابی قابلیت های جسمانی عمومی می باشد. شایان ذکر است ارزیابی آمادگی های جسمانی عمومی مغایر با اخذ آزمون های تخصصی آمادگی جسمانی برای ورزشکاران نبوده است اما متأسفانه شرط برخورداری از حداقل داشتن آمادگی های جسمانی به ویژه در اعزام ها برداشته شد و این تصمیم موجب کاهش استقبال فدراسیون ها از اخذ آزمون های آمادگی جسمانی شد و آزمون ها صرفاً به تیم هایی اختصاص پیدا کرد که به روش های علمی تمرین بیشتر اعتقاد داشتند.

  • ارتباط آکادمی با سایر آکادمی ها و به خصوص کمیته بین المللی المپیک تا چه اندازه بوده است؟

آکادمی ملی المپیک و پارالمپیک از زمان تأسیس خود سعی کرده است که ارتباط بسیار خوب و نزدیکی را با آکادمی های المپیک دنیا به خصوص کشورهایی که از نظر فرهنگی نزدیک به کشور ما می باشند برقرار نماید که از آن جمله می توان به ارتباط نزدیک با آکادمی ملی المپیک تاجیکستان اشاره کرد. ما با مشارکت دو کشور تاجیکستان و افغانستان به عنوان دو کشور دوست و همسایه در جهت احیای ورزش باستانی زورخانه که ریشه در فرهنگ و اصالت کشورمان دارد، نسبت به احداث زورخانه و همچنین احیای این ورزش اقدام نموده ایم که این روند همچنان ادامه دارد.

این مجموعه همچنین ارتباط بسیار خوبی با کمیته بین المللی المپیک دارد. چندی پیش اینجانب در هشتمین نشست مشترک رؤسا و مدیران کمیته و آکادمی های ملی المپیک جهان که در کشور یونان برگزار شد شرکت نمودم. در این نشست، گزارشی از برنامه های علمی آموزشی و طرح آموزش المپیزم که با حضور دانش آموزان و دانشجویان سراسر کشور در آکادمی المپیک ایران برگزار  شد ارایه نمودم.همچنین فیلم المپیک در کمپ ساخته مجید مجیدی به نمایش گذاشته شد که مورد استقبال شرکت کنندگان در این اجلاس قرار گرفت و از آن پس شاهد استقبال و تقاضای آکادمی های المپیک دنیا و درخواست آنان مبنی بر در اختیار قراردادن نسخه ای از این فیلم به عنوان یک فیلم آموزشی المپیزم بوده ایم که از جمله کشورهای متقاضی می توان به آکادمی المپیک آلمان، دانمارک و ... اشاره کرد.

  • ایده آل های شما در آکادمی ملی المپیک و پارالمپیک چیست؟

توسعه و گسترش المپیزم. هدف نهضت المپیزم آن است که ورزش در همه جا در خدمت رشد و توسعه هماهنگ و پایدار انسان قرار گیرد و به ساختن دنیایی بهتر مملو از صلح و دوستی با حفظ کرامت انسانی کمک کند.

- کمک به کسب جایگاه شایسته در بازی های المپیک، آسیایی و کشورهای اسلامی

- ارایه خدمات هرچه مطلوب تر به جامعه ورزش و خدمت گیرندگان آکادمی

  • میزان تعامل با تحقیق گران و پژوهش گران و دانشگاه های داخلی تا چه حد بود؟

امکانات آزمایشگاهی آکادمی ملی المپیک و پارالمپیک موقعیت مناسبی را برای اساتید و پژوهشگران فراهم کرده است. در حال حاضر بسیاری از اساتید مشاوره های راهنما، دانشجویان خود را به آکادمی معرفی می کنند که حاصل آن شکل گیری بیش از ۵۰ طرح تحقیقی در سال های اخیر است.

  • افق آینده آکادمی را چگونه می بینید؟

آکادمی ملی المپیک و پارالمپیک با رقابت جهانی که در زمینه توسعه علمی وجود دارد بایستی تلاش نماید که از رشد علمی بازنماند. ورزش در آسیا از پیشرفت گسترده ای برخوردار شده است و دولت ها سرمایه گذاری های کلانی را در پیشرفت ورزش معمول می کنند. افق آینده مشارکت هرچه مؤثر و گسترده تر در ارتقاء سطح علمی ورزش کشور است.

  • از میزان رشد و پیشرفت آکادمی و ارزیابی عملکرد چهار ساله بگویید.

با نگاهی به روند رو به  رشد فعالیت های آکادمی از بدو تأسیس تاکنون می توان میزان رشد و پیشرفت این مجموعه را هم در زمینه کیفی و هم در زمینه کمی به خوبی احساس کرد. تجهیز آکادمی به پیشرفته ترین دستگاه ها و تجهیزات ورزشی و راه اندازی بخش ها و مراکز علمی در جهت هرچه علمی تر کردن ورزش کشور مانند بیومکانیک (مهندسی ورزش)، آنتروپومتری، روانشناسی ورزشی و همچنین راه اندازی دپارتمان های تاریخ و فرهنگ ورزشی کشور، زبان و تأسیس موزه ملی ورزش را می توان از جمله این فعالیت ها دانست.

کد خبر 1883

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز