یزد - محمد خادمی: بزرگ‌ترین پروژه فرهنگی‌، تفریحی و گردشگری شهرستان مهریز مجموعه 10هکتاری «غربال‌بیز» است که در ابتدای دهه80 در دستور کار مسئولان این شهرستان قرار گرفت.

پروژه غربال بیز

در این مجموعه شهربازی‌، رستوران گردان، استراحتگاه، دریاچه مصنوعی‌، اردوگاه دانش‌آموزان درکنار چشمه آب که از رشته کوه‌های شیرکوه در فصل بهار جاری می‌شود درنظر گرفته شده بود، اما این روزها شهروندان مهریزی تنها شاهد احداث جوی آب‌، چند آلاچیق‌، بوفه و محوطه‌سازی‌ هستند و هیچ‌ مکانی به‌عنوان مرکزی برای فعالیت‌های فرهنگی در این مجموعه تعریف نشده است.

بزرگ‌ترین پروژه فرهنگی، تفریحی و گردشگری استان یزد

عضو شورای اسلامی شهر مهریز در این‌باره به خبرنگار ما می‌گوید: این پروژه در دور دوم شورای شهر مهریز مورد تصویب اعضا قرار گرفت و در آن زمان جلساتی که با فرماندار مهریز و استاندار یزد داشتیم، تصمیم گرفته شد که این مکان را که به ثبت ملی نیز رسیده است به‌عنوان بزرگ‌ترین پروژه فرهنگی‌، تفریحی و گردشگری استان یزد معرفی کنیم اما بعد از مدتی از آغاز کار عمرانی پروژه، متأسفانه آنطور که باید کارها پیش نرفت. همچنین قرار بود در این مکان استراحتگاهی احداث شود که متأسفانه این بخش از طرح نیز اجرا نشد.

کار فرهنگی در ایام نوروز

شهردار مهریز نیز با تأکید بر اینکه این پروژه یکی از مهم‌ترین پروژه‌های تفریحی‌، فرهنگی و گردشگری استان یزد است، به خبرنگار ما‌ می‌گوید: به‌دلیل کمبود اعتبار، شهرداری مهریز توان اتمام این پروژه را ندارد. سید مصطفی طباطبایی می‌افزاید: البته این پروژه در حوزه شهری مهریز قرار ندارد، بنابراین شهرداری نمی‌تواند در این پروژه آنطور که باید فعالیت کند اما چون پروژه استانی است در این‌باره کمک‌هایی را برای پیشرفت آن انجام می‌دهیم. وی تصریح می‌کند: آخرین باری که در این پروژه فعالیت عمرانی انجام شده سال85 بوده است. شهردار مهریز در پاسخ به سؤال خبرنگار ما درباره اینکه این مجموعه به‌عنوان پروژه فرهنگی نیز تعریف شده است، پس چرا هیچ‌گونه برنامه فرهنگی در آن به اجرا در‌نمی‌آید؟ می‌گوید: کار فرهنگی در این مکان تنها در ایام نوروز آن‌هم به شکل توزیع بروشورهای فرهنگی و استقرار ایستگاه‌های نهاد‌های خدماتی اجرا می‌شود.

درآمد کم شهرداری

نایب‌رئیس شورای اسلامی شهر مهریز هم در این‌باره می‌گوید: درآمد شهرداری مهریز نسبت به شهرهای کوچک‌تر و کم‌جمعیت‌تر استان یزد بسیار کم است و به همین دلیل شهرداری توان اجرای چنین پروژه‌هایی را ندارد. به گفته عباسعلی زارع تنها دریاچه طبیعی استان یزد‌، دریاچه غربال‌بیز است‌، درحالی‌که در پارک کوهستان که در جاده بین یزد و تفت قرار دارد دریاچه‌ای مصنوعی ساخته شده که محیط مناسبی برای تفرج ساکنان این دو شهر فراهم شده است.

سرانه پایین مراکز فرهنگی

دی‌ماه سال89 فرماندار شهرستان مهریز در نشست شورای اداری شهر که با حضور وزیر جهادکشاورزی در سفر سوم هیأت دولت به استان یزد برگزار شد، یکی از نیازمندی‌های شهرستان مهریز را تصویب منطقه نمونه گردشگری غربال‌بیز عنوان کرد. این درحالی است که به‌دلیل موقعیت جغرافیایی استان یزد، بیشتر مناطق این استان به شکل کویری است به همین‌خاطر سرانه محیط‌های تفریحی و گردشگری در این استان بسیار کمتر از سایر استان‌هاست. با این حال چشمه طبیعی غربال‌بیز در 40کیلومتری مرکز استان یزد و 10کیلومتری شهر مهریز فرصت مناسبی برای افزایش این سرانه تفریحی است. همچنین راه‌اندازی مسیر مناسب گذر آب و ساماندهی دریاچه طبیعی این منطقه که مانند یک مخزن آب باعث می‌شود تا کمی از مشکلات کم‌آبی باغات و مزارع پایین‌دست شهر مهریز در فصل تابستان‌ برطرف شود.

کد خبر 187898

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز