گروه اجتماعی ـ مینا شهنی‎:‎ از 11 اکتبر امسال مصادف با 20مهرماه از سوی سازمان ملل به‌عنوان روز کودکان دختر نامگذاری شده است تا به این وسیله چالش‌های دختران خردسال از سوی مسئولین جدی گرفته و برای حل آنها برنامه‌ریزی شود.

کودک

سال گذشته 24 کشور نگرانی خود را از وضعیت حاکم بر زندگی دختران خردسال اعلام کردند و خواستار آن شدند که جامعه جهانی به این افراد توجه بیشتری نشان داده و از آنان حمایت بیشتری به عمل بیاورد.گلپری، زنی 35ساله و افغان است و هنگامی که پنج سال داشته در افغانستان به ازدواج مردی 30ساله درآمده اما قرار شده که تا مدتی پس از این ازدواج نزد خانواده‌اش بماند و شوهر چندی پس از آن برای بردنش برگردد، گلپری و خانواده‌اش با شدت گرفتن جنگ و درگیری در افغانستان راهی ایران شدند و در ایران زندگی کردند، همسر گلپری پس از چندی برای بردن وی اقدام کرده‌است اما از آنجا که گلپری نسبت به این ازدواج رضایت نداشته تلاش کرده تا نزد خانواده‌اش بماند.

این زن می‌گوید: من بچه بودم که بزرگ‌ترها و پدرم روی یک کاغذ نوشته بودند که من زن این مرد هستم، من اصلا نمی‌دانستم این کاغذها چه معنی‌ای می‌دهد وقتی بزرگ‌تر شدم دیدم دلم نمی‌خواهد همراه این مرد بروم. او خیلی پیر و بداخلاق بود و من اصلا نمی‌توانستم با او زندگی کنم. یک زن دیگر هم داشت که طلاقش داده بود. من اصرار کردم که بگذارند پیش خانواده‌ام بمانم، اما چون زن مرد دیگری بودم هرگز نمی‌توانستم ازدواج کنم.

او توضیح می‌دهد: همینطور سال‌ها گذشت تا اینکه با کمک چند انسان خیر و مددکار فهمیدم که می‌توانم بروم و طلاقم را از این مرد بگیرم. سال‌ها طول کشید و هر بار که دادگاهی می‌گفت باید برای طلاق حاضر شوید آن مرد به دادگاه نمی‌آمد.این پناهنده مشکل خود را به کمک کمیته حل اختلاف به سرانجام رساند. این کمیته‌ها مشترکاً توسط کمیساریا و دولت ایران تاسیس شده‌اند و پناهندگان می‌توانند برای مشکلات حقوقی خود ازجمله مشکلات اجاره، پول پیش خانه، انحصار وراثت، کارفرما، و غیره جهت آماده‌شدن برای بازگشت داوطلبانه به آنها مراجعه و مشاوره لازم را دریافت کنند.

اصرار گلپری برای طلاق بالاخره چندی پیش به نتیجه نشست و مرد هم دیگر متوجه شده بود که این عروس هرگز به خانه‌اش نمی‌آید. پس در دادگاه حاضر شد و بعد از 30سال درحالی‌که گلپری 35ساله بود او را طلاق داد. مسئولین سازمان ملل متحد معتقدند که با وجود پیشرفت‌هایی که در سراسر جهان به‌دست آمده اما همچنان خشونت علیه دختران ادامه دارد و برای به‌دست آوردن حقوق این گروه باید تلاش شود. از سوی دیگر می‌بایست هوشیاری عمومی را نسبت به چالش‌هایی که روزانه پیش روی میلیون‌ها دختر در سراسر دنیا قرار دارد را برانگیخت تا دختران بتوانند حق خود را برای ادامه تحصیل و برخورداری از زندگی بهتر به‌دست آورند.

در گزارشی که به مناسبت بزرگداشت روز کودکان دختر منتشر شده آمده است که موضوع امسال، ازدواج کودکان دختر اعلام شده است زیرا این مسئله روزبه‌روز اهمیت بیشتری پیدا می‌کند و نیازمند اقدامات جهانی است. ‫پایان‌دادن به ازدواج کودکان دختر بخشی از راه‌حل دستیابی به همه اهداف درباره کودکان است‬‬. وقتی ازدواج کودکان متوقف شود یعنی زمینه برای آموزش آنها فراهم شده‌است. ‬‬گزارش‌ها و برآوردهای جدید نشان می‌دهد که 23میلیون دختر 20 تا 24 سال زیر سن 15سالگی ازدواج کرده‌اند‬‬.

کد خبر 187485
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز