شنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۱ - ۱۸:۱۵
۰ نفر

گروه بین‌الملل - محمد کرباسی: سوئیس به‌خاطر بانک‌ها، ساعت و شکلات‌هایش در جهان شهرت دارد اما ارتش یکی از ثروتمندترین کشورهای جهان اکنون مجبور شده است با بزرگ‌ترین بحران مالی اتحادیه اروپا در تاریخ ‎۵۴‎ساله‌اش، برای مقابله با ناآرامی و شورش در این قاره آماده شود.

سرباز

درحالی‌که بسیاری از کشورهای اتحادیه اروپا شاهد ناآرامی‌ در طول‌ ماه‌های گذشته بوده‌اند مقام‌های برن به‌شدت نگران سرایت شورش به این کشور هستند و به همین‌خاطر مانورهای نظامی را در مناطق مرزی برای مقابله با شورش و هجوم احتمالی مهاجران برگزار می‌کنند. گزارش‌ها نشان می‌دهد که در‌ماه سپتامبر سال‌جاری میلادی، ارتش سوئیس مانورهای نظامی موسوم به Stabilo Due را برگزار کرده که سناریوی اصلی آن مقابله با خشونت‌ها و ناآرامی‌های احتمالی ناشی از بی‌ثباتی در اروپا بوده است.

سیاست‌های ریاضت اقتصادی در کشورهای مختلف اروپا باعث شده تا بسیاری از دولت‌های این قاره بودجه‌های نظامی خود را کاهش دهند. راشاتودی گزارش داده است که همین مسئله به مهم‌ترین نگرانی دولت سوئیس تبدیل شده و آنها می‌ترسند که درصورت گسترش تظاهرات در اروپا با وخامت اوضاع، پلیس و نیروهای ارتش کشورهای اروپایی نتوانند اوضاع را کنترل کنند و این مسئله به شورش سراسری تبدیل شود.

وزیر دفاع سوئیس، هفته گذشته با وجود مخالفت‌های سیاسی در این کشور اعلام کرد که روند مدرنیزه کردن ارتش این کشور برای داشتن نیروهای نظامی قوی در سال‌های آینده همچنان پیگیری می‌شود. وی تأکید کرد: من نمی‌توانم این موضوع را انکار کنم که سوئیس طی سال‌های آتی به ارتشی قوی نیاز دارد.

ارتش سوئیس با داشتن ‎۲۰۰‎ هزار نیروی نظامی و بودجه چند میلیارد فرانکی اکنون قصد دارد تا جنگنده‌های پیشرفته‌ جدیدی هم خریداری کند. فرمانده نیروهای نظامی سوئیس هم براساس طرحی که قرار است در‌ ماه دسامبر ارائه شود قصد دارد ‎چهار گردان از نیروهای نظامی این کشور را به‌عنوان نیروهای تقویتی در نقاط استراتژیک این کشور مستقر کند تا شورش‌ احتمالی در اروپا باعث غافلگیری این کشور نشود.

همین مسائل و اوضاع نابسامان اروپا باعث شده تا دادن جایزه صلح نوبل به اتحادیه اروپا باعث انتقادهای گسترده شود. اعلام خبر اعطای این جایزه باعث شد تا کمیته نوبل از سوی مردم و محافل سیاسی این قاره مورد انتقاد شدید قرار بگیرد. به‌عنوان نمونه مارتین کالانان، از اعضای پارلمان اروپا اعلام کرده در شرایطی که اروپا غرق در بحران مالی و اقتصادی است، اعطای جایزه نوبل به اتحادیه اروپا باید «دروغ آوریل» نامیده شود که فقط کمی دیرتر گفته شده است. او گفت: اتحادیه اروپا هم‌اکنون به بزرگ‌ترین عامل تفرقه و ایجاد تشنج میان کشورهای اروپایی تبدیل شده و جنگ را در قاره اروپا ترویج می‌کند.

روزنامه گاردین هم در گزارشی اعلام کرده است که جایزه نوبل در حالی به اتحادیه اروپا رسیده که فاشیسم در این قاره رو به گسترش است. در کشوری مانند یونان در شبی که تصمیم کمیته نوبل اعلام شد، گروه‌های راست افراطی در حال کتک زدن مردم در خیابان‌ها بودند و پلیس تنها نظاره‌گر ماجرا بود.

در کشوری مانند اسپانیا هم بحران اقتصادی باعث شده تا کاتالان‌ها به فکر جدایی از این کشور بیفتند. ساکنان کاتالونیا به‌عنوان یکی از ثروتمند‌ترین مناطق اسپانیا عقیده دارند که درصورت جدایی از این کشور وضعیت بهتری خواهند داشت و به همین‌خاطر باید برای استقلال مبارزه کنند. حتی رئیس کمیته نوبل هم مجبور شد تا در زمان معرفی برنده جایزه صلح نوبل به مشکلات مالی و ناآرامی‌ها در این قاره اشاره کند. اتحادیه اروپا جایزه‌ای برای صلح گرفته اما مشخص است که همه برای شورش در این قاره آماده می‌شوند.

کد خبر 187703
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز