سه‌شنبه ۱۴ فروردین ۱۳۸۶ - ۱۴:۰۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: دولت روسیه در پی تشدید تحولات سیاسی در اوکراین، با ابراز امیدواری نسب به خارج نشدن آن کشور از مبنای حقوقی، سیاستمداران اوکراینی را به مصالحه فرا خواند.

به گزارش خبرگزاری نووستی، در بیانیه وزارت امور خارجه روسیه آمده است: "روسیه با دقت و نگرانی اوضاع اوکراین را پیگیری می‌کند. امیدواریم که این اوضاع از حدود قوانین موجود در این کشور خارج نشود".

در این سند تأکید شده‌است: "امیدواریم که سیاستمداران اوکراینی برای یافتن راه‌های خروج از این بحران سیاسی شکیبایی داشته باشند و حکمت دولتی و مسئولیت خود در برابر ملت را به نمایش بگذارند".

وزارت امور خارجه روسیه معتقد است که دعوت به یافتن راه‌های سازش باید از تمامی طرفین به نفع ثبات جامعه اوکراین در نظر گرفته شود. در ادامه آمده است: "روسیه عمیقاً خواستار این موضوع است".

سرگی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه نیز روز سه‌شنبه در ایروان اعلام کرد که روسیه خواستار این است که بحران سیاسی در اوکراین بر اساس قانونی اساسی کشور و از طریق دیالوگ بین تمامی نیروهای سیاسی کشور حل شود و در صورتی که اوکراین تقاضا کند، روسیه آماده همکاری در حل اوضاع است.

وزیر خارجه روسیه خاطر نشان داشت: "از صمیم قلب خواستار توسعه پایدار اوکراین در چارچوب قانون اساسی هستیم".

لاوروف در پاسخ به سؤال خبرنگار «نووستی» در رابطه با اینکه آیا روسیه و یا کشورهای مشترک‌المنافع آماده کمک به اوکراین در حل بحران سیاسی به‌وجود آمده در این کشور هستند یا خیر، گفت: "حرف اصلی را اوکراین باید بزند، اما اگر کی‌یف کمک بخواهد و به چنین کمکی نیاز باشد، می‌توانم اطمینان خاطر دهم که روسیه دریغ نخواهد کرد".

رئیس‌جمهور اوکراین دوشنبه شب حکم انحلال پارلمان و تعیین انتخاباتی فوق‌العاده را امضا کرد. پارلمان اوکراین این تصمیم را غیرقانونی نامید.

کد خبر 18709

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز