گروه ادب و هنر: اولین بار نیست که هیأت مدیره کانون کارگردانان خانه تئاتر پیرامون مشکلات تئاتر با اهالی رسانه نشست گذاشته‌اند و با توجه به شرایطی که در تئاتر حاکم است‌، آخرین بار هم نخواهد بود.

تئاتر

اما آخرین نشست کانون کارگردانان تئاتر به بررسی عملکرد شورای حمایت و نتایج تصمیم‌گیری‌های شورای حمایت از آثار مرکز هنرهای نمایشی اختصاص داشت.این نشست فوق‌العاده کانون کارگردانان خانه تئاتر در سالن کنفرانس خانه تئاتر با حضور حسین کیانی، افسانه ماهیان، رضا گوران، شکر‌خدا گودرزی و حمید پورآذری برگزار شد.

جلسه‌ای که به گفته گوران پیش از این یک‌بار با حمید شاه‌آبادی، معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و یک‌بار هم با قادر آشنا، مدیرکل هنرهای نمایشی تشکیل شده‌بود. گرچه از دو نشست قبلی هیچ نتیجه‌ای نگرفته بودند، اما برای دومین بار درخواست ملاقات با قادر آشنا را مطرح می‌کنند که این جلسه تاکنون تشکیل نشده است؛ امری که باعث تشکیل این نشست با اهالی رسانه شد. رضا گوران پس از قرائت بیانیه هیأت مدیره کانون کارگردانان خانه تئاتر درباره تشکیل این جلسه گفت: به‌دلیل اتفاقاتی که در چند وقت اخیر شورای حمایت برای آثار نمایشی وجود آورده است و رفتارهای ضد‌و نقیض این شورا، این جلسه را تشکیل دادیم.رفتاری که حسین کیانی در مقام رئیس کانون کارگردانان خانه تئاتر غیرصادقانه خواند و تصریح کرد: مدیران تئاتر کشور بیایند و صادقانه با اهالی تئاتر گفت‌وگو کنند و راهکارهای ما را نیز در حضور مطبوعات بشنوند. متأسفانه برایند شرایط حاکی از نزول تئاتر و سیر قهقرایی آن است.شرایط دشوار کارکردن در تئاتر باعث شده که هر روز صدای اعتراض هنرمندان از عملکرد این شورا به گوش برسد. عملکردی که به گفته کیانی تنها دو راه پیش روی هنرمندان قرار داده است: « این مشکلات دو راه را پیش روی کارگردان‌های ما قرار می‌دهد اول اینکه یا دیگر در تئاتر فعالیت نکنیم و دوم اینکه درصورت فعالیت از آرمان‌های کیفی خود دور شویم.»

کیانی به مشکلاتی که در چند وقت اخیر برای نمایش‌ها پیش آمده اشاره دارد: « اگر کارهای یک کارگردان را طی چند سال گذشته بررسی کنیم، افت مشهودی را در آثار وی می‌توانیم ببینیم و مطمئنا این مسئله بی‌دلیل نیست.» نکته دیگر کاهش 30درصدی بودجه تئاتر بود که مشکلاتی برای هنرمندان ایجاد کرده است. امری که به گفته هنرمندان شرکت‌کننده در نشست از سوی مسئولان بدون توضیح مانده و با وجود مشکلات مالی حوزه تئاتر همچنان بودجه تئاتر در مسیر درستی هزینه نمی‌شود.

مشکلاتی که شورای حمایت برای هنرمندان تئاتری ایجاد کرده‌است به اندازه‌ای است که شکر خدا گودرزی یکی از اعضای کانون، پیشنهاد تغییر نام این شورا را مطرح کرد؛« شورای حمایت بهتر است نام حمایت را از خود بردارد و در حقیقت این شورا، ‌شورای ایراد وبهانه‌گیری است و نه شورای حمایت.»

گرچه شورای حمایت از بدو تشکیل هم با خود انتقاداتی را به همراه داشت، انتقاداتی که باعث شد قادر آشنا وعده تغییر این شورا را بدهد؛ وعده‌ای که تحقق یافت اما همچنان نارضایتی‌ها از این شورا ادامه دارد. آنطور که هنرمندان می‌گویند این شورا مهم‌ترین نقش را در دنیای تئاتر دارد. گودرزی هم به این نکته اشاره کرد: شورای حمایت از نظر قانونی بالاترین شورا ست، درحالی‌که این شورا نباید با بهانه تراشی و ایرادگیری روند تولید آثار را با مشکل مواجه کند.

مشکلات عدیده‌ای که این روزها گریبانگیر هنرمندان تئاتری است، باعث شده هنرمندان مشکلات خود را با رسانه‌ها مطرح کنند، امری که باعث شد قادر آشنا از این کار انتقاد کرده و بگوید: اگر هنرمندان مسائل را به مطبوعات بگویند و ما را زیر فشار مطبوعاتی بگذارند، تأثیری ندارد. با این حال گودرزی در این نشست اعلام کرد: ما ابزار اجرایی نداریم و تنها ابزار ما گفت‌وگو و صحبت با مطبوعات است و ما نه قانونگذار هستیم و نه مجری قانون. ما یک نهاد صنفی هستیم که باید از آن دفاع شود و مطالباتی که ما داریم در راستای قانون است.

مشکلاتی که برای کارهای همایون غنی زاده، محمد یعقوبی و برخی از هنرمندان پیش آمد، نمونه‌ای است که شورای حمایت هرگز چتر حمایت خود را بر سر این هنرمندان باز نکرد. کیانی هم به این نکته اشاره کرد و گفت: متأسفانه شورای حمایت برای ادامه اجراها حمایت خاص نمی‌کند. شورای حمایت دیواری بین هنرمندان و تئاتر به‌وجود آورده و این برخورد در واقع نوعی سرمایه سوزی به‌حساب می‌آید.

هرچند مسئولان هدف از تأسیس شورای حمایت را تقسیم عادلانه بودجه بین هنرمندان دانسته‌اند اما مدیر انجمن کارگردانان خانه تئاتر معتقد است که بهتر است شورای حمایت منحل شود. کیانی افزود: معتقدم راهکار عاجل این است که شورای حمایت را منحل کنند. مسئولان تئاتر کشور هم باید بیایند و صادقانه با اهالی تئاتر گفت‌وگو کنند و راهکارهای ما را نیز در حضور مطبوعات بشنوند. کانون کارگردانان در راستای قوانین شورای انقلاب فرهنگی اعتراض خود را مطرح می‌کند.

کیانی معتقد است که اگر قرار است بودجه تئاتر عادلانه تقسیم شود، باید در 22منطقه تهران تئاتر شهر تأسیس شود و اگر قرار است شعار تئاتر برای همه تحقق یابد باید این تئاتر شهر در تمام ایران ساخته شود، امری که وعده آن داده شده و مانند دیگر موارد به‌دست فراموشی سپرده شده‌است. گوران هم با تأکید بر نقش تئاتر شهرستان‌ها گفت: «اگر مسئولان بر حمایت از تئاتر شهرستان‌ها تأکید دارند، سؤال اینجاست که چرا تمامی هنرمندان شهرستانی به تهران می‌‌آیند.»

در آخر این نشست کیانی اعلام کرد: ما روبه‌روی مدیران تئاتری نایستاده‌ایم و فکر می‌کنیم اگر در این شرایط کنار هم بایستیم شرایط تئاتر بهتر می‌شود. به همین دلیل حاضریم با معاون هنری، مدیرکل هنرهای نمایشی و دبیر شورای حمایت به صحبت بنشینیم.

کد خبر 187382

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز