گروه بین‌الملل: دومین مناظره باراک اوباما و میت رامنی نامزد حزب جمهوریخواه برای انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا دیشب در حالی برگزار شد که کاخ سفید زیر فشار شدیدی برای واکنش نشان دادن به کشته شدن کریستوفر استیونز سفیر سابق آمریکا در لیبی قرار دارد. رامنی این حادثه را نوک پیکان حمله خود به سیاست خارجی اوباما قرار داده است.

کلینتون

به گزارش خبرگزاری‌ها، هواپیماهای بدون خلبان آمریکایی به دستور اوباما در شمال آفریقا به پرواز درآمده‌اند و نیروهای عملیات ویژه در حال آماده‌باش به‌سرمی‌برند، اما تنها مشکلی که فعلاً وجود دارد، نبود هدف برای حمله است. منابع آگاه می‌گویند که گروه انصار الاسلام که گفته می‌شد عامل حمله به کنسولگری آمریکا در بنغازی و کشته شدن سفیر آمریکا در لیبی بوده، از زمان آغاز این حمله ناپدید شده است.

تازه اگر هدفی پیدا شود، مقامات آمریکایی باید محاسبه کنند که آیا منافع کوتاه‌مدت چنین انتقام‌گیری‌ای ارزش آن را دارد که با یک حمله نظامی، جایگاه این گروه در منطقه ارتقا پیدا کند، دولت‌هایی که آمریکا باید با آنها کار کند، از آن فاصله بگیرند و تأثیر چندانی هم بر تهدید فزاینده تروریسم در شمال آفریقا ایجاد نشود؟

اما با توجه به آنکه رامنی، کمبود تدابیر امنیتی را در کنسولگری آمریکا در بنغازی که به مرگ سفیر این کشور انجامید، به موضوعی انتخاباتی بدل کرده است و دائماً اوباما را به کوتاهی در این زمینه متهم می‌کند، اوباما چاره‌ای ندارد جز آنکه با اقدامی عملیاتی نشان دهد که از اراده لازم برای برخورد با قاتلان سفیر این کشور برخوردار است.

در این حال، هیلاری کلینتون وزیر خارجه آمریکا اعلام کرد که مسئولیت شکست تدابیر امنیتی را در کنسولگری بنغازی که به کشته شدن چهار آمریکایی انجامید، بر عهده می‌گیرد. وی گفت که حصول اطمینان از ایمنی کارمندان دیپلماتیک آمریکا در خارج از کشور کار وی است، نه کاخ سفید.

تحلیلگران می‌گویند که به ‌نظر می‌رسد خانم کلینتون می‌کوشد اوباما را از زیر فشار جمهوریخواهان خارج و انتقادها را متوجه خود کند. هفته گذشته جلسه‌ای در کنگره آمریکا برگزار شد که در جریان مباحثات آن معلوم شد که مسئولان کنسولگری بنغازی بارها خواستار تقویت تدابیر امنیتی شده بودند، اما این درخواست‌ها قبول نشده بود. بعد از حمله به کنسولگری آمریکا در بنغازی، سوزان رایس سفیر آمریکا در سازمان ملل این حمله را نتیجه اعتراض خودجوش به فیلم آمریکایی ضد‌اسلام دانست، اما بعداً مقامات دیگر این حمله را برنامه‌ریزی‌شده و کار القاعده دانستند.

کد خبر 188104
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز