صندوق بین‌المللی پول با انتشار گزارشی در آستانه نشست خود در توکیو، به چشم‌انداز اقتصاد جهان و شرایط اقتصادی کشورها ازجمله ایران پرداخته است.

براساس این گزارش، اقتصاد ایران در سال 2013شاهد دو حرکت کاهش تورم و افزایش رشد اقتصادی خواهد بود.

صندوق بین‌المللی پول اذعان می‌کند که نرخ تورم اقتصاد ایران از 25.2درصد در سال 2012به 21.8درصد کاهش می‌یابد. همچنین رشد اقتصادی ایران از منفی 0.9درصد در سال‌جاری میلادی به 0.8درصد خواهد رسید. این پیش‌بینی در حالی صورت می‌گیرد که ایران در شرایط تحریم‌های اقتصادی قرار دارد. همچنین براساس گزارش صندوق،نرخ بیکاری نیز از14.1درصد در سال 2012به15.1درصد افزایش خواهد یافت. همچنین به مدد درآمدهای نفتی تراز حساب جاری کشور در سال آینده میلادی همچنان مثبت خواهد بود و رقم 1.3درصد را تجربه می‌کند.

خبرگزاری رویترز، اعلام کرد که براساس پیش‌بینی صندوق بین‌المللی پول، به رغم تحریم‌ها، رشد اقتصادی ایران طی سال جاری و سال آینده میلادی افزایش خواهد یافت و به‌نظر نمی‌رسد تحریم‌های غرب که باعث کاهش صادرات نفت ایران شده، منجر به فروپاشی اقتصاد ایران شود. نیویورک‌تایمز نیز با استناد به ارزیابی و برآورد صندوق بین‌المللی پول در گزارشی از بی‌تاثیربودن تحریم‌ها بر اقتصاد ایران سخن به میان آورده است. صندوق همچنین در این گزارش، پیش‌بینی قبلی خود از رشد اقتصاد جهانی (3.9درصد) را کاهش داده و این رقم را 3.6درصد برای سال آینده پیش‌بینی کرده است. این نرخ برای سال 2012 تنها3.3درصد بوده است. رشد اقتصادی آمریکا در سال آینده دودرصد پیش‌بینی شده است.

در گزارش صندوق اگرچه رشد اقتصادی کشورهای نوظهور چهاربرابر سرعت اقتصادهای توسعه‌یافته است، اما کشورهای هند، برزیل و چین شاهد کاهش رشد اقتصادی خواهند بود. متوسط رشد اقتصادی خاورمیانه در سال آینده بر اساس نظر صندوق،3.6درصد است که نسبت به رقم سال 2012 (5.3 درصد) کاهش خواهد یافت. عراق با10.2درصد و سودان با منفی 11.2 درصد بیشترین و کمترین رشد اقتصادی را در سال‌های 2012 و 2013 خواهند داشت.

کد خبر 187490
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز