همشهری آنلاین: رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس که خود طرح سوال از رئیس جمهور را امضاء نکرده است، درباره نتیجه این طرح گفت: «اگر هدف طراحان سوال این است که رئیس جمهور به مجلس بیاید و پاسخی ارائه دهد، خوب می‌آید؛ همان‌گونه که در مجلس هشتم هم آمد و پاسخ داد. این هم مثل همان!»

«محمدعلی پورمختار» در گفتگو با همشهری آنلاین در این باره افزود: «باید ببینیم در عمل هدفی که مدنظر سوال‌کنندگان است چیست. اگر هدف صرف آمدن رئیس جمهور و پاسخگوبی باشد که آقای احمدی‌نژاد در زمان مجلس هشتم هم به مجلس آمد و پاسخ داد. این بار که نمایندگان مجلس نهم تصمیم به سوال از رئیس جمهور گرفته‌اند هم مثل همان بار»

رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی افزود: «اما در صورتی که هدف نمایندگان از طرح سوال از رئیس جمهور این است که موضوع ارز و مسائل و مشکلات اقتصادی بررسی شود، بنده فکر نمی‌کنم که این مسیر به نتیجه برسد.»

درباره اولین باری که نمایندگان مجلس از محمود احمدی‌نژاد سوال کردند

به گزارش همشهری آنلاین، محمود احمدی‌نژاد رئیس جمهور 24 اسفند سال گذشته به همراه 9 وزیر و معاون خود برای پاسخ به سئوالات 79 نفر از نمایندگان به مجلس رفت. نمایندگان مجلس هشتم در حالی رئیس جمهور را در آخرین روزهای سال 90 به مجلس فراخواندند که آن روزها جزو آخرین روزهای هشتمین دوره مجلس شورای اسلامی نیز محسوب می‌شد.

جلسه سئوال از رئیس جمهور در 24 اسفند ماه 90، نخستین تجربه از این دست در کشور محسوب می‌شد. بنابراین در صورتی که طرح سوال از رئیس جمهور که به تازگی در میان نمایندگان جریان پیدا کرده و به امضاء 102 نماینده نیز رسیده است، به مرحله اجرا برسد، دومین مرتبه حضور احمدی‌نژاد در جلسه مجلس برای پاسخ به سئوال نمایندگان را رقم می‌خورد.

«علی ایرانپور» از طراحان سوال از رئیس جمهور، محورهای سوال از رئیس جمهور را نوسانات بازار ارز، عملکرد نامناسب بانک مرکزی، گرانی‌های اخیر و مشکلات اقتصادی عنوان کرد و گفت: این طرح در آخرین لحظات جلسه علنی امروز مجلس تحویل هیئت رئیسه مجلس شد و احتمالا روز یکشنبه 23 مهر ماه اعلام وصول خواهد شد.

بر طبق این گزارش، تعداد نمایندگان مجلس هشتم که طرح سوال از رئیس جمهور را امضاء کرده بودند 79 نفر بود اما در نهمین دوره مجلس شورای اسلامی که جمع دیگری از نمایندگان عزم طرح سوال از رئیس جمهور را دارند، تعداد نمایندگان امضاءکننده طرح سوال از رئیس جمهور به 102 نفر رسیده است.

پارلمان ایران یک بار تجربه نوع پاسخگویی محمود احمدی‌نژاد در جلسه سوال از رئیس جمهور را دارد. اسفند ماه 90 که اولین تجربه پارلمان در زمینه سوال از رئیس جمهور بود، سوال‌کنندگان نسبت به پاسخ‌های رئیس جمهور چنان انتقاد داشتند که «مصطفی رضا حسینی» سخنگوی طراحان سوال از رئیس جمهور در حالی که از انتقاد طراحان سوال خبر داد، به مهر گفت: «ادبیات رئیس جمهور ادبیاتی اهانت‌آمیز بود که از رئیس مجلس تا نمایندگان و مردم و شهرداری را شامل شد و همان طور که پیش‌بینی می‌کردیم پاسخ منطقی از رئیس جمهور دریافت نکردیم.»

سخنگوی طراحان سوال از رئیس جمهور گفته بود: «همان طور که از قبل می‌دانستیم رئیس جمهور خود را برای پاسخ قانع‌کننده به مجلس آماده نکرده بود و به نوعی از جواب دادن به سوالات طفره رفت. رئیس جمهور به سفسطه پرداخت و نشان داد سوالاتی که در طرح مطرح کرده‌ایم به نوعی واقعیت دارد. ادبیاتی که رئیس جمهور به کار برد اهانت به مجلس، رئیس مجلس، نمایندگان و حتی به نوعی حمله به شهرداری بود. ادبیات به کار شده توسط رئیس جمهور در سراسر زمان سخنرانی توهین‌آمیز بود.»

کد خبر 187431
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز