همشهری آنلاین: بیش از یکصد و 50 ایتالیایی با امضای یک طوماراز وزیر فرهنگ فرانسه خواستند تا تابلوی "مونالیزا" را به تالار یوفیزی موزه فلورانس بازگرداند.

نقاشی

به گزارش ایرنا، کمیته ملی میراث فرهنگی، تاریخی و زیست محیطی ایتالیا به ریاست سیلوانو وینکنتی از پژوهشگران هنر این کشور، این طومار را خطاب به اوریلی فیلیپتی وزیر فرهنگ کشور فرانسه تنظیم کرده است.

در این درخواست رسمی از موزه لوور پاریس خواسته شده تا نقاشی مونالیز اثر لئوناردو داوینچی را به محل زندگی این نقاش بزرگ یعنی فلورانس بازپس بفرستد چرا که طبق نظر این کمیته، نقاشی مونالیزا یا لبخند ژکوند در اوایل قرن بیستم در موزه یوفیزی در فلورانس نگهداری می‌شده است.

وینکتنی بازگشت این نقاشی به فلورانس را هم از جنبه نمادین و هم به لحاظ اخلاقی، بسیار با ارزش دانسته است.

این پژوهشگر هنر سال گذشته نیز ادعا کرده بود که نمادهایی را در تابلو مونالیزا کشف کرده است.

بر اساس ادعای این پژوهشگر در چشم چپ مونالیزا حرف "S" و در چشم راست او حرف "L" نقش بسته است و عدد 72 در پس زمینه نقاشی معروف داوینچی و در زیر پل قوسی قرار دارد.

موزه لوور در حال حاضر ادعای این کمیته ایتالیای را نپذیرفته و ادعای فلورانس درباره این شاهکار دوره رنسانس، هنوز ثابت نشده است.

تابلوی نقاشی مونالیزا که به لبخند ژوکوند نیز شهرت دارد، نام یکی از معروف‌ترین تابلوهای نقاشی لئوناردو داوینچی هنرمند مشهور ایتالیایی است که با رنگ روغن بر روی صفحه چوب سپیدار نقاشی شده‌است.

این اثر اکنون در تملک دولت فرانسه قرار دارد و در موزه لوور پاریس نگهداری می‌شود.

 

کد خبر 184144

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز