گروه ادب وهنر-مجتبی اردشیری: هم اکنون پنج ستاره تقریبا پولساز سینما، فیلم‌هایی روی پرده دارند که برخی از این فیلم‌ها نتوانسته‌اند حتی با حضور این ستارگان، فروش‌های خوبی داشته باشند، اما آیا باید این حقیقت را به‌معنای پایان عمر هنری این ستاره‌ها قلمداد کنیم یا اینکه آن را ادامه معنادار قهر مخاطب با سینما به شمارآوریم؟

نیکی کریمی

مورد دوم از همین ابتدا مردود است چرا که استقبال خوب مردم از فیلم‌هایی چون «خوابم می‌آد» یا «کلاه قرمزی و بچه ننه»، با وجود تمام مشوق‌هایی که داشت، می‌توانست زمینه استقبال مخاطبان از فیلم‌های بعدی را فراهم آورد اما فیلم‌های بعدی (که هم اکنون روی پرده رفته اند) با وجود برخورداری از این حمایت و حضور ستاره‌هایشان، نتوانسته‌اند آنطور که روی کاغذ انتظار می‌رفت، بفروشند و پرمخاطب باشند.

«من همسرش هستم» پرفروش‌ترین فیلم تازه به‌اکران درآمده این روزهای سینماست که ستارگانش برخلاف دیگر فیلم‌های روی پرده، کمک مستقیمی به فروش آن داشته‌اند. در این فیلم با نیکی کریمی‌ای مواجه هستیم که پس از مدت‌ها تکراری بازی کردن، بار دیگر ریزه‌کاری‌هایی از بازی حسی و تکنیکی خود را به نمایش می‌گذارد و مصطفی زمانی‌ای که برای این نقش وزن اضافه کرده و در هیبت کاراکتری جدید ظاهر شده است. فروش خوب این فیلم، رابطه‌ای کاملا مستقیم با ستارگانش دارد.

از دیگر سو با «تو و من» مواجه هستیم که با وجود برخورداری از بازیگرانی چون گلزار و شاکردوست، نتوانسته فروش روزانه خود را به مرز 20میلیون تومان برساند، اما چرا این فیلم نمی‌تواند آنطور که انتظار می‌رفت بفروشد؟ پاسخ روشن است: گلزار و شاکردوست در این فیلم، نقش‌هایی را ایفا کرده‌اند که قبلا بارها در شمایل گوناگون، به آن پرداخته بودند و این نقش‌های کلیشه‌ای، نمی‌تواند پوئن مثبتی برای این دو بازیگر قلمداد شود.

«بغض»، بازی زیرپوستی دیگری از باران کوثری را به نمایش می‌گذارد.؛ یک بازی هیجانی کاملا آگاهانه و کنترل‌شده که در راستای پیچیدگی‌های درام عمل کرده و موجبات تقویت فرافکنی‌های طرح‌شده در داستان را فراهم می‌آورد. بازی کوثری در این فیلم، به نوعی یکی از ستون‌های کلیدی درام است و بخشی از ساختمان فیلمنامه را تشکیل می‌دهد. بغض نمی‌تواند ادعا کند که فروش خوب این روزهایش، بی‌ارتباط با حضور و بازی قدرتمند باران کوثری نیست.

سینمای ایران اگرچه مانند مخاطبانش، سینمایی غیرقابل پیش‌بینی است اما نشان داده که علاقه ویژه‌ای به ستارگان معدودش دارد. مخاطبان هم دیگر نشانه‌شناس شده‌اند و مانند قدیم، نام پرطمطراق یک بازیگر را دلیلی بر خوب بازی کردن او به‌حساب نمی‌آورند، به همین دلیل است که با مشاهده بازی‌های قوی، توانسته‌اند تدریجا، شناختی از نرم بازی و قواعد تکنیکی آن را فرا گیرند و از بازی‌های خوب استقبال کنند که همین خود سبب بالا یا پایین رفتن فروش امروز یک فیلم، فارغ از نام‌هایی شناخته‌شده یا گمنام می‌شود. همواره به یاد داشته باشید که هیچ‌چیز برای یک سینما، بیشتر از داشتن مخاطبانی با شناخت و سواد سینمایی، ارزشمند نیست.

کد خبر 187740

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز