یکشنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۱ - ۱۷:۲۶
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: پیکر شادروان عطاء الله خانبلوکی نقاش و از مدیران فرهنگی صبح روز 23 مهر از مقابل در تالار وحدت تشییع و در قطعه هنرمندان بهشت زهرا به خاک سپرده شد.

خانبلوکی

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از ایسنا علی هاشمی از دوستان زنده‌یاد خانبلوکی و از اهالی حوزه شعر و ادب در آغاز این مراسم گفت: این یادگار فریدون مشیری برای بنده یکی از شریف‌ترین، صالح‌ترین و بی‌گناه‌ترین آدم‌های این روزگار است.

او عطاء‌الله خانبلوکی را هنرمندی بی‌ادعا و باصفا دانست و افزود: او هرگز صندوق‌خانه‌ای در دلش نداشت وهیچ عبارتی را پشت عبارت دیگر پنهان نمی‌کرد و به عنوان یک دوست قدیمی نسبت به او ادای دین می‌کنم و به یادگارهایی که به جا گذاشته تسلیت می‌گویم.

هاشمی تصریح کرد: خانبلوکی مردی بود که به حق در بیست سی سال گذشته که زنده‌یاد فریدون مشیری او را با من آشنا کرد‌، چیزی جزء حقیقت،‌ صفا و سادگی در وی ندیدم و معتقدم که زندگی بی‌نظیری داشت.

او با مرور بیوگرافی زنده‌یاد خانبلوکی، عنوان کرد: ایشان تا تحصیلات دکترای پزشکی در آلمان رفت اما متاسفانه با برخورد ناگواری از سوی یکی از اساتید دانشگاه، کشور آلمان را ترک و آخرین سال پزشکی را رها کرد و به ایران بازگشت و در تمام این سال‌ها به خدمت هنرمندان پرداخت.

این دوست قدیمی زنده‌یاد خانبلوکی در بخش دیگری از سخنانش یادآور شد: او نقاشی می‌کرد گاه گاه شعر هم می‌گفت و معتقدم نقاش بی‌نظیری بود که در کمال بزرگواری درد جان کاه سرطان را برای 10 سال متوالی تحمل کرد و هرگز نشنیدم که ناله کند، در حالی که سال‌های بسیار سختی را پشت سر گذاشت.

عباس سجادی رئیس بخش موسیقی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران نیز در بخش دیگری از این مراسم با تسلیت به اهالی هنر و خانواده‌ی زنده یاد عطاءالله خانبلوکی گفت: ایشان انسان وارسته و عزیزی بود که جمعیت حاضر بی‌شک از جمله ارادت‌مندان او بودند. زیرا او در تمام این سال‌ها نه بازیگری کرد و نه مجری بود، بلکه یک انسان واقعی بود.

سجادی اضافه کرد: جای زنده‌یاد خانبلوکی در چشم‌ها نبود بلکه برای همیشه در دل‌های ما باقی ماند و به همین دلیل امروز در این مراسم تنها هنرمندان عرصه تجسمی حضور ندارند بلکه از اهالی عرصه‌های موسیقی، شعر و ادبیات نیز برای بدرقه ایشان آمده‌اند.

او که در جلسات انجمن‌ اراکی‌ها خانبلوکی را همراهی می‌کرد در بخش دیگری از سخنانش گفت: ایشان در تمام دوران مدیریت‌شان زحمات بسیاری را برای هنرمندان کشید و دست بسیاری را گرفت و از این جهت انسان بسیار وارسته‌ای بود.

داوود گنجه‌ای نوازنده و عضو هیات مدیره خانه موسیقی نیز در بخش دیگری از این مراسم گفت: درس‌هایی در این سال‌ها از زنده یاد خانبلوکی گرفته‌ام که گفتنی نیست اما به عنوان معلمی که 50 سال در حوزه علوم نظری و عملی کار کرده‌ام او را انسانی دیدم که به من یاد داد هر چقدر خوب ساز بزنم فایده‌ای ندارد. بلکه باید محبت را یاد بگیرم و به مردم ارزانی کنم.

او با مرور خاطرات سال‌های گذشته‌اش با زنده یاد خانبلوکی گفت: دیدم که با چه دل و جانی برای هنرمندان زحمت کشید و پولی را که برای طرح تکریم به او تعلق می‌گرفت به صورت حداکثری به هنرمندان می‌داد و دستشان را می‌گرفت. لذا معتقدم آدم‌های بزرگ همیشه بزرگ هستند و خانبلوکی نمونه یک انسان واقعی بود.

گنجه‌ای با اشاره به هنرمندان و مدیرانی که امروز برای حضور در مراسم تشییع زنده یاد خانبلوکی حضور پیدا کرده بودند‌، گفت: خداوند اگر بخواهد کسی را عزیز کند‌، چه در این دنیا و چه در زمان مرگش او را عزیز می‌دارد و بنده امروز مدیرانی را در این مراسم می‌بینم که تا همین چند سال پیش سمت معاونت و مدیر کلی داشتند اما امروز بدون داشتن سمتی تنها برای یاد کردن از زنده یاد خانبلوکی آمده‌اند. پس می‌بینید که هنرمند کسی است که دست ضعیفی را بگیرد اما متاسفانه ما با همه ثروتی که در اختیار داریم به ثروت محبت توجهی نمی‌کنیم و به آن بهایی نمی‌دهیم در حالی که باید کاری کنیم که خاری بر دل کسی نشیند.

علی مرادخانی رئیس موزه موسیقی نیز در ادامه این مراسم گفت: زنده یاد خانبلوکی از همکاران بسیار خوب ما در معاونت امور هنری بود که برای دبیری شورای ارزشیابی هنرمندان فعالیت می‌کرد و باید یاد محبت‌ها و خوبی‌هایش را زنده کنیم.

او اضافه کرد: دوران حیات قطعا بهترین زمان برای گسترده کردن زیبایی‌ها و ترویج خوبی‌ها است اما متاسفانه ما زمانی به یادمان می‌افتد که لحظه‌ دریغ و گذشت است در حالی که زنده یاد خانبلوکی در دوران حیاتش هرگاه کار هنرمندی گیر می‌کرد حاضر بود مدت‌ها پشت در اتاق من و مدیران دیگر بنشیند و گرفتاری‌های این هنرمندان را گوشزد کند.

او تصریح کرد: مهمترین ویژگی فردی که بر مردم بزرگی می‌کند‌، این است که هر آنچه به مردم ارزانی می‌دارد نبیند و به واقع زنده یاد خانبلوکی مرد بزرگی بود که هیچ گاه نمی‌دید آنچه را که بذل کرده چگونه بود و به کجا رفت، بلکه برای او انسانیت ‌، بزرگی و مهربانی اهمیت داشت و امیدوارم خانواده او این گنجینه را همواره با خود داشته باشد و امثال ایشان را در این زندگی بیشتر ببینیم.

در بخش دیگری از این مراسم نصرالله ناصح‌پور ردیف‌دان و مدرس آواز  و مدیرعامل تعاونی مسکن خانه موسیقی ، دوبیت شعر را با آواز برای حاضران و به یاد زنده‌یاد خانبلوکی خواند.

سپس میلاد کیایی نوازنده سنتور و از دوستان قدیمی زنده یاد خانبلوکی با تسلیتی دوباره به حاضران گفت: مرد بزرگی ما را تنها گذاشت اما همیشه در قلب‌هایمان حضور دارد و بی‌شک خدمات او را تاریخ قضاوت خواهد کرد، زیرا که همیشه او پشت صحنه حضور داشت و تاریخ و کتاب‌ها باید درباره کارهایی که انجام داد، بنویسند. زیرا در تمام این سال‌های وانفسای هنر زحمت کشید و تاثیرگذار بود.

فاضل جمشیدی نیز در بخش دیگری از این مراسم با یادکردن از زنده یاد خانبلوکی گفت: امیدوارم لیستی از فرهیختگان کشور هر روز پیش روی مسئولان باشد تا آنها بدانند و فراموش نکنند که این افراد که هستند و چه کردند و امیدوارم به سهم خودم از این بزرگان بیشتر یاد بگیرم.

او سپس اشعاری از خیام را برای حاضران خواند.

مهدی‌زاده از هم محله‌ای‌ها و دوستان خانبلوکی نیز با یادکردن از این هنرمند فرهیخته گفت: حیفم آمد که در این مراسم صمیمی از 10 سال همسایگی با زنده‌یاد خانبلوکی و زحماتی که ایشان کشیدند یاد نکنم چه بسا که در این سال‌ها شاگردی بودم که اخلاقیات را از ایشان آموختم.

او گفت: محله‌ی «توانی» یک محله‌ی خاص است که انسان‌های بزرگ و مطرحی در آن حضور دارند و زنده یاد خانبلوکی کسی بود که در این محله همواره پیشگام خدمات ارزنده بود و اگر بگویم که در بستر بیماری هم هرگاه از مشکلات محله به او می‌گفتیم حاضر بود اقدام کند گزافه نگفته‌ام.

او با مرور تلاش‌های زنده یاد خانبلوکی برای بهتر کردن وضعیت محله‌اشان گفت: یک بار با بنده به شورای شهر آمدند و نقاشی‌هایشان را به اعضای شورا هدیه دادند تا محله ما را نابود نکنند و یک بار دیگر در حالی که بیماری بر ایشان غلبه کرده بود و حال خوشی نداشتند تنها برای دیدن آقای مسجد جامعی و دادن نامه‌ای از وضعیت محله به پارک شفق آمدند لذا می‌خواهم بگویم که در این سال‌ها چه کارهایی انجام دادند.

اواضافه کرد: من از زنده یادخانبلوکی یاد گرفتم که هیچگاه نباید ناامید شد چه بسا که ایشان همواره با شهامت از بیماری‌اش سخن می‌گفت و در این 10 سال با بیماری جنگید و ناله‌ای نکرد هر چند که حضور اعضای خانواده‌اش همواره مقتنم بود. لذا امیدوارم امثال خانبلوکی را همواره در دوران حیاتشان به عنوان نمونه و الگوی زندگی خود قرار دهیم و قدرشان را بدانیم.

با پایان سخنرانی حاضران، پیکر زنده یاد عطاء الله خانبلوکی به سمت قطعه هنرمندان بهشت زهرا(س) بدرقه شد.

مراسم یادبود این هنرمند روز سه‌شنبه 25 مهرماه از ساعت 17 تا 19 در سالن بانک کشاورزی برگزار می‌شود.

کد خبر 187853
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز